Vogue Daily

Less and better

Méně konzumovat. 
Více prožívat.
Lépe žít.
Less and better.
Duben je od roku 1970 vyhlášen Měsícem Země. Trvalo skoro půl století, než se z mezinárodního svátku stal fenomén a z ochrany životního prostředí životní styl. Plně udržitelně ani zodpovědně se zatím většina z nás nechová, ale rádi o tom mluvíme. A určitě o přírodě více přemýšlíme a méně ji ignorujeme. Duben je také považován za Měsíc zdravého životního stylu, Měsíc fyzické vitality a duševního zdraví. Všichni víceméně víme, že bychom měli hodně spát a zdravě jíst. Cvičit jógu. Nestresovat se (snad jedině kvůli životnímu prostředí). Chodit. Chodit na procházky. Chodit na procházky do lesa. Číst. Více knih a méně postů na sociálních sítích. Nic se neděje náhodou, a tak oslavujeme Zemi a náš vnitřní blahobyt v jeden měsíc. Apríl.
Miluje dřevo a stromy, vyučil se tesařem, ale proslavily ho elektronické přístroje z plastu. Nikdy se nepodepsal na žádný z produktů, které navrhl. V domě v německém Kronbergu žije se svou ženou od roku 1971 a kromě výšky stromů na zahradě se tady za tu dobu skoro nic nezměnilo.
Je to přesně šedesát let, co se tehdy mladý německý inženýr Dieter Rams stal hlavním designérem značky Braun. Na stejné pozici působil do poloviny devadesátých let a za tu dobu se většina produktů, které navrhl, dostala do našich domácností. Je téměř nemožné, abyste se alespoň jednou v životě nesetkali s jeho kalkulačkou s barevnými tlačítky, fénem na vlasy, budíkem nebo překapávačem na kávu. A je neuvěřitelné, jak jsou nejen výrobky, ale hlavně myšlenky Dietera Ramse nadčasové. Krédo méně a lépe jako by nebylo vysloveno před padesáti lety, jako by bylo stvořeno pro dnešní svět. Měli by ho analyzovat nejen studenti technických škol a architektury, mělo by se stát symbolem popkultury a moderního životního stylu. Méně není omezením, byť by tak v dnešním světě hojnosti mohlo působit, ale je, slovy samotného autora, výhodou, která nám vytvoří více prostoru pro skutečný život. 
Snad se nebude pan Rams zlobit, když si vypůjčím jeho slavných Deset principů dobrého designu a přetvořím je na Deset principů dobrého člověka. Možná bychom Měsíc Země a Měsíc zdravého životního stylu mohli spojit a přejmenovat na duben – Měsíc dobrého člověka. A dost možná bychom s ohledem na všechny okolnosti měli vyhlásit rok 2021 Rokem dobrého člověka. 
1. Dobrý člověk je inovativní 
Možnosti inovací nejsou zdaleka vyčerpány. Technologický vývoj vždycky nabízí inovativnímu člověku nové možnosti. Inovativní člověk jde vždy ruku v ruce s inovativní technologií, ale nikdy nestaví jen na ní a už vůbec se jí nenechá pohltit nebo ovládat. 
2. Dobrý člověk je užitečný
Lidé se rodí, aby žili. Naše životy musejí splňovat určitá kritéria, a to nejen z hlediska funkčnosti, ale i z psychologického a estetického hlediska. Dobrý člověk klade důraz na smysl svého bytí a nesnaží se jej zlehčovat.
3. Dobrý člověk je krásný
Estetická kvalita člověka je nedílnou součástí jeho osobnosti. 
4. Dobrý člověk pomáhá
Objasňuje a v lepším případě je intuitivní.
5. Dobrý člověk není rušivý
Lidé naplňující určité poslání jsou jako dokonalé nástroje. Nepotřebují být dekorací ani uměleckým dílem, aby našli šťastný smysl života.
6. Dobrý člověk je upřímný
Nesnaží se ze sebe dělat něco, co není. Nesnaží se slibovat něco, co nedokáže splnit.
7. Dobrý člověk vydrží
Vyhýbá se módním trendům, a proto nikdy nevypadá zastarale nebo nepatřičně. Dokonce ani v dnešní konzumní společnosti.
8. Dobrý člověk je konzistentní
Nic by nemělo být svévolné nebo ponechané náhodě. Péče a přesnost jsou projevem úcty k druhým.
9. Dobrý člověk je ohleduplný k životnímu prostředí
Významně přispívá k ochraně životního prostředí. Šetří zdroje a během celého svého životního cyklu snižuje fyzické i vizuální znečištění.
10. Dobrý člověk je tak dobrý, jak je to jen možné
Méně a lépe – soustředí se na nepostradatelné aspekty a nezatěžuje se zbytečnostmi.
Čím je Dieter Rams v designu, tím je Jil Sander v módě. Vogue CS je prvním československým médiem, kterému slavná návrhářka poskytla rozhovor. Rok neopustila svůj hamburský ateliér, ale její myšlenky jsou čerstvé
a osvěžující, stejně jako její vize módy. „Móda se skoro zastavila, do jisté míry ztratila směr. Je tu řada nových problémů, které jsme dlouho ignorovali. Je to ale myslím okamžik, kdy máme chtít nové odpovědi, a to nejen etické, ale také estetické. Co jiného je modernost v módě než přesvědčivá krejčovská reakce na soudobé hodnoty?“
Simplicity is the key to excellence.  
P.S. Snad i naše čtyři obálky naplňují téma dubnového vydání. Koupit si jich můžete samozřejmě několik – v takovém případě určitě sáhněte po té limitované. Akvarel Stanislava Kolíbala vznikl jen pár týdnů před tím, než nám ho (spolu s dalšími třemi) uznávaný výtvarník laskavě zapůjčil na focení beauty story. Při této příležitosti vznikl s panem profesorem pro Vogue CS i rozhovor, který najdete na straně 166. Kolíbal na obálce Vogue! Ne, to není apríl. Jen se snažíme být, stejně jako dobrý design a dobrý člověk, konzistentní.