Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Leaders

Eliška Kaplicky a Jozef Lucák o záchraně Vily Čerych: „Chtěli jsme, aby se vila znovu stala darem – ne pro jednotlivce, ale pro celou společnost."

Danica Kovářová20. 11. 2025
Eliška Kaplicky a její partner Jozef Lucák stojí za novým příběhem o estetice, tvůrčí odvaze a víře ve smysluplnost. Chátrající Vilu Čerych v České Skalici proměnili v inspirativní prostor, kde se propojuje umění, film, architektura i vzdělávání. Vzniká zde místo, kde se potkávají tvůrci, studenti i vizionáři. „Chtěli jsme, aby se vila znovu stala darem – ne pro jednotlivce, ale pro celou společnost," říká Eliška Kaplicky. 
Eliška Kaplicky Fuchsová a Jozef Lucák
Foto: Filip Šlapal
Eliška Kaplicky Fuchsová a Jozef Lucák

Jak projekt vily vlastně vznikl a jak dlouho na něm pracujete?

Eliška Kaplicky: Začali jsme na něm pracovat během covidu. Dramaturgii i celkovou náplň vily jsme psali společně s Jozefem ve Špindlerově Mlýně. Šlo o to, přesvědčit nadaci NROS, aby peníze nešly na koupi domu, ale na jeho rekonstrukci. Když jsem se po natáčení Odcházení do vily přišla podívat, byla jsem z toho smutná – dům strašně rychle chátral, nikdo do něj neinvestoval a bylo vidět, jak trpí. Přitom měl svůj unikátní příběh. Byl to dar. Pan továrník ho věnoval své neteři a my jsme měli pocit, že by se ten příběh měl znovu naplnit a že vila by měla být znovu darem, ale tentokrát ne individuálním, ale darem celé společnosti. Darem, který bude sloužit kulturně a kreativně. 

Museli jste kvůli tomu měnit i původní projekt?

E. K.: Ano. Projektová dokumentace, kterou jsme převzali, tomu záměru vůbec neodpovídala. S Jozefem jsme ho museli narychlo přepracovat. Oba milujeme film, a tak jsme se rozhodli, že z původního podkrovního „sálu na tanečky pro děti“ uděláme skutečné profesionální kino. Svěřili jsme ho panu Haškovcovi, který navrhl prostor pro šedesát diváků. V regionu takové kino chybí. Dále ve vile vznikne v suterénu galerie, další potřebná ubytovací kapacita, gastroservis a další konferenční sály uzpůsobené pro společenské akce a workshopy.
Autor: Filip Šlapal
Foto: Filip Šlapal

Proč právě film je tím základním programem?

E. K.: Vyrostla jsem u producenta Boučka, který vždy říkal, že nejsou špatné filmy, ale špatné scénáře. Máme skvělé všechny profese od kameramanů, kostymérů i rekvizitářů, ale chybí dobré příběhy. Když jsem pracovala na exportu audiovizuálních projektů, třeba filmu Václav nebo Odcházení, pochopila jsem, že všechno stojí na silném scénáři. Ten dům teď může být zázemím pro tvůrce, kteří chtějí své nápady dotáhnout do konce od nápadu přes vývoj až po premiéru. Vila bude místem, kde mohou nejenom scenáristé, ale i další tvůrci růst a vystřelit ke svému vrcholu. Je to prostor pro konfrontaci s nejlepšími ve svém oboru. Cílem je vytvořit prostředí, kde vznikají nápady, scénáře, filmy, design nebo architektura. 

Takže plánované workshopy a masterclasses budou věnovány i dalším uměleckým oborům? 

Jozef Lucák: Určitě, první domluvené máme od 19. do 21. 2., kdy tu máme Divadlo Spejbla a Hurvínka. Chceme, aby se u nás ti nejlepší z oborů setkávali s těmi, kteří se chtějí posunout výš. Mistři oborů předávají své know-how, které je samotné dostalo na vrchol. Takové setkání inspiruje i motivuje a to je smysl našich masterclasses.
Eliška Kaplicky Fuchsová a Jozef Lucák
Foto: Filip Šlapal
Eliška Kaplicky Fuchsová a Jozef Lucák

Jak vybíráte osobnosti, které je povedou?

E. K.: Začali jsme kontaktovat osobnosti, které nás inspirují. Architekta Daniela Liebeskinda, který získal první Kaplického cenu a má příběh plný odhodlání – cesta z Polska do New Yorku, začátky pod mostem, nemoci a pak světový úspěch. Jeho životní příběh je sám o sobě lekcí víry v sen. Dál Alex McDowell, filmový architekt, který spolupracoval se Spielbergem a žije v Americe, ale natáčel i v Praze. Pak třeba David Černý, který povede malý workshop pro zájemce o umění ve veřejném prostoru a vysvětlí, proč jeho sochy fungují a jsou vždy středem zájmu.

