Filmy Filmy roku 2025 od režisérek, které nás baví, probouzejí i informují
Natálie Debnárová26. 11. 2025
Rok 2025 přinesl do kinematografie svěží perspektivy, které ženské tvůrkyně uplatňují v psychologických thrillerech, intimních dramatech i v satirických a angažovaných dílech. Tyto filmy baví, ale i napínavě reflektují otázky identity, moci a společnosti. Otevírají dialog o genderu, kulturních stereotypech či globálních konfliktech a ukazují, že ženský pohled na film je někdy i revoluční.
Nicole Kidman, Gael García Bernal a Matthew Macfadyen ve filmu Holland (2025) Auto: Amazon MGM Studios
Chloé Cinq‑Mars: Peau à peau
Film sleduje Pénélope, čerstvou matku sužovanou poporodní depresí. Poté, co se stane svědkyní násilné loupeže, probudí se v ní traumata z minulosti, s nimiž se musí potýkat, včetně smrti své mladší sestry. Režisérka Cinq‑Mars umně ve filmu kombinuje psychologickou hloubku s intenzivní osobní zkušeností, díky čemuž příběh působí autenticky a citlivě. Nesting anebo také v originále Peau à peau otevírá téma, které je stále často tabuizované, totiž duševní zdraví matek, a zároveň ukazuje, jak ženská perspektiva dokáže přinést do filmu empatii, emocionální rezonanci a hluboký vnitřní pohled na postavy, což z něj činí silný, působivý a aktuální příspěvek k filmové tvorbě letošního roku.
Mimi Cave: Holland
Ve svém druhém celovečerním filmu, prvním byl
Fresh, přináší Mimi Cave napínavý psychologický thriller, v němž
Nicole Kidman ztvárňuje Nancy Vandergroot, zdánlivě dokonalou učitelku a hospodyni v malebném městečku Holland v Michiganu. Její idylický rodinný život se začne hroutit, když Nancy začne podezírat manžela Freda z nevěry a zapojuje do pátrání kolegu Davea (Gael García Bernal). Náhle odhaluje temná tajemství, která zpochybňují vše, co o svém manželství a o sobě věděla. Cave mistrně kombinuje žánry a vytváří dráždivý mix napětí, groteskního humoru a rozkladu citů, přičemž kontrast mezi idylickým prostředím tulipánových polí a narůstajícím pocitem diskomfortu podtrhuje vizuální styl kameramana Pawela Pogorzelského. Skvělá chemie mezi postavami, citlivý scénář, vizuálně stylové prostředí a kritika moderní konzumní společnosti bez moralizování. Tohle vás bude bavit.
Céline Song: Materialists
Ve svém druhém celovečerním snímku se režisérka Céline Song pustila do inteligentní romantické komedie s výrazným sociálním podtextem, v níž hlavní postavou je Lucy (
Dakota Johnson), newyorská dohazovačka, která umí perfektně spojit dohromady dva lidi, ale sama se ocitá v milostném trojúhelníku mezi úspěšným milionářem Harrym (Pedro Pascal) a bývalým partnerem Johnem (Chris Evans), jehož život postrádá finanční jistotu. Céline Song čerpala inspiraci ze svých zkušeností matchmakerky v New Yorku a film zkoumá, jak peníze a společenský status ovlivňují romantické vztahy, přičemž hudební doprovod od Daniela Pembertona a písně od Japanese Breakfast či Baby Rose podtrhují emoční a stylovou atmosféru. I přes komediální tón nesou
Materialists váhu společenské reflexe a nabízejí kontrast mezi luxusním prostředím a pragmatickými dialogy, které zpochybňují tradiční romantické ideály. Film přináší autentický ženský pohled na lásku, ekonomii vztahů a moderní identitu.
Nadia Fall: Brides
Ve filmu Brides debutující režisérky Nadii Fall sledujeme emočně naléhavý příběh dvou britských patnáctiletých dívek, Doe (Ebada Hassan) a Muna (Safiyya Ingar), které se kvůli pocitu vyloučení ve vlastním domově rozhodnou utéct do Sýrie s vidinou smysluplného života a sblížení. Fall, která čerpá ze své zkušenosti z práce s mladými lidmi, odmítá jednoduché odsuzování. Místo toho se snaží pochopit jejich motivace: přátelství, touhu po přijetí i útěk před islamofobií. Tato road‑movie po sociálním okraji zobrazuje složitý proces radikalizace formovaný lživými mediálními přísliby, ale zároveň zůstává srdečným portrétem dorůstání, hluboké ženské solidarity a adolescentní křehkosti. Brides byly uvedeny na Sundance 2025, kde byla chváleny jako „láskyplná coming‑of‑age studie dívčí přátelství“, která vybízí k empatii, nikoli ke snadným závěrům. Silný sociální a politický rozměr, autentické a citlivé zobrazování víry, identity a tlaku společnosti, napětí a naléhavost, to vše jsme z filmu pocítili a snad se stejné emoce přenesou i na vás.
Lynne Ramsay: Die My Love
A nakonec si dáme ještě jeden snímek oceňovaný nejen diváky, ale i kritiky.
Die My Love je psychologickým dramatem o Grace (
Jennifer Lawrence), mladé matce z Montany, která se potýká s hlubokou poporodní depresí až psychózou, a jejím manželstvím s Jacksonem (
Robert Pattinson), které se v důsledku jejího duševního rozpadu rozpadá. Ramsay, známá svým poetickým a zároveň drsným filmovým rukopisem, zde vytváří silný intimní portrét ženy na pokraji zhroucení, přičemž důraz klade na vnitřní svět a duševní zdraví. Film měl premiéru v Cannes, kde sklidil pozornost svým surově krásným vizuálem a hereckým výkonem Jennifer Lawrence.