Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Móda

Jakou módu hledají Češi on-line. A co Evropa?

Jana Patočková5. 11. 2025
Podle toho, co si googlujeme, si redaktoři, návrháři i obchodníci můžou udělat přesný obrázek, co se kde nosí a co se žádá. Podívali jsme se na vyhledávací analýzy Googlu a zjistili, po čem touží fashionisté od Česka po Dánsko.
Autor: Getty Images
Foto: Getty Images
I když jsou dnes trendy globalizovanější než kdy dřív a v Praze se oblékáme podobně jako v Texasu, Soulu nebo ve Stockholmu, najdou se vždycky místní specifika. Co za nimi stojí? Určitě to, jak se v dané zemi trendy šíří a konzumují, koho sledujeme na Instagramu a zda nás historicky vůbec trendy v oblékání zajímají, nebo jestli máme jiné priority. A také práce dobrého PR a marketingových oddělení módních značek. 
Do hry nyní vstupuje také umělá inteligence s nástroji, které jsou čím dál sofistikovanější a šikovnější. Mnoho lidí se uchyluje například k AI asistentovi Gemini, konkrétně k modelu na vytváření obrázků Nano Banana, jenž se díky své pokročilé práci s fotkami stává čím dál oblíbenějším parťákem a s nímž pracují i influencerky jako Anna Šulcová nebo Beha. Právě takové nástroje pomáhají s utvářením outfitů na míru a s implementací nejnovějších trendů do našich skříní.
Jak si ty drobné rozdíly, ty roztomilé nuance mezi módním vkusem lidí z Irska, Finska nebo z Francie představit? Máme pro vás exkluzivní data přímo z Googlu.

Vánoční svetry a odvážná kůže. Česko umí překvapit (i držet tradice)

Samosebou právě trenduje příprava na Vánoce. Vyhledávání pojmu vánoční svetr vyskočilo v ČR v září o 380 % oproti srpnu a je trochu alarmující, že letos poptávka po vánočních svetrech vypukla tak brzy. Podzim se ale neponese jen ve znamení pletenin, data z Google Trends ukazují, že české ženy i muži obracejí pozornost k odvážnějším materiálům, střihům a kombinacím. Dominuje kůže. Vyhledávání kožených sukní vzrostlo o masivních 360 %. Spolu s rekordním zájmem o trenčkoty (+ 100 %) a kožené bundy (+ 80 %) je jasné, že se jedná o letošní základy podzimního a zimního šatníku. Osvěžující novinkou je, že už nehledáme jen konkrétní kousky nebo trendy, ale také možnosti, jak je nosit. Následující kategorie od konce srpna během září trendovaly nejvíc:
  • Jak nosit flanelovou košili (muži)
  • Jak nosit čelenku
  • Jak nosit loafers, loafery
  • Jak nosit vestičku
  • Jak nosit dlouhé široké džíny
  • Jak nosit dlouhý šál u dlouhých šatů
  • Jak nosit legíny k šatům
Jako bychom se v Česku posouvali směrem ke globálním trendům – viz. aktuální obliba kůže, ale zároveň se nechtěli zbavit svých libůstek (za co jiného považovat dotaz na legíny k šatům?!). Mnozí fashionistas nebo stylisté by se mohli rozčilovat nad naší provinčností, ale v už tak homologovaném světě je vlastně hezké zachovávat a hledat tyhle drobné nuance, které nás odlišují, ať už jde o čelenky, legíny, nebo flanelky.

Excentrická Francie a nadčasová Itálie

Status módních velmocí se u Itálie a Francie projevuje ve vyhledávání velmi jasně. Sofistikovaná Itálie pro letošní podzim navrací do hry pašmíny, první dva nejvyhledávanější dotazy na „how to wear“ jsou zde totiž „jak nosit elegantní šál s třásněmi“ a v závěsu pak „jak nosit dámskou pašmínu“. Francie je zajímavě specifická a lehce výstřední, nejvyhledávanější dotaz ve stejné kategorii za stejné období je tu „jak nosit oranžový svetr“. Hned na druhé příčce tuto výraznou volbu doplňuje „jak nosit široké šedé džíny“.
Irové a Irky ani ve vyhledávání nezapřou svou lásku k tradicím. Nejvyhledávanější „how to“ u nich bylo „jak nosit prsten typu claddagh“, tedy tradiční irský prsten s motivem srce, ruky a koruny s hlubokou symbolikou lásky a partnerství. Následovaly otázky na nošení vesty, šály, duragu a kravaty. Co se týče materiálů, v Irsku nevybočovali a na top trojku umístili kožešiny, vlnu a fleece. To je velmi podobné jako ve Francii, kde se navíc na druhém místě umístil kašmír. Irsko také masivně hledalo, jak nastylovat velký kardigan nebo sukni krémové barvy, zatímco v Polsku nejvíce hledali tipy, jak „nosit široké kalhoty“. V Dánsku se ptali, jak by měly ženy stylovat oversized košil, ve Finsku řešili podobnou otázku s oversized svetrem.

Tradiční Irsko a praktické Dánsko

Co nás napříč Evropou v módě právě teď módně spojuje nejvíc? Nepřekvapivě je to jeden z dominantních módních trendů, před nímž není úniku: mokasíny. V Irsku se hojně hledalo, jak nosit bordó mokasíny, ve Francii se ptali prostě a jednoduše, jak nosit mokasíny, zatímco Poláky zajímal konkrétně styling těch pánských, v Itálii vítězily otázky ohledně těch dámských. Jediný stát, který je aktuálně vůči mokasínám imunní, je Dánsko. Tam se loafers na top příčkách ve vyhledávání neobjevily ani v jedné katergorii.
Pokud by vás zajímalo, co Dáni a Dánky tedy teď obouvají, pak jsou to zimní kozačky, jejichž vyhledávání už od konce srpna stouplo za 30 dní o 170 %, pantofle (pohodlí? Proč ne, to máme ostatně rádi i v Česku), chelsea boots aka perka a nakonec wellington boots neboli gumáky.
V Itálii pak trendují sněhule (nárůst o 140 %), gumáky, kozačky ke kolenům, perka a tenisky. Co se týče svrchníků, nejvíce se vyhledávaly car coaty, kožené bombery, trenčkoty, bombery a voskované bundy. V Polsku narostlo vyhledávání shearling coats, voskovaných bund, péřovek a fleecových bund. 
Co se týče značek, jsou v Dánsku ve vyhledávání na podzim nejoblíbenější UGG, Barbour, Timberland, Levi’s a Arc'teryx. A zatímco v Irsku byla na prvním místě ve vyhledávání konkrétních oděvních kousků nejpopulárnější péřovka, v mekce módy, tedy Francii, to byla překvapivě kšiltovka. Že by nás čekala módní revoluce? To asi ne, ale kdo mi prozradí, co za touto zářijovou francouzskou renesancí kšiltů stojí, má u mě drink. Mezitím nám můžete dát vědět v komentářích, co vyhledáváte vy. Zkuste mě překvapit podobně jako Francie a její láska k oranžovým pulovrům.
Přidejte se k Vogue Leaders na LINKEDIN