Filmy15 nejlepších českých a slovenských letních filmů
Kateřina Špičáková15. 7. 2025
Horký vzduch nad rozpálenou asfaltkou. Studená řeka. Stín lesa. Vůně ovocného koláče. První osudové lásky. Snové, přesto hluboce transformační zážitky. Podívejte se na výběr patnácti nejlepších letních filmů z české a slovenské produkce.
Jízda
Svobodný film o dvou chlapcích, jedné dívce, zeleném kabrioletu a horkých letních hrách. Vzduch se chvěje nad rozpálenou asfaltkou, v mrazáku odpočívají nanuky Algida, v pozadí hraje Tramtaryje od kapely Buty, jsme zpátky v esenciálních
90. letech. Radek (Radek Pastrňák) a Franta (Jakub Špalek) na začátku jednoho z nejlepších režijních počinů Jana Svěráka zakoupí zmíněný automobil, svérázným způsobem ho upraví a rozjedou se vstříc volání dálek a dobrodružství. Cestou přiberou vyplašenou i provokující Annu (
Anna Geislerová). Čistá blaženost nejen pro mileniály.
Slunce, seno, jahody
Zdeňka Trošku nemusíte milovat, je ale potřeba si říct, že jeho hoštická trilogie, při jejíž tvorbě čerpal i z vlastního dětství, je kult a klasika tuzemských letních komedií. Groteskní vykreslení venkovských charakterů a móresů tady režisér i díky Heleně Růžičkové v životní roli zvládl prostě výborně. Nejvíce letním je první díl
Slunce, seno, jahody, pokračování s názvem
Slunce, seno a pár facek je ale objektivně lepší a zábavnější film. Trojka
Slunce, seno, erotika, která oblíbené hrdiny vyvezla i za hranice, je už hodně pro fajnšmekry, ale pořád má něco do sebe.
Ecce homo Homolka
Trpká komedie, která začíná tak, že víc letní už ani být nemůže – mladý pár se muchluje v lese, ale vyruší ho na celé polesí hulákající famílie na houbách. Scéna s baletící Helenou Růžičkovou je pak už jen třešničkou na dortu expozice satirického filmu Jaroslava Papouška, který dokázal zachytit jádro mnoha českých
rodin. Jakkoliv se jejich výlevům a dohadům můžeme smát, dost možná si při sledování uvědomíme, že minimálně jednoho Homolku máme mezi příbuzenstvem nebo ve svém okolí taky.
Rozmarné léto
Kultovní poetická komedie Jiřího Menzela podle knihy Vladislava Vančury sleduje tři přátele, majitele lázní Antonína Důru (Rudolf Hrušínský), sečtělého abbého Rocha (František Řehák) a majora ve výslužbě Huga (Vlastimil Brodský), kterak se poflakují
u vody pod hutnou pokrývkou letního vzduchu. Jejich poklidné trávení léta naruší příběh
kouzelníka Arnoštka (Menzel) a jeho schovanky Anny (Jana Preissová), o níž se všichni tři rozhodnou usilovat. Snímek je plný okouzlujících obrazů, který díky skvělému vedení hereckých ikon i využití literárního jazyka funguje jako filmová báseň plná životní moudrosti.
Slavnost v botanické zahradě
Surrealistická divočina režiséra Elo Havetty o okouzlení přírodou potěší milovníky filmů, které spíš než na souvislý narativ kladou důraz na zprostředkování atmosféry a silných pocitů.
Slavnost v botanické zahradě se odehrává ve
vinařské vesnici Babindol na svazích Malých Karpat a točí se kolem jejích obyvatel, především rodiny hospodské Marie (Hana Slivková), která má osm dcer, ale žádného manžela. Přitom však všechny
dcery mají jednoho
otce, Pištu Domčeka (Štefan Štibrányi). Ten se sice od mládí chystá na svatbu, ale v poslední chvíli vždy ztratí odvahu, uteče a poustevničí v kolibě na vinici. Klidný život ve vsi naruší příchod světoběžníka Pierra (Slavoj Urban), který ukáže rozvláčným rezidentům, hledajícím štěstí mezi touhou létat a nutností každý den okopávat zem, jak vychutnávat život.
