Trendy

Boty proti lásce? Už dávno ne! Crocsy jsou konečně cool

Když zakladatelé Crocs prodali na přehlídce jacht ve floridském Fort Lauderdale v roce 2002 prvních 200 párů „nejošklivější boty vůbec“, nejspíš ani netušili, jaký fenomén spustili. Vsadím boty, že by je ani ve snu nenapadlo, že se jejich plastové nazouváky jednou objeví na přehlídkách takových jmen, jako je Simone Rocha nebo Balenciaga…
Foto: Crocs
Přehlídka podzim - zima 2024/2025, SIMONE ROCHA
Co se stalo, že bota, které se všichni sborově posmívali, se aktuálně vyšvihla mezi trendy? Jistě, ani dnes není crocska pro každého, ale našla si svůj niche u nebojácných experimentátorů i milovníků módy, kteří rádi kloubí praktičnost s cool elementem. Jsou crocsy tedy konečně cool?
Podle Richarda Whartona, zakladatele platformy Office & Offspring, která se orientuje na sneakers culture, je na místě neplést si pojmy „populární“ a „cool“. Ten první crocsy už delší dobu naplňují. Nejenže je už dvě dekády vyhledávají ti, kdo rádi nazují něco pohodlného a nezničitelného (na chatu, k vodě apod.), ale crocsům se také povedlo svézt se na vlně trendu pohodlí, která nás zavalila během pandemie a stále v některých ohledech pokračuje. Nejdříve si vybojovaly své místo i jako doplněk formálnějších outfitů tenisky a začaly postupně nahrazovat i jiné modely z kategorie ortopedické obuvi a maximálního pohodlí. Je pochopitelné, že od měkkých a ergonomických bot se zpátky k high-heels vrací opravdu těžko.

Normcore, dřeváky a post–pandemické pohodlí

První pokusy dostat Crocs mimo jejich komfortní zónu spadají ještě dávno před pandemii. Do editorialu neformálních bot, které dokážou dostat jakýkoli outfit na novou úroveň, je Teen Vogue zařadil už v roce 2016.

Svět módy v druhé půlce desátých let 21. století naplno přijal normcore, tedy styl, který si mnohé bere z devadesátých let a dal by se snadno definovat jako „nenápadný šatník vašeho taťky“. Díky návrhářům jako Demna Gvasalia nebo Gosha Rubchinskiy, mileniálům vyrůstajícím v pozůstatcích estetiky, která definovala socialistický blok před rokem 1989, se taťkovské cargo pants, tenisky ve stylu „prestižek“ nebo New Balance a flanelky tlumených barev propojily s estetikou teplákovek s pruhy a pěnových pantoflí východoevropských gopniků. 
Právě tento typ normcoru otevřel stavidla vysoké módy pro nejrůznější detaily z kategorie funkčního pohodlí, které by bylo dříve nemyslitelné vzít si na špacír mimo chatovou oblast, natož na fashion week! Mluvím třeba i o noční můře všech módních redaktorek a redaktorů, totiž o ponožkách v sandálech. I přes mnohá pohoršení a pošklebky se to ovšem stalo a některé normcorové prvky zůstaly natolik oblíbené, že z kolotoče trendů ne a ne odejít. 

Vstřícný krok módy po pandemii

A když nás později globální pandemie zavřela do pokojíčků a donutila pracovat výlučně prostřednictvím virtuálního rozhraní, pohodlí se stalo definitivním. Navzdory trend forcasterům, kteří předpovídali návrat opulence, se po skončení proticovidových opatření nic moc nezměnilo. Všichni jsme chtěli dál nosit svá pyžámka ideálně i do kanceláře a měkké a barevné crocsy úplně kamkoli. Zásluhu na tom měla i další výrazná instagramová vlna feminismu, která ukazovala zdvižený prostředníček diktátu módního průmyslu a letité frázi, že „pro krásu se musí trpět“. Ta se ukázala definitivně passé: Odložily jsme závratné jehly, nasadily ošklivé pantofle a nikomu se nic nestalo, svět se točí dál a módní průmysl na tom tak či tak vydělal.

Móda nám konečně vyšla vstříc. Přispěchala s kostýmky, které připomínají hedvábná pyžama, a s trendem clogs, tedy pohodlných masivních pantoflí vycházejících ze stylu dřeváků. Od klasického modelu Boston od Birkenstock přes designérské kousky od Louis Vuitton, Hermès nebo Rachel Comey až po další častou noční můru všech, kdo dospívali v nultých letech: boty UGG
Crocsy se navíc dostaly také k novému publiku gen Z. Generace dvacátníků má v oblibě nejen velmi individualistické styly oblékání a nejrůznější mikrotrendy, ale vyrostla do plně rozvinutého trhu sneakersek, často v drahých limitovaných edicích. Právě nejrůznější limitky crocsek i možnost jejich personalizace ozdobami Jibbitz z nich dělá častou volbu u mladších nadšenců hravé módy. Na rozdíl od speciálních edic tenisek nebo od gumových Yeezy bot jsou totiž nesrovnatelně levnější.
Foto: Crocs
Spolupráce Crocs X Feng Chen Wang

V crocskách k oltáři? Simone Rocha říká ano

Značka Crocs se aktivně chopila příležitosti, která se jí naskytla. Nejenže pustila do oběhu nové modely, futurističtější a imaginativnější než původní nazouváky, ale začala navazovat spolupráce ať už se značkami jako Levi’s, Hello Kitty nebo Mattel (v loňské Barbie záplavě nemohly chybět ani crocsy), nebo s populárními osobnostmi, které fungují na generaci Z, jako je rapper Lil Nas X nebo K-popová skupina aespa. A samozřejmě s předními módními tvůrci.

Mezi ty, kdo z crocsek udělal fenomén pro všechny fashionistas, byl zmíněný Gvasalia, který na molo vypustil svoji verzi futuristické Crocs holinky Balenciaga následované ultra vysokými plastovými dřeváky a modelem na podpatku připomínajícím hřebík. A jeho příklad následovaly i Feng Chen Wang nebo Simone Rocha.

Právě poslední zmíněná s nimi pracuje po druhé ve své aktuální kolekci na podzim – zimu 2024/25 a je až s podivem, jak se původně nevzhledná bota na zahradu dokáže snoubit s romantickým stylem Rocha, který hledá inspiraci v baroku a viktoriánské módě. Crocska je v jejím podání klidně botou k oltáři, ozdobená perličkami, kamínky a metalickými hroty. Už jen říct si slavnostní ano!
Limitka Simone Rocha a Crocs z nedávného londýnského týdne módy bude dostupná na podzim, ale čekat nemusíte. Kdo chce zažít kouzlo té nejkrásnější z nejošklivějších bot na vlastní nohy, ať zajde do Crocs storu nebo na Urbanlux, kde najde celou plejádu klasických clogs i vytuněnějších modelů jako Siren heeled Clog, Crush Boot nebo Stomp Clog na platformě. Uvidíte, že jakmile jednou zkusíte, nebudete chtít jinak.