Móda

Z vrcholu na dno a zase zpět, tohle je příběh Marka Jacobse

Jednu dobu jeho kariéra připomínala historku o rockové hvězdě, kterou na nudném večírku v L. A. vypráví některý z dlouhého zástupu hudebních manažerů. Pak si návrhář sáhl na dno — a teď? Znovu vyprodává e-shopové zásoby, jenom s trochu větší pokorou. 
Foto: John Lamparski/Getty Images
Marc Jacobs
V roce 1983 potkal Marc Jacobs byznysmena Roberta Duffyho. I když to vlastně bylo naopak. Duffy totiž tehdy hledal návrháře, do kterého by zainvestoval, a narazil na tou dobou nejtalentovanějšího mladíka z Parsons. Pomohl mu do studií Perry Ellis, kde Marc uvedl dnes pověstnou grunge kolekci, jež se ve vývoji módní podoby tohoto původně hudebního stylu stala zlomovou, a pak odešel. Respektive byl odejit. Grunge se totiž vedení značky nelíbil. (I přestože byl návrhář za zmíněnou kolekci oceněn porotou CFDA.) 

Cesta na vrchol a k Louis Vuitton

Duffy se však rozhodl rozvinout značku, kterou s návrhářem už na začátku společné kariéry založili. K etablovaným značkám se tak pomyslně obrátili zády, a přesto naskočili na dráhu úspěchu. Značka Marc Jacobs předznamenala revoluci v luxusu. Otrhané flanelové košile za víc než tisíc dolarů nabízel Marc ještě dlouho před Balenciagou. V roce 1998 ale Jacobs nastupuje do služeb Louis Vuitton. I jeho brand se ocitá na absolutním vrcholu. Je nepřekonatelný. Kolekce sbírají pochvaly a on sám se na těch nejkrásnějších brazilských plážích rekreuje v obětí potetovaných pornoherců. Kde měl Marc tehdy schovaný ten obraz, který skutečně stárne? Efekt Doriana Graye ale netrval dlouho.
Jacobs opustil post u kreativního ředitele Louis Vuitton v roce 2013, avšak opravdová krize se začala rýsovat až o dva roky později. Tehdy v několika rozhovorech designér dokonce přiznal, že kvůli výstřednímu životnímu stylu a jakémusi šanování okolí úplně ztratil kontakt s realitou. Vinu na tom, mimochodem, nese i komunita módních publicistů, která k němu do poslední chvíle byla příliš shovívavá. Ač úspěchy začaly střídat přešlapy, nikdo ani necekl. Po pokusu o oživení vedlejší linie Markova stylu s názvem Marc by Marc Jacobs návrhářkami Katie Hillier a Luella Bartley nakonec přišlo oznámení o úplném konci značky. Ostatně pánem osudu Marc Jacobs už byla společnost LVMH, kde v konkurenci jiných velkých jmen, trpělivost s problémovým příbuzným prostě nemají. Beránčí povahu v sobě nenalezl už ani Robert Duffy, když v roce 2015 odstoupil ze své pozice CEO. Seznam krátce působících šéfů Markova odkazu jen doplňuje představu toho, jak si byli Jacobs a Duffy blízcí, nikdo to však s návrhářem dlouhodobě nezvládl. V roce 2017 LVMH zastavila produkci pánské řady a její osud se jevil být jako zatracený.

Comeback

Symbolem záchrany se stala kabelka Snapshot, která spatřila světlo světa v roce 2018. Její design je sice triviálně jednoduchý, ale to vůbec nevadí, protože zkrátka dobře vypadá na Instagramu. Tohle médium Marc v minulosti zatracoval, a teď s ním musí počítat. Růst tržeb Snapshot bag nastartoval Jacobsovu druhou šanci, stejně jako kostýmy seriálu Emily in Paris, které bezprostředně citují jeho estetiku z kolekcí Louis Vuitton v letech 2008 až 2013. 
Velký comeback ovšem zaznamenal návrhář s přehlídkou kolekce Fall 2022. Nemá cenu se ji snažit zachytit nějakými souhrnými přívlastky, zdá se, že takovým způsobem se móda v době sociálních sítí už ani popisovat nedá. Ta kolekce totiž vůbec není originální, ba ani novátorská (na moha místech dokonce připomíná jiné kolekce jiných autorů z minulosti, i když ne tak zřejmě), je jen jednoduše dobře postavená s ambicí rozehrát show. A to je vlastně to jediné, co jsme kdy po Markovi chtěli. Objemy a styling hip hop oděvů z devadesátek přepracoval ve formě večerních rób plus k tomu přidal retro reference. Jakmile tohle zafungovalo, stačilo si jen pohrát s barvami a finalními kombinacemi. Někde přidal, jinde zas nohu z plynu určitě raději sundal. I přesto jeden cringe moment na diváky přehlídky čekal: když v poznámkách ke kolekci před opening lookem spatřili Nietzeho citáty. Úsměvné, přeci jen je vidět, že je Marc dítě starého módního světa. Kolekce má, i nemá jméno. Ony poznámky byly nadepsány slovem „choises“, což je vlastně výstižné. Marc se Cathy Horyn přiznal, že na nových věcech nějakou dobu pracoval už během lockdownu, kdy vyklidil své SoHo studio, a spolu s launchem kosmetické řady a teenage linií Heaven začal znovu přemýšlet nad svou pozicí.
A udivovat začal znovu Jacobs i svým záměrně nekorektním vizuálním stylem. Kampaň s Winonou Ryder pijící mléko je stejně dráždivá jako ta, kde Dakota Fanning vzteky kabelkou rozbíjí kancelářský monitor. Perfektní pro sociální sítě, perfektní pro 21. století. Long live, Marc Jacobs!