Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Leaders

Peter Štadler: AI převrátí svět investic vzhůru nohama. Kdo se nepřipraví, zůstane pozadu

tým VOGUE20. 5. 2025
„Umělá inteligence během příští dekády převrátí svět investic vzhůru nohama a kdo se na to nepřipraví, zůstane pozadu,“ říká Peter Štadler, CEO a předseda představenstva společnosti Wealth Effect Management (WEM). Ta už přes sedmnáct let spravuje majetek nejbohatším lidem na Slovensku a nově i v Česku a budoucnost bere vážně: sází na AI, generační obměnu i snazší dostupnost svých služeb.
Peter Štadler
Foto: Lousy Auber
Peter Štadler

Co všechno dnes znamená wealth management?

Od roku 2017 působíme jako obchodník s cennými papíry. Spravujeme portfolia, nakupujeme veřejně i neveřejně obchodované cenné papíry, radíme, jak majetek zhodnocovat, chránit a předat dalším generacím. Soustředíme se především na velmi movité klienty, kterým dokážeme komplexně poradit, jak spravovat jejich majetek skutečně po celý život. Wealth management totiž vnímáme jako komplexní záležitost, přitom ale klademe důraz na naše investiční portfolia s dosavadními výsledky nadstandardního zhodnocení. Klienti u nás vyhledávají také investice do nemovitostí, alternativní investice do cenin, archivních vín, do šperků nebo aut nebo concierge služby.

Jak do toho vstupuje umělá inteligence, na které nyní stavíte?

AI používáme nejen při sběru dat nebo analýze portfolií, ale i při vývoji vlastních systémů. Pomáhá nám šetřit čas, rychle shrnout obrovské množství dat a připravit podklady pro rozhodnutí. To znamená, že AI je pro wealth managera jako další kolega. Nakonec ale vždy rozhoduje člověk – stroje nedokážou nahradit kritické myšlení a bohaté zkušenosti našich lidí.
AI je pro wealth managera jako další kolega, kritické myšlení člověka ale nenahradí.“

Umělá inteligence se stala i strašákem, který může vzít lidem práci. Věříte tomu?

Těžko předpovídat, ale co se týče našeho sektoru wealth managementu, myslíme si, že tohle nehrozí. Určitě se však bez AI do budoucna neobejdeme. Podobně jako dnes nedokážeme žít bez chytrých telefonů a internetu, bude hrát AI stále větší roli. A kdo ji nebude umět správně využívat, dost možná přijde o práci. Totéž platí pro firmy, které se musí na novou realitu adaptovat. I my vyvíjíme vlastní AI řešení, co se týče klientské zóny, mobilní aplikace pro klienty nebo kódování našich systémů.

Co to znamená prakticky ve vztahu ke klientům? Chatboty, které dnes používají různé firmy, nejsou často schopny reagovat na složitější otázky zákazníků.

Vyvíjíme naše AI chatboty jako avatara, který bude schopen s klienty komunikovat tak, aby měli pocit, že mluví s člověkem. Tak, aby je neštval hloupými reakcemi. A máme to nastavené tak dobře, že komunikace nebude probíhat jen psanou formou, ale také ústní.

Jak se do budoucna promění role wealth managera?

Na trhu dnes vnímáme problém v objektivitě finančních poradců, kteří kvůli svým zájmům nedokážou klientům nabídnout to, co je pro ně nejlepší. Často se nám stávalo, že jsme klientovi nabídli data a návrh řešení, ale on se rozhodl jinak na základě doporučení někoho, s nímž měl navázaný vztah, ať už svého švagra, nebo známého. A bohužel na to pak doplatil. To se bude měnit, protože dat bude víc, budou transparentní a jednoduše dostupná. Proto dnes přistupujeme ke klientům tak, abychom oba faktory zkombinovali – vybudovali s nimi silný vztah a současně byli silní v datech. Důvěra a dlouholetý vztah založené na výsledcích a špičkovém servisu jsou proto klíčové.

To asi nebude jediná ambice, kterou budete tlačit do další dekády?

Chceme wealth management zpopularizovat, aby se stal běžnou službou nejen na lokálních trzích. Dnes jsme v top trojce na slovenském trhu, pracuje pro nás mezinárodní tým padesáti lidí a naše služby jsou na vysoké úrovni. Máme ale cíl expandovat dál – kromě Slovenska, Bulharska a Česka jsme aktivní také v Monaku, Velké Británii a chceme pokračovat do Skandinávie. Během deseti let bychom se rádi stali jedním z největších evropských hráčů.

Pojďme ještě na začátek. Jak se zrodil WEM?

