Vogue LeadersPraktické rady pro ženy, které vedou pracovní týmy, ale nikdo je neučil, jak na to
Lenka Helena Koenigsmark18. 8. 2025
Šéfka místo šéfa je v řadě firem a oborů stále poměrně nová věc. I proto většina leadership manuálů a školení cílí spíš na muže. Praktickou náhradu v podobě rad a tipů z praxe pro vás připravila odbornice na roli žen ve vedení Lenka Helena Koenigsmark.
Foto: Arthur Elgort/Conde Nast via Getty Images
Kirsty Hume, v šatech Gianni Versace, Donovan Leitch, Mike Williams, Nancy Boy, Donovan Leitch, Jonni Vercoutre
Pamatuji si své první dny v manažerské roli. Z pozice, ve které jsem měla jasně nastavené úkoly, termíny a očekávání, jsem se přesunula do světa, kde po mně najednou chtěli strategii, vizi a vedení. Nikdo mi ale předtím nevysvětlil, co to v praxi znamená. V době, kdy ještě pořádně ani nefungoval internet, jsem neměla, na koho se obrátit a s kým probrat, co bych jako
manažerka měla dělat. V nevědomosti jsem se plácala dlouhé měsíce. Nakonec jsem se bála svých podřízených.
A tak jsem dělala, co jsem uměla nejlépe – pracovala víc, než bylo potřeba. Všechno jsem si chtěla pohlídat. Kontrolovala jsem detaily, zůstávala v kanceláři dlouho do noci a měla pocit, že bez mého zásahu se projekt rozpadne. Zuby nehty jsem se držela exekutivních úkolů, protože jsem je zvládala i poslepu. Jenže tohle není vedení.
Přechod z exekutivy do
leadershipu nespočívá ve zvládání většího množství úkolů a prodlužování vlastního to-do listu. Znamená přestat dělat všechno sama. Obnáší to stát se ženou, která inspiruje, udává směr a pomáhá ostatním se rozvíjet. Vaší novou úlohou tedy není všechno vyřešit, ale vést svůj tým tak, aby řešení našel společně s vámi. Za roky praxe jsem si už osvojila několik triků, jak na to. Chci se o ně podělit, aby vaše cesta do role
šéfky byla hladší a bezbolestnější než ta moje.
1. Vyjasněte si svou roli
Sepište si, co je vaší novou pracovní náplní. Kdy jste ještě užitečná, ale kdy už brzdíte ostatní? Mluvte o cílech, hodnotách a směru – vaši lidé potřebují vědět, kam jdou a proč. Samozřejmě platí, že opakování je matkou moudrosti. Často se totiž v každodenním zmatku vytratí, proč děláme, co děláme, a tak není od věci lidem jejich motivaci připomenout.
2. Delegujte s důvěrou a nic si nevyčítejte
Nepotřebujete, aby tým dělal vše stejně jako vy. Stačí, když to udělá dobře. Předávejte úkoly s jasným cílem, ale bez mikromanagementu. Ten bývá největším zabijákem
žen ve vedení: samy se přitom umoří tisícem úkolů, jejich tým stagnuje a ve finále jsou nespokojeni všichni. Udělejte si seznam činností, které už nemusíte dělat vy, a opravdu se jím začněte řídit. Delegování není slabost, ale důkaz, že důvěřujete svým lidem. Zároveň je to silný motivační prvek pro
generaci Z, může se tak stát vaší superschopností. A výčitky stranou – doba, kdy jste si všechno musela dělat sama, je pryč.
3. Vyhraďte si pravidelný čas na přemýšlení
Strategii nelze vytvořit mezi dvěma e-maily. Každý týden si vyčleňte čas jen pro sebe – na vytváření vizí, přemýšlení,
čtení a psaní. Vaše hodnota nespočívá pouze v odvedené práci, ale i v tom, že vymyslíte a jakým směrem povedete svůj tým.
4. Vyměňte „to-do list“ za „to-lead list“
Ptejte se: „Co musím tento týden vysvětlit, rozhodnout, komunikovat? Komu potřebuji dát zpětnou vazbu, koho podpořit, koho posunout?“ Přesně to je práce lídra. Chápu, že tíhnete spíš k rychlým exekutivním úlohám, které si zvládnete rychle odškrtnout, ale jako šéfka se tímto způsobem nikam neposunete. Pomůže rozdělit si větší strategické cíle na menší úkoly – uvidíte, že se vám
prokrastinace bude překonávat mnohem snáze.
5. Ptejte se, místo abyste sama řešila
Místo: „Udělám to sama,“ zkuste: „Jaké řešení navrhujete vy?“ Klíčem není vždy přinést hotové řešení, ale rozvíjet lidi tak, aby jej uměli najít sami. Vzpomeňte si na staré přísloví, které říká: „Nestačí chudé nakrmit, je potřeba je naučit pěstovat obilí, aby se dokázali uživit sami.“ A to platí i pro váš tým: když jeho členy budete pořád vodit za ruku, daleko nedojdete.
6. Budujte svůj vliv, ne výkon
Vaše síla není v tom, kolik věcí zvládnete sama, ale kolik lidí inspirujete.
Networkujte, učte se od zkušenějších, čtěte zajímavé články třeba na LinkedInu, sledujte zajímavé osobnosti. Choďte na odborné
konference, vyjadřujte svoje názory. Tak postupně vybudujete svůj vliv.
7. Otevřete si dveře pro vlastní rozvoj
Najděte si mentora, zapojte se do koučinku, přihlaste se na masterclass kurzy. Poslouchejte podcasty, udělejte si Gallup test a prozkoumejte, co v oblasti
vzdělávání nabízí vaše firma. Posun od exekutivy k leadershipu je náročný, a tak je úplně v pořádku říct si o pomoc. Obzvlášť v dnešní době, kdy víc než kdy předtím platí, že kdo chvíli stál, už stojí opodál.
Být skvělou a
autentickou šéfkou znamená vést tým tak, aby za vámi stál – nikoliv proto, že se vás bojí, ale proto, že vám věří. A také je třeba nezapomenout, že vaše práce není hotová ve chvíli, kdy jsou odškrtnuté všechny úkoly, ale když je váš tým dostatečně motivovaný, rozvíjí se a dokáže fungovat i bez vašeho neustálého dohledu.
Foto: Lenka Helena Koenigsmark
Lenka Helena Koenigsmark je marketingová a komunikační specialistka. Jako marketingová manažerka pracovala pro Wellu, posléze se přesunula do společnosti LEGO a následně strávila více než deset let u firmy Mattel. Věnuje se mentoringu, koučování a podpoře žen nejen v byznysu a vede odborné kurzy, které se zaměřují především na roli žen ve vedení. Je spoluzakladatelkou spolku CZEWIS, který se zasazuje o rovnoprávné zastoupení ve vedení sportu. Má dva syny: staršího Benjamina a mladšího Maxmiliana, který se narodil těžce postižený. Na Lenka_Helena_Koenigsmark_ a_Max líčí každodenní život s dítětem na invalidním vozíku. Je dlouhodobou ambasadorkou diverzity a inkluze. Má svůj YouTube kanál.