Móda

A tebe to furt ba? Aneb jaké kolekce teď opravdu hýbou módou

Tímto pátkem započne v New Yorku série přehlídek dámských kolekcí F/W 2022. Jste napjatí? Nebo ani ne? Co když už nezáleží na tom, zda je kolekce dámská, nebo pánská? Hlavně aby bavila! 
Sluší se konstatovat, že před sebou máme zatím velmi zdařilou vizi příští sezony fall/winter. Kodaňský módní týden? Ani citronová tartaletka neosvěží víc. (Pokud vám unikl, tím nejlepším se proscrollujte tady.) 
A pánské Miláno? Nebo pánská Paříž? Řečí netflixových reality shows, tyhle kolekce jsou #toohottohandle. Tak třeba Dior Homme alias „do Alp teď v ničem jiném ani nelez“. 
Haute hiking má podle Kima Jonese podobu postmoderního beatníka v bermudách s filtrovanou kravatou. Britský návrhář znovu dokázal, že menswear mu jde zkrátka líp. Šéf oddělení kožených doplňků jeho týmu – produktový designér Ian Wallker – navíc v pánském vyvedl Saddle bag. Tuhle verzi kultovní tašky budou chtít všichni. Bez rozdílu! A to jsme teprve u PreFall. 
V kolekci fall/winter 2022 představil Kim Jones světu pánskou verzi slavného bar jacket. #Micdrop! Zdaleka ne poslední. 
Cítíte, jak zrychluji?
Véronique Nichanian u Hermés zas mužům nadělila birkinku. Aktovka nese název Le Rock. Má totiž řetězy! Aha! Raf s Miucciou u Prady oblékli Jeffa Goldbluma do uniformy moderního sugardaddyho a přitom nechali nad okraj oblekových nohavic našít lemování skejťáckých boxerek (symbolické završení fúze rukopisů dvou svéhlavých návrhářů, lomeno kurátorů?). A ty chlupaté rukávy? 
Stíháte? 
Nigo zas kluky na přehlídce Kenzo vyzbrojil květinovými zástěrami jako z normalizačního venkova nejen v Československu... A Jonathan Anderson dal u Loewe opět neúnavně promyšlenou kolekcí najevo, že tělo a jeho iluze je v realitě sociálních sítí skoro jedno a totéž. Záplavu fáborků jako z bojovky na škole v přírodě totiž modelové čeřili v jednoduchých tees a overalech s digitálním potiskem nahých těl. Lucka a Lukáš Meierovi u Jil Sander pro muže ještě ke všemu uháčkovali roztomilé náprsenky a Silvia Venturini Fendi jako by mužům chtěla vzkázat: „Teď to můžete nosit jako ženy, kabát a pod něj krátkou délku (kalhot) a k tomu podkolenky.“
Pánské kolekce fall/winter zatím jednoduše válí asi jako Rihanna s těhotenským břichem. Rozumíme si? Tak dobrá. Střih!  
„A když nevíš co, dej tam plisé!“ Naše boss Andrea ví, jak prorazit rozpaky. Takhle rozprášila ty, které jsme měli, když jsme v redakci sledovali on-line přenos jedné nejmenované a přespříliš vleklé haute couture show. „Mě už skoro víc zajímá móda pánská. Nejen jako potencionální zákaznici, ale také jako pozorovatelku.“ Pamatuju si doby, kdy pánské fashion weeky byly popelkou mezi módními prezentacemi. Pamatuju si doby, kdy by Andreu zřejmě nic podobného nenapadlo, a do třetice, pamatuju si doby, kdy jsem nad propastným rozdílem v kreativním pojednání kolekcí lamentoval já, jenže úplně naopak. Když to tak poslouchám, trochu vám to, ŽENY, přeju. Nicméně právě tohle lamentování naší šéfredaktorky mě donutilo k zamyšlení, zda náhodou kreativní drive ve studiích dámských ready-to-wear trochu neumírá. 
Mně prostě přijdou, až na vzácné výjimky, trendy v dámské módě posledních sezon neúnosně repetitivní. Kde mám začít? Třásně? Nadměrná smokingová saka? Biker jackets? Květinové maxi róby? Minisukně? Jejich nástup byl tak pozvolný, až nikoho vůbec nepřekvapil. Vše s díky odmítám, to raději pánský výstřih. Senzace rezonující například skrz podzimní, jak jinak než pánskou, kolekcí Fendi. Je ženský šatník svázán rozpaky?   
Není to tak dávno, co internetem, z jedné strany na druhou, lítalo spojení „krize mužství“. Krizi jistého druhu teď ale možná zažívá ženství. Do sebe narážející apely feminismu sociálních sítí a idea touhy být znovu hollywoodským idolem (tedy symbolem kultury, v níž je žena pouhým objektem touhy) jednoduše uvrhá návrháře do jisté pasti. Koho potěšit? Cancel culture si zkrátka nevybírá. A dokud bude jako smrtka chodit okolo těch, kteří se snaží vymyslet komerčně úspěšné a po umělecké stránce také trochu přínosné oblečení pro ženy, budou pánské kolekce zajímavější svým neohroženým kouzlem. 
A tak bude přibývat více zklamaných žen a více nadšených mužů. Kdyby to tak šlo dál a ženy by začaly kupovat více menswear, možná bychom konečně mohli dojít té vysněné představy jednoho šatníku. Ale to se jen tak nestane. Však ono se to zas nějak zvrtne. Kdo ví, třeba tuhle představu už v pátek rozpráší první show newyorského fashion weeku.  
A zábavný fakt nakonec. Tak schválně! Který z těchto dvou modelů se prodává víc? Pánská Fendi Large Baguette Messenger s mramorovou výšivkou, nebo dámská Fendi Baguette Midi z nappa kůže? 
Špatně, ta pánská!