Kým sa skončí táto noc
Melancholické drama, ve kterém nenajdete ani louky, ani lesy, rybníky, koláče či třešně, horkost, očekávání a omamná vůně letní noci z něj ale sálá po celou dobu stopáže. Příběh se totiž odehrává během jednoho jediného letního večera v luxusním baru, kde se sejde nesourodá skupina zákazníků, kteří si chtějí užít života v alkoholovém oparu. Dvě mladé úřednice (
Jana Gýrová a Jitka Zelenohorská), které celý rok šetří na několik dnů bezstarostného života, dva mladí instalatéři (Stano Dančiak a Marián Labuda), kteří hledají erotické dobrodružství, stavební mistr, jenž zpronevěřil výplatu svých podřízených, zneuznaný vynálezce... O žádnou veselou taškařici se ovšem nejedná. Režisér Petera Solan na malé ploše vytvořil působivou sondu do psýché lidí tak či onak poznamenaných dobou, ve které žijí. Sledujeme postavy z různých společenských skupin, jejichž vzájemné interakce odhalují jejich
traumata, nesplnitelné sny, selhání i sociální rozdíly mezi nimi a především
osamělost, kterou si v sobě nese každá z nich.
Starci na chmelu
Hudba, tanec, zpěv, rebelující mládí a láska – čistá, romantická a taková, která jde proti všemu a všem. Legendární
muzikál z prostředí chmelové brigády vypráví o romanci mezi půvabnou Hanou (Ivana Pavlová) a samotářským Filipem (Vladimír Pucholt). Kromě notoricky známých melodií a písňových textů v sobě nese i společenskou kritiku, samozřejmě v rámci možností doby vzniku, poukazující na tíhu
předsudků, odsudků i závisti a nelítostný válec kolektivní masy, proti němuž jednotlivec často nic nezmůže. Jeho součástí je také spousta krásných kostýmů, z jejichž mírně stylizované, zároveň klasicky
šedesátkové estetiky se dá čerpat dodnes.
Jak dostat tatínka do polepšovny
Tomáš Holý jako čiperný Vašek, Jana Preissová v roli jeho maminky, tanečnice a dlouhou dobu empancipované samoživitelky a František Němec jako ztracený a nalezený tatínek horolezec. Ti všichni společně odjíždí na
prázdniny k dědovi (Josef Karlík), kde se učí společně fungovat. Ona je zvyklá držet věci pod kontrolou, on je nezodpovědný. Protínají se jak jejich povahy ve snaze obnovit milostný vztah, tak rozdíly v přístupu k výchově syna. Skvělý
letní snímek Marie Poledňákové je v prvním plánu lehký a zábavný, v druhém ale poukazuje na to, jak těžké je znovu vybudovat jednou rozbitou rodinu.
Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách
Lodičky na Vltavě, turisté z Německa na Kampě, mládež poflakující se na plovárně a
Libuše Šafránková v krátkém sestřihu a přehlídce outfitů, které jsou dokonalé od jednodílných
plavek s hadím printem a koupací čepice s květinovými aplikacemi až po cool komplet složený z modro-bílého grafického topu a
bílých zvonových kalhot. Ne každý český (nebo československý) letní film se musí odehrávat na vesnici či uprostřed polí. Slavná komedie Václava Vorlíčka dokonale zachycuje atmosféru prázdninové Prahy, a ještě nabízí skvělé herecké výkony podpořené legendárními hláškami.
Na samotě u lesa
Královna nejen letních komedií Daniela Kolářová jako racionální brzda naivního Zdeňka Svěráka, který si v touze po vlastní
chalupě pronajme jeden pokoj ve stavení starého Komárka (Josef Kemr). S vidinou možnosti odkupu celého pozemku tráví rodina z Prahy ve stavení stále více času. Frustrace netrpělivé manželky roste, ale spolu s ní všem víc a víc k srdci přirůstá i děda Komárek. Jiří Menzel ve filmu podle scénáře
kreativního dua Svěrák – Smoljak vytvořil humorný, ale věrný a především nadčasový obraz měšťáků a jejich tendence romantizovat si život na vesnici.