Zaznělo i jméno Rick McCallum. Jakou roli hraje v projektu?

E. K.: Rick McCallum je producent Hvězdných válek a pomohl mi založit Pražský audiovizuální nadační fond. Přináší zkušenosti z Hollywoodu, které jsou pro mladé tvůrce k nezaplacení.
Autor: Filip Šlapal
Foto: Filip Šlapal

Pro kolik lidí budou masterclasses koncipované?

E. K.: Maximálně pro deset až patnáct. Jinak by se ztratila exkluzivita a osobní přístup. Když bude zájem, zopakujeme je. My vybíráme „mistry“, ale účastníky nevyzýváme. Lidé se mohou volně přihlásit. Oslovujeme zájemce i přes umělecké školy. Jde o luxusní ubytování a vzdělávání v jednom. Dnes se masterclass říká i videokonferenci pro tisíc lidí, ale my se vracíme k původnímu smyslu: jeden na jednoho, intenzivní výuka.

Máte příklad, co osobně pro vás ideální masterclass znamená?

J. L.: Naše dcera Stella se připravovala na konkurz do baletního sboru Národního divadla. Absolvovala čtvrt roku lekcí s paní Jodasovou, nejlepší z oboru. To je masterclass. A vybrali ji. Dostala motivaci, inspiraci, zlepšila se. Tak to má fungovat i u nás.
E. K.: Přesně. Někdo třeba zjistí, že to není jeho cesta, a i to je přínos. Eva Jiřičná říkávala, že architektura není pro slabé povahy. Ale ten, kdo vydrží, si odnáší sílu. 
Autor: Filip Šlapal
Foto: Filip Šlapal

Chystáte užší spolupráci s univerzitami?

E. K.: Od začátku jsme oslovili vysoké školy – AMU, ČVUT a Mendelovu univerzitu. Jejich nadšení bylo obrovské, podepsali jsme memorandum o spolupráci. AMU a FAMU se budou podílet na filmových workshopech, Mendelova univerzita zase pomůže s revitalizací historické zahrady, která je sto let netknutá. Navrhoval ji Josef Kumpán, zakladatel české krajinářské školy. Chceme ukázat, jak důležité je propojit architekturu se zahradním uměním. Jedno bez druhého nefunguje.

Zahrada je tedy další velký projekt?

E. K.: Ano, je to úžasný park. Prezident Havel tu měl rád soukromí, miloval vodní prvek, i ten chceme obnovit. Měly by tu být čtyři historické žabí chrliče, ale zbyly jenom dva a mým snem je, aby znovu fungovaly. Jako ve Versailles. Bude to úplně jiný zážitek. Bude to prostor pro rozjímání, pro filozofické rozhovory mezi tvůrci. Obnovili jsme i původní altán.
Eliška Kaplicky Fuchsová
Foto: Filip Šlapal
Eliška Kaplicky Fuchsová
Eliška Kaplicky Fuchsová je filmová producentka, v letech 2014 až 2018 zastupitelka Prahy, majitelka společnosti Simply Cinema. Narodila se do rodiny spjaté s architekturou, vychovával ji nevlastní otec, filmový producent Jaroslav Bouček. Vdova po architektovi Janu Kaplickém a prezidentka Nadačního fondu Kaplicky Centre, které zakládala s cílem šířit odkaz a dílo Jana Kaplického. Stojí také za Kaplicky Creative Centre ve Vile Čerych v České Skalici. Letos od prezidenta republiky převzala za Jana Kaplického medaili Za zásluhy v oblasti kultury a umění (in memoriam). Působí také jako předsedkyně správní rady Pražského audiovizuálního nadačního fondu. Má dceru Johanku, jejímž otcem je Jan Kaplický, a se současným partnerem Jozefem Lucákem dceru Stellu.
Jozef Lucák
Foto: Filip Šlapal
Jozef Lucák
Jozef Lucák je zkušený manažer s bohatými zkušenostmi z oblasti práva, kulturního managementu a kreativity. Svoji kariéru zahájil v roce 2009 jako art director v renomovaných reklamních agenturách, například McCann & Erickson, kde rozvíjel své schopnosti v oblasti strategické komunikace a kreativity. Od roku 2018 vede Nadační fond Kaplicky Centre, který spravuje odkaz světově uznávaného architekta Jana Kaplického. Právě záchrana Vily Čerych, klenotu České Skalice, mu poskytla příležitost naplno uplatnit své zkušenosti, dovednosti a chuť „kopat“ za Královéhradecký kraj, ve kterém se narodila jeho matka a kde strávil část svého dětství.

Celý rozhovor si můžete přečíst v nejnovějším vydání Vogue Leaders, které je společně s prosincovou Vogue CS právě v prodeji.

Přidejte se k Vogue Leaders na LINKEDIN