Fotografie

Je erotika ještě módní?

Móda a erotika k sobě patří od nepaměti, proč se však dnes od sebe vzdalují na míle daleko? Při hledání odpovědi jsme vybrali několik kampaní, které byly označeny za vzrušující, příliš sexy a někdy také skandální. Na kterou stranu se přikláníte vy?

Calvin ne až tak úplně malý

Pokud jste viděli fotografie domu Calvina Kleina v Miami, který se v roce 2017 prodal za 13 milionu dolarů, určitě sdílíte názor, že sex skutečně prodává, a to v jakékoliv formě. Oblečení označené monogramem CK bylo horkým zbožím prezentovaným ještě pikantnější formou, jež mnohdy šokovala a vysloužila si jak chválu, tak i kritiku anebo úplný zákaz. 
Jako ikonickou bychom mohli označit kampaň z roku 1992, na které jen ve spodním prádle pózuje tehdy 17letá Kate Moss ve společnosti Marka Wahlberga. Rok poté všem vyrazila dech, když se v reklamě na parfém CK Obsession objevila už kompletně nahá. O snímky se postaral její tehdejší přítel Mario Sorrenti, který očividně neměl problém s tím, že celý svět uvidí Kate tak, jak ji pánbůh stvořil.

 Zakázané ovoce nikdy nechutnalo lépe

Také Kleinův konkurent z Itálie Gianni Versace v devadesátkách způsobil malou „sexy“ revoluci a z modelek, jež s ním byly spřízněny, se staly ze dne na den supermodelky. Jednou z nich byla Claudia Schiffer, která se v roce 1990 objevila v kampani Versace po boku Sylvestra Stalloneho coby biblická Eva. V ruce drží jablko a těla zakrývají jenom talíře z řady Versace Home. Nějak takto jsme si vždy představovali lehce dietní a designový piknik strávený v rajské zahradě.
Zejména v 90. letech se názory na nahotu začaly měnit a v hojném počtu se na předních stránkách magazínů a také billboardech objevovali modelové oděni pouze v rouše Adamově v různých, mnohdy lascivních pózách. Dear American Apparel, dívám se přímo na tebe. 90's were bringing sexy back (yeah).

Pohádky s obrázky pro dospělé

Jestli znáte knihu s příhodným názvem Sex, kterou vydala Madonna v roce 1992, víte, že zpěvačka tehdy už dávno nepůsobila like a virgin, a umíte si také určitě představit, v jakém duchu se módní kampaně během tohoto období nesly. Publikum rozdělily na dva tábory, u některých vyvolaly vlnu pohoršení, u jiných zase zvědavost a zvýšený zájem. O tomto fenoménu ví své například značka Diesel, jež v roce 2010 představila kampaň doprovázenou sloganem „Sex prodává, ale my naneštěstí prodáváme džíny“.

Na velikosti (dioptrií) záleží

Foto: Juergen Teller / Courtesy of Saint Laurent
David Alexander Flinn a Anja Rubik
První vlaštovkou na poli kontroverzních a erotických kampaní byl francouzský návrhář Yves Saint Laurent. V roce 1971 se stal tváří vlastní kampaně na pánský parfém Pour Homme, pro kterou pózoval úplně nahý. Otázkou zůstává, jestli vzrostly prodeje onoho parfému, anebo dioptrických brýlí, které byly jediným módním doplňkem na fotografii. Pomyslné hranice pak téměř o třicet let později znovu prolomil stejný módní dům, tentokrát pod vedením Toma Forda. Ten svět šokoval snímky ke kampaním na parfémy M7 anebo Opium, které nechávaly představivosti opravdu minimum prostoru. 

Pro krásu se musí trpět

Ford na své publikum nezapomněl ani během svého působení v módním domě Gucci. Monogram ve tvaru písmena G se objevil na rozkroku jedné z modelek a brazilská depilace tak rázem vyšla z módy. Existuje vůbec žena, která se tímto trendem nechala inspirovat? V devadesátých letech a na začátku milénia bychom se vlastně ani nedivili. 
Návrhář s oblibou provokoval i v rámci své vlastní značky. Za zmínku stojí zejména snímky z roku 2007, na kterých byl flakon parfému For Men strategicky umístěn na poprsí a intimní partie modelky, anebo ty z roku 2011, kde se nahý pár polévá parfémem z řady Neroli Portofino. Od té doby prý všichni vědí, jak voní sex v lahvičce. Citrusově.

Mužský vs. ženský pohled

Zahanbit se nenechalo ani italské módní duo Dolce & Gabbana či bratři Catenovi neboli Dsquared2 zejména se svým vyobrazením mužských modelů coby sexuálních objektů. V případe D&G problém nastal v roce 2007, kdy byla představena kampaň, která některým lidem připomínala skupinový sex, a návrháři se tak stali terčem útoků. Tehdy ještě nemohli tušit, že budou v následující dekádě kritizování ještě několikrát, a to včetně obvinění z rasismu. 

Zpátky do budoucnosti

V průběhu let se názory na erotiku a sex nebo jejich vyobrazení v kampaních módních značek diametrálně lišily a zejména ženské publikum na ně v současné době hledí s nepochopením. Emancipace, feminismus či rovnost pohlaví dnes hrají zásadní roli. Veškeré značky a luxusní módní domy se proto přizpůsobují měnícím se potřebám a názorům většinové společnosti a nemohou tak nadále sázet (pouze) na erotiku. Možná nás opět čeká doba, kdy i jemné odhalení kůže bude považováno za skandální a nepřijatelné. Není však nahota a sexualita přirozenou součástí každého z nás? A co vlastně můžeme považovat za umění a co už za pornografii?