Léto s kovbojem
Jedno horké léto na českém venkově a mladá psycholožka Doubravka (Daniela Kolářová) mezi bezprostředním traktoristou a příležitostným pasákem krav Honzou (Jaromír Hanzlík) a neurotickým, slabošským Bobou (Oldřich Vízner). Love story jak ze žurnálu, v níž trochu uťáplá dívka skrývající velkou vášeň odmítne konzervativní očekávání rodiny a suchopárný stereotyp a propadne kouzlu upřímného mladíka a opravdové lásky. Kolářová je ve filmu Ivo Nováka skvělým zdrojem inspirace pro letní šatník, a to obzvlášť letos, pokud vás oslovuje trendy styl
70. let. Navíc to platí i pro
účesy nebo pro Hanzlíka, který by ve svém džínovém kompletu mohl okamžitě jít přehlídku pro Louis Vuitton pod taktovkou
Pharrella Williamse nebo vyrazit na aktuální turné s
Beyoncé.
Setkání v červenci
Daniela Kolářová potřetí, tentokrát jako mladá, rozvedená učitelka angličtiny, která tráví letní jazykový kurz se svým pětiletým synem Davidem (Tomáš Holý) a neoblíbeným studentem Jakubem (
Oldřich Kaiser). Jakub se profesorce, která ho nechala propadnout, rozhodne pomstít tím, že se sblíží s Davidem, nakonec mu ale oba přirostou k srdci víc, než plánoval. Příjemný letní film o nečekaném vzplanutí, který funguje jako silná empowering vzpruha pro všechny
samoživitelky nejen skrze romanci s mladším partnerem, ale především díky odvaze protagonistky řídit se vlastním srdcem, i když by mohla jít i snadnější a pohodlnější cestou.
Účastníci zájezdu
Film Jiřího Vejdělka zachycuje dobově věrnou, nesourodou skupinku českých turistů, kteří vyrážejí na prázdniny k Jadranu. V adaptaci úspěšné knihy Michaela Viewegha nechybí řízky v chlebu, igelitka na zvracení ani plastové kelímky s podšálky na
kávu z automatu. V partě se vyskytuje chytrá a vtipná, ale ne moc hezká svobodná žena po třicítce, její nemožní rodiče, párek
gayů, párek homofobů, jeden podivín, jedna celebrita, sexy průvodkyně, dvě postarší dámy a dvě mladé kamarádky, které spolu navzdory přátelství neustále soupeří. Je to stereotypní, místy problematické, ale jako svého druhu moderní variace na Homolkovy pořád celkem zábavné.
Pusinky
Nenápadný režijní debut Karin Krajčo Babinské o třech holkách (Sandra Nováková, Marie Doležalová a Petra Nesvačilová), které se na konci léta po maturitě rozhodnou vyrazit do světa. Nechtějí dospět, zároveň rády předstírají, že na svět kolem dávno vyzrály, i když ve skutečnosti nevědí vůbec nic a v jádru zůstávají křehké a zranitelné. Jejich road trip za prací do
Holandska, který má být plný večírků, nezávazných románků a zábavy, ale hned v úvodu naruší nezvaný host, čtrnáctiletý bratr jedné z dívek. Série zábavných, bizarních i nepříjemných situací a setkání ústřední trojici sice nedovede dál než pár kilometrů za rodné město, zato je ale donutí přemýšlet o sobě samých i o přístupu a síle
holčičího přátelství.
Pojedeme k moři
Režijní debut
Jiřího Mádla, který vás zaručeně dojme. Jeho hlavním hrdinou je jedenáctiletý Tomáš (Petr Šimčák), který dostane k narozeninám foťák a rozhodne se zasvětit
prázdniny natáčení filmu o své rodině a nejlepším kamarádovi, protože se jednou chce stát velkým režisérem. Zprvu nevinné záběry každodenního života ale postupně ukazují, že každý má nějaké to tajemství – některé z nich jsou příjemná, jiná o něco méně a jejich odhalování může i dost bolet. Tomáš se tak učí nejenom filmovat, ale dostává i první životní lekce, byť v sentimentálním letním oparu.