Začalo to v mých jednadvaceti letech, kdy jsem se svým tehdejším mentorem Filipem Jackem původem z Polska založil společnost zaměřenou na klasické zprostředkování finančních produktů. Po šesti letech obchodní partner bohužel tragicky zahynul, když letěl za mnou a letadlo spadlo. Tenkrát jsem se rozhodl v našem poslání pokračovat. Společnost jsem rebrandoval a začal službu budovat sám na Slovensku.

Pokud byste se mohl vrátit, co byste poradil svému mladšímu já?

Pochopit rychleji sám sebe a zbavit se „slepých míst“, která mě tehdy táhla dolů. Každý z nás si nese z dětství nějaké šrámy, které ho ovlivňují i v dospělosti. Pocházím z chudé rodiny, která měla velmi komplikovanou situaci, a tohle nastavení mě později brzdilo v byznysu. Důležité je také najít si čas na dobrý decision-making. Některá rozhodnutí jsem dělal téměř z rychlíku a nedal si prostor na to, abych věci lépe vyhodnotil. Na druhou stranu chybami se člověk učí. A když neriskuje a nic nezkusí, nic tím také nezíská. 
Svému mladšímu já bych poradil najít si čas a prostor na dobrý decision-making.“

To platí i pro budoucnost. Kdybyste ji uměl předpovídat, jaký obrázek investování byste viděl?

Věřím, že jednodušší, retailové investování malých investorů bude moci fungovat na pozadí AI v podobě robo-advisorů, protože tu nejde o žádnou raketovou vědu. Kdo investuje měsíčně pár stovek eur a na účtu má do 50 tisíc eur, nepotřebuje komplexní poradenství. AI zvládne portfolio rozložit efektivně. U bohatých klientů ale zůstane člověk klíčový. Dost možná se tím wealth management zpřístupní i menším investorům, kteří nepotřebují osobní přístup a dodatečné služby.

Jak se do wealth managementu propisují hodnoty klientů?

Například u ESG vidíme velké generační rozdíly. Řada podnikatelů z devadesátých let má jiné hodnoty než mladá generace, která často přemýšlí o tom, jaký vliv mají její investice na životní prostředí. Edukace tu často nepomáhá, protože v určitém věku se návyky mění těžko. Spousta klientů má pocit, že jelikož tu za dvacet let už nebude, není proč to řešit, a nevidí, že to padne na hlavu jejich dětem.

Na druhou stranu mladá generace bývá investorsky rizikovější…

Určitě ano, často řeší alternativní formy jako kryptoměny. Těmi se nezabýváme, protože nejde o regulovaná aktiva. Ale neodsuzujeme je, pouze doporučíme, na co si dát pozor a jak velkou část portfolia jim věnovat. Mladá generace je nicméně otevřenější a tlakem na změnu často ovlivní i myšlení svých rodičů, třeba u plánování dědictví.

Mezigenerační předávání majetku je v Česku i na Slovensku už několik let velkým tématem. Jak to podnikatelé zvládají?

Za tímto účelem jsme vytvořili osobní soubor služeb WEM Family Governance Services. Zatím tvoří jen desetinu našich aktivit, nabývá však na důležitosti. Jak klienti stárnou, čím dál víc si uvědomují svoji smrtelnost a potřebu plánovat budoucnost firmy po jejich odchodu. To ale vůbec neznamená, že se jim to daří úspěšně uchopit. Ve skutečnosti je velmi málo rodin, kde se skutečně podařilo nastavit nové struktury. Majitelé to bohužel často nevnímají jako prioritu a odsouvají to, dokud není pozdě. Jenže zatímco většina chyb v byznysu jde opravit a člověk se tím učí, při odevzdávání majetku máte jen jeden pokus.

Kde bývá největší problém?

Často jde o účetní záležitosti. U firem fungujících například 25 let je běžné, že byly účetně optimalizovány a obsahují spoustu kostlivců. A to jen těžko vysvětlíte externímu subjektu, který by měl zájem firmu koupit a vidí, že v jistém roce sice účetnictví oficiálně vypadá vyrovnaně, ale reálně v něm chybí 300 tisíc eur, které si majitelé vybrali jinak. V té době totiž nemysleli na to, že jednou budou chtít firmu prodat a bude potřeba mít vše čisté a uklizené. A pak je tu rodina a její nastavení, kdy rodinní příslušníci mnohdy nerozumějí byznysu ani jeho struktuře nebo nechtějí, aby do něj někdo jiný zasahoval. Je to komplexní otázka, kam spadají osobní vztahy, daně, právo i účetnictví. Není jednoduché odevzdat majetek správně a úspěšně. 

Rozhovor najdete v aktuálním čísle Vogue Leaders, které je spolu s červnovou Vogue CS právě v prodeji.