Móda

Marc Jacobs je zpět, tentokrát snad už doopravdy

Jeden aby se dvakrát přesvědčil. Ostatně zmařený comeback není ve světe vrtkavé popularity ničím výjimečným. Marc Jacobs ale snad konečně našel cestu z bludného kruhu.   
Foto: Getty Images
Marc Jacobs Fall 2022
V roce 2013 opustil Louis Vuitton a od té doby se ne a ne najít. „Ztratil jsem kontakt s realitou,“ přiznal se dokonce v jednom z rozhovorů. Její chápaní je přitom to, co z Marca v první řadě udělalo hvězdu. V tomhle vždy připomínal houbu. Nasákl to, co si lidé mysleli nebo chtěli, a pak to zhmotnil. Ne ale kdovíjak hloubavě, Marc se vždycky módou hlavně bavil. Proto se do módního rejstříku nikdy nepropsal signifikantním stylem nebo rukopisem, ale schopností vytvořit show ještě před jejím začátkem, tedy přímo v dramaturgii kolekce samé.
Počínaje rokem 2017 se tržby jeho značky pod střechou LVMH začaly dramaticky propadat. Management zrušil dceřinou značku Marc by Marc Jacobs (pozor Marc o ní nikdy nehovořil jako o difúzní) a stopl práci na pánském sortimentu. Až těsně před pandemií začalo Marcovo jméno rezonovat nanovo. S triumfem ale počkal. Možná je to předčasné, ale právě kolekce F/W 2022, kterou v pondělí večer představil v newyorské městské knihovně, byla oním návratem do Říma.
Nemá cenu se ji snažit zachytit nějakými souhrnými přívlastky, zdá se, že takovým způsobem se móda v době sociálních sítí už ani popisovat nedá. Ta kolekce totiž vůbec není originální, ba ani novátorská (na moha místech dokonce připomíná jiné kolekce jiných autorů z minulosti, ale ne tak zřejmě), je jen jednoduše dobře postavená s ambicí rozehrát show. A to je vlastně to jediné, co jsme kdy po Marcovi chtěli. Objemy a styling hip hop oděvů z devadesátek přepracoval ve formě večerních rób a k tomu přidal retro reference. Když mu tohle zafungovalo, stačilo si pohrát s barvami a finalními kombinacemi. Někde přidat, jinde zas nohu z plynu určitě raději sundal. I přesto jeden cringe moment na diváky přehlídky čekal. To, když si v poznámkách ke kolekci začali před opening lookem číst Nietzeho citáty. Úsměvné, přeci jen je vidět, že je Marc dítě starého módního světa.
Kolekce má i nemá jméno. Ony poznámky byly nadepsány slovem „choises“, což je vlastně výstižné. Marc se Cathy Horyn přiznal, že na nových věcech nějakou dobu pracoval už během lockdownu, kdy vyklidil své SoHo studio a spolu s launchem kosmetické řady a teenage linií Heaven začal znovu přemýšlet nad svou pozicí.
O tom napovídá i nová kampaň s Winonou Ryder, kterou v minulosti kauza s Marcem Jasobsem poznamenala. To přece za ukradené kašmírové svetry jeho značky v obchodním domě Saks Fifth Avenue šla před soud a bulvár ji začal častovat kleptomankou. Kdy už se té nostalgie konečně nasytíme?
Když je tak řeč o Marcovi a jeho novém uvažování nad druhým poločasem módní kariéry, slušelo by se napsat něco jako: „bylo na čase.“ Jenže to by nebylo přesné. Marc se v neúspěchu z neschopnosti navázat na úspěchy minulé (komplikované, ale přesné shrnutí) plácal tak dlouho také kvůli komunitě módních publicistů, kteří ho až moc dlouho šanovali a sešup sledovali bez nadsázky s úsměvem, někdo byl dokonce schopen ze slušnosti zatleskat. Takže, kdo jsem, abych tady hodnotil, zda návrhář vyndal hlavu z písku včas, tak akorát, nebo pozdě. Je to přece Marc Jacobs. Mohl by to udělat kdykoliv a show uspořádat třeba rovnou na Rudém náměstí.
VELKÁ DĚLICÍ ČÁRA
Mimochodem Marc Jacobs představuje jednoho z těch posledních větších návrhářů, kteří výrazným způsobem ovlivnili současnou módu a kdeco jim procházelo. Takových těch návrhářů skutečného módního světa. Kdy uhlíková stopa byla ještě velké WTF a nekorektnost kýženou ingrediencí. A když mluvím o větších návrhářích, nebojím se srovnání i s těmi, co už tady nejsou (vy víte, koho myslím).
Kolekce F/W 2022 bude v prodeji výhradně v obchodním domě Bergdorf Goodman, s nímž teď návrhář exkluzivně spolupracuje. Nákupčí domu prý Marcovi koukali pod ruce. To taky kolekci přidává pomyslné bodíky navíc; jde proti zavedenému režimu přehlídek a módních týdnů. Člověk má hned pocit, jakoby se ocitl v minulém století.
A pokud se chcete o Marcově pádu a návratu dočíst víc, kupte si srpnové vydání Vogue CS. Nejenže je to naše vůbec první srpnové vydání, ale také tam najdete (můj) text o značkách, které se nám před očima v poslední době mění.