Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Leaders

Strom na kanapky a kompostovatelné nádobí: Moderní catering není jen o jídle, musí to být zážitek

tým VOGUE3. 6. 2025
Jak poznáte profi catering? Že se netvoří fronty. „Když už víme, že se z nějakého na nás nezávislého důvodu tvořit budou, chodíme hladovým hostům nabízet řízky,“ říká Luděk Vocílka, šéf společnosti In Catering, která se zaměřuje na catering moderní, zážitkový a udržitelný.
Luděk Vocílka
Foto: In Catering
Luděk Vocílka

Kromě cateringových služeb provozujete pizzerii, pivnici a bistro. Je v tom nějaký strategický záměr?

Catering je od začátku v roce 1995 náš klíčový byznys – a tak to i zůstane, koneckonců se podílí 65 % na obratu společnosti. Co se týče dalších provozoven, využili jsme zajímavé možnosti, v čemž také chceme pokračovat. Restaurace mezi sebou kooperují a v případě velkých cateringových akcí vypomáhají personálně i co se týče zázemí, když nestačí kuchyň nebo sklady v centrále v Liboci. Tady máme též hlavní výrobnu, kde děláme třeba i domácí těstoviny pro všechny provozy i pro catering. 

S těstovinami se dostáváme k tématu udržitelnosti, na niž jako firma dbáte...

Ano, původně jsme kupovali kvalitní chlazené těstoviny, bohužel také velice drahé. Teď si je vyrábíme sami, za zlomek ceny a v podstatně lepší kvalitě. Udržitelnost je pro nás důležitá, ale je vždycky potřeba ji skloubit s ekonomikou provozů a kvalitou servisu. Všechno dohromady musí tvořit celek, ani jedna část nesmí kulhat. V zahraničí už nadnárodní společnosti objednávají cateringové služby podle ratingu ESG (metoda hodnocení dopadu firmy na životní prostředí – pozn. aut.). U nás se tohle zatím neděje, maximálně počítáme pro klienta uhlíkovou stopu při cateringu.

Jde také o původ surovin, že?

To je velké téma. Spousta lidí se třeba domnívá, že vegetariánské nebo veganské menu je automaticky udržitelné. Což není, protože citrusy dovážíme z Turecka, pomeranče z Egypta, papriky k nám teď přijíždějí z Holandska. Avokádo je možná superpotravina, ale vozí se z Ameriky. A jak dodávají naši dodavatelé, nejlepší zboží má napřed zastávku v Německu a teprve pak pokračuje k nám – už notně přebrané. Naopak se říká, že udržitelnost nejde dohromady s masem. Tady bych se určitě vyhnul průmyslově zpracovanému masu, ale jinak jde o výběr – odkud maso pochází, z jakých pastvin a od jakého lokálního dodavatele. Hodně důležité je dbát na efektivní zpracování už v kuchyni. Když koupíte kus masa a z toho pak máte pětinu váhy odřezků, které nezpracujete, je to plýtvání. My se snažíme použít všechno – něco do předkrmu, zbytky do paštik a pomazánek. Stejně se snažíme postupovat nejen u masa, ale u všech surovin. A zároveň vytvořit vyvážené menu. Chutné, ale aby hosty zasytilo. Ale zas ne těžké, aby byli unavení a nemohli se soustředit, což by na celodenní konferenci asi dost vadilo. 
Dřív si klient objednal catering a dostal hotové jídlo. To už se dneska neděje.“

To je ale rovnice o mnoha proměnných. Jak ji řešíte v případě zeleniny?

Zelenina do jídelníčku patří, stejně jako ovoce. Můžete ji fermentovat, naložit, možná zčásti usušit. Akorát nejspíš celou várku v rámci jedné akce nespotřebujete a musíte si pak hlídat, abyste neměla plný sklad různě zpracované zeleniny, pro niž nebudete mít další použití. Udržitelnost je zkrátka náročná disciplína. Vezměte si, že v roce 2022 se v Evropské unii vyhodilo přibližně 59 milionů tun potravin, což odpovídá průměru 132 kilogramů na jednoho Evropana. A to je opravdu hodně! Šetřit suroviny je podle mě zásadní. Dřív si klient objednal catering pro sto lidí a firma mu přivezla už uvařené, hotové jídlo. To už se dneska neděje. Co nejvíc toho doděláváme až na místě, abychom mohli reagovat, jestli je potřeba připravit víc jídla, nebo míň, a tím pádem minimalizovat odpady. Případné přebytky posíláme do potravinové banky pro sociálně slabší.

