Společnost

Jak se z Pharrella Wiliamse návrhář stal

Dvacet let pracoval na tom, aby se stal kulturní ikonou. Zdánlivě nezařaditelný, v určitých chvílích všudypřítomný. Jak vnímáte Pharrella Williamse vy?   
Foto: Louis Vuitton
Pharrell Williams na přehlídce Louis Vuitton Men's Fall-Winter 2024

Pharrell začínal jako součást produkčního dua The Neptunes a díky svému jedinečnému zvuku a chytlavým beatům si v hudebním průmyslu rychle vybudoval silnou pozici. Móda ho přitom zajímala od začátku a angažoval se v ní stejnou měrou jako v hudbě. Oblečení totiž vnímá jako přirozenou součást projevu na stagi i mimo ni. Stál u zrodu moderní tokijské hip-hop scény a tamější interpreti brali módu hodně vážně. Sledoval dění kolem kultovních obchodů a platforem A Store Robot, Vintage King a později i Nowhere, které stmelovaly skupinu do té doby nevídaných rebelů. Právě tam se Pharell seznámil i s Nigem, japonským návrhářem a současným kreativním ředitelem Kenzo. Pharrellovi došlo, že kam ho nedovede talent, dovede ho styl a charisma.



Průlomový rok 2003

Se skupinou N.E.R.D. vydal čtyři studiová alba. Co album, to slušný výsledek, ale Pharrell měl vždy talent propojovat lidi, dělat networking. Hudba mu šla, ale spíš samovolně, a na hitmakerskou pozici kontextuálního tvůrce, kterou v tu dobu opanoval Kaney West, nikdy necílil. Když skupinu N.E.R.D. zakládal, tvrdil, že název odráží jeho náturu. Možná to je pravda, možná je skutečně jen takový nerdík, který propojuje obory. Jeho první módní projekt přišel už v roce 2003, kdy producent navázal na svoji známost s Nigem a se svým manažerem Robem Walkerem založil značku Billionaire Boys Club. V zákulisí však stále autorsky více vystupoval Nigo. Billionaire Boys Club debutoval ve Williamsově hudebním videu Frontin z roku 2003. V roce 2004 Ice Cream, původně dceřiná společnost Billionaire Boys Club, představila svou řadu obuvi a také spolupráci s Reebokem. V srpnu 2011 uzavřel se značkou partnerství rapper Jay-Z. Následující rok pak Ice Cream zaznamenal vysoký nárůst zisků na 25 až 30 milionů dolarů z původních dvanácti. Pharrell na značku dodnes dohlíží.  

Louis Vuitton Men jaro – léto 2024

Chanel, Louis Vuitton i Human Race

I když Pharell Williams formálně módu nestudoval, říká, že jeho spojení s Louis Vuitton je vysněné. Pro pánskou divizi francouzské značky zatím představil dvě kolekce podzim – zima 2023/2024 a jaro – léto 2024. Na té poslední přehlídce i zpíval. Je to bizarní nebo geniální. Je to, jako by si značka najala pekaře, a on jí navrhl kolekci a ještě upekl občerstvení, ale má to své kouzlo. Přitom to není poprvé, co s módní značkou spolupracuje coby zpěvák. Poté, co se etabloval jako uznávaný umělec, klepal Pharell na nejen na dveře LV, ale i Chanel nebo Tiffany. V těchto spolupracích hudebník hladce propojil svou vášeň pro hudbu i návrhářství, což dokládá coby jeden z mnoha příkladů sedmiminutový krátký módní film s názvem Reinkarnace Karla Lagerfelda. Pharrell také složil a napsal texty k původnímu soundtracku CC The World a také se ujal vedení po boku Cary Delevigne při prezentaci kolekce Metiers d'art 2014/15 v Salcburku. Zároveň spolupracoval s Adidasem na úspěšném sneakers dropu (a to v roce 2020 a pak dál skrze svou značku HumanRace). V roce 2016 koupil půlku holandské denimové značky G-Star Raw, ale tu pak před rokem celou podstoupil společnosti WHP Global. Jeho nejposlednější autorský projekt pak představuje kosmetická řada cool produktů s názvem Human Race. „Když pocházíte z kultury, která byla účelově blokována a umístěna do znevýhodněných situací, nedokážete si představit, jak je to, co se mi děje, vůbec možné," řekl Pharell jednou v rozhovoru pro Vanity Fair. Musí se mu nechat, že enormnímu úspěchu navzdory zůstává velmi pokorný. Jeho poslední kolekce pro LV jako by kolidovala s celospolečenskou fascinací country hudbou. On sám si to vyvsvětluje jednoduše. „Chtěl jsem ostatní osvítit, aby pocítili, jaké to je, když na někoho svítí slunce. Na mě teď svítí, ale svítí i na tebe a tebe," rozvášnil se těsně po přehlídce. Cítíte to stejně? Svítí na vás Pharellovo slunce?