S cateringem si spojuji plastové nádobí, talířky, příbory. Ty už se dnes nepoužívají?

Místo plastů používáme porcelán nebo kompostovatelné nádobí. Taky máme vlastní elektrický kompostér. Snažíme se o aspoň malou cirkulární ekonomiku – zrovna ten kompost posíláme farmářům k dalšímu použití.

Jaké máte v tomto směru plány?

Určitě bych rád centralizoval výrobu na jedno místo. A také bych chtěl do budoucna vlastního řezníka, který by zpracovával maso a veškeré zbytky.

Napadá mě řezník Vocílka, ale ten už šéfuje regálům s masem v Bille. Otvírá se vám už při zmínce názvu této privátní značky kudla v kapse?

Ne, směju se tomu. Máte pravdu, že dost lidí se mě ptá, jestli jim přinesu šunku nebo klobásky. Většinou je zklamu. (smích)

Jak se v těchhle udržitelných mantinelech dá úspěšně dělat catering?

Plánování a příprava jsou polovina úspěchu. Bude to akce pro ženy, pro muže, pro dělníky, pro management? Konference, firemní večírek, svatba? V jakém prostoru? Když ho neznáme, jedeme zjistit, kde a co lze zapojit, jak je to s odvětráváním, jak vypadá zázemí. Potom se připraví komando do kuchyně, komando do skladu a komando na personál, kolik lidí bude potřeba.

Říkal jste, že maximum jídla doděláváte na místě. Ale co když tam není kuchyň? To si s sebou vezete i sporáky?

To je případ od případu. Měli jsme nedávno akci, kde jsme připravovali jídlo pro 4 000 lidí. Takže ano, jeli jsme i s kuchyní.

Kolona kamionů jako na koncert Rolling Stones?

Řekněme takový menší koncert… (smích) Nicméně i u těch čtyř tisíc se dá spočítat, kolik a čeho přibližně hosté snědí a vypijí. Aniž by došlo na hlad, anebo naopak na plnění popelnic nebo skladu.

Řekněte, co považujete za nejotravnější část akce?

Úklid, ten dá zabrat. Nedávno mi kolega říkal: „Uvažoval jsem, že bych dělal event manažera, ale pak přišel úklid a to mě odradilo.“ Jste unavená po akci, ale musíte zabalit a naskládat věci do správných beden, tak, aby se všechno vešlo do aut, s kterými jste náklad přivezla – někdy i přes půl republiky.

Jakou nejzajímavější akci jste v poslední době připravovali?

Asi catering při představení čínské automobilky vstupující na český trh. Servírovali jsme menší porce na degustačních talířích a ve welcome drinku měli hosté kostku ledu s vyfrézovaným logem automobilky.

Říkáte s oblibou, že catering už dávno není jen o jídle. O čem tedy je?

Na každé akci je catering jinak důležitý: na večírku, kde budou hosté pět hodin pít alkohol, na celodenní konferenci, kde jsou pracovně, na krátkém uvítacím pohoštění. Důležitá je vyvážená strava, ale taky hodně záleží na konceptu – jak catering vypadá. My jsme vytvořili ve spolupráci s architektonickým studiem koncept, jehož signifikantní součástí je strom, na který můžeme navěsit kanapky, dezerty, jednohubky, cokoli si klient přeje. Máme ho ve třech velikostech, ten nejvyšší má tři a půl metru. Strom lze různě nasvítit, podle požadované nálady nebo třeba v barvách klientova loga. Těší nás, že si ho už lidé s námi spojují. A my určitě chceme v tomto trendu pokračovat – jako cateringová firma, která dělá věci na míru a inovativně.

Rozhovor najdete v nejnovějším vydání Vogue Leaders, které je společně s červnovou Vogue CS právě v prodeji.