Vogue Leaders

Buďte si svou vlastní značkou: Tipy na osobní branding od inspirativních žen

Osobní branding významně pomáhá v úspěšnosti práce. Pokud ho ovládnete, stanete se respektovanou osobou v oboru, upozorníte na své schopnosti a co je nejdůležitější: Oslovíte potenciální klienty nebo partnery. Zkušenosti úspěšných žen navíc ukazují, že budování osobního brandu je snazší, než byste čekali.  
Foto: James Devaney/GC Images
Taylor Swift
Jak se buduje brand firmy, si asi snadno představíte: Vyberete jméno, necháte si vytvořit logo, spustíte webové stránky a začnete s propagací. S osobním brandem je to jiné. Klíčovou roli totiž hrajete pouze a jedině vy. Jde v něm o prezentaci vlastní práce, jak se vymezujete a v čem jste úspěšní. Osobní branding se dá budovat i v reálném životě, skutečného dosahu se ale dočkáte spíš na sociálních sítích. „Váš online obraz je stejně důležitý jako ten offline. Nezapomínejte ale, že oba musejí být v souladu a vzájemně se podporovat. V rámci budování osobního brandu na sítích bych doporučila zaměřit se na LinkedIn, protože to je prostor, kde můžete velmi rychle růst,“ radí Ilona Pawerová, specialistka na osobní branding. 
Proč se osobnímu brandingu věnovat? Hlavním důvodem je poměrně snadná možnost zviditelnit se v oboru a přitáhnout pozornost potenciálních zaměstnavatelů, klientů nebo partnerů. Budování silného osobního brandu vám může pomoci i při budování důvěry, což je klíčové pro dlouhodobé profesní vztahy.

V první řadě přirozenost

Zkušenosti žen oslovených pro tento článek se podle jejich zaměření v mnohém lišily. Jedna jejich rada se ale neustále opakovala: Je nutné být v první řadě trpělivý. Vytvoření osobního brandu se neuděje přes noc. Jde o dlouhodobý proces, který stojí hodně času a úsilí. Je ale skvělé, že pro jeho budování nemusíte znát žádné marketingové poučky ani postupovat podle předem promyšleného plánu. V sebepropagaci totiž nejlépe funguje autenticita. Na té staví především skupina, kterou si s pojmem osobní branding nejspíš asociujete jako první, a tou jsou influenceři. 
„Skutečné dny převážně nejsou insta-friendly. Sdílet je vyžaduje odvahu a občas i zavření dveří před myšlenkami typu: Co si o mně pomyslí? A přesně v ten moment, kdy ze sebe sundáte určitou masku, kterou si nasazujete s úmyslem, abyste se zalíbili a zavděčili, zasáhnete okolí úplně nejvíce,“ říká youtuberka a influencerka Bé Hà Nguyen, známá také pod předzívkou Míša. Osobní brand hraje u podnikání influencerů prim. Svůj byznys budují na online identitě, kterou původně postavili právě sami na sobě. Když Bé Hà Nguyen začínala se svou značkou šperků Vàng, měla to podle svých slov nejprve jednodušší, protože mohla výrobky nabízet svým sledujícím. Dnes se už od značky snaží distancovat a firmu posouvat ke stanoveným vizím.
V propojování osobního brandu, byznysu a úspěchu na sociálních sítích jde ještě o krok dál influencerka Anežka Chudlíková, která vystupuje pod přezdívkou NotSoFunnyAny. K propagaci přípravků své kosmetické značky nemusí coby beauty bloggerka využívat žádné komplikované reklamy. Stačí, když do svého kontentu přirozeně zapojí vlastní produkty a ukáže, jak fungují. Podle Anežky je také dobré si v rámci osobního brandingu vybudovat něco, s čím si vás sledující hned asociují: „Klíč osobního brandingu je podle mě být sám sebou a po čase si člověk přirozeně vytvoří typické prvky. Třeba pro Taylor Swift je to červená matná rtěnka, NikkieTutorials má zase stejný pozdrav v každém videu. U mě jsou to hlavně růžové vlasy.“
Dále je důležité být konzistentní ve svém přístupu a prezentaci. Vaše osobní značka by měla být reflexí toho, kdo skutečně jste a v co věříte. Dodržování této autenticity vám také pomůže v budování důvěry a loajality. 

Nechte svou práci promlouvat za sebe

Existuje ale nemálo úspěšných žen, které svůj osobní brand nestaví samy na sobě, ale výhradně na sdílení své práce. Z tohoto faktu vychází poměrně jednoduchá poučka: Nebojte se ukázat světu, v čem jste dobří. „Nikdy jsem si nemyslela, že bych se mohla stát tváří osobního brandu. Když jsem začala s Moderní sebeobranou, měla jsem na mysli jen to, dostat násilí ze seznamu top hitů společenských problémů. Tento přístup mě propašoval na titulní stránky všeho možného, od lifestylových magazínů po seriozní tisk,“ sdílí svou zkušenost Jasmína Houdek, která ve veřejném prostoru bojuje proti sexuálně motivovanému násilí.
Což je přesně to, co chcete. Chcete, aby se o vás vědělo, aby si vás lidé spojovali s vaší prací a považovali si vaší odbornosti. Jednoduše řečeno, aby všichni věděli, na koho se mají ohledně daného tématu obrátit. V oblasti zdravotnictví je jednou z takových žen Andrea Daňková: „Veřejný prostor beru jako místo, kde se můžu autenticky a pravdivě vyjádřit k důležitým tématům. Můj osobní brand reflektuje moji tvrdě vydřenou práci, data, odbornost a hlavně hodnoty. Nechci mediální prostor využívat pro nic za nic, vždy se snažím přinést fakta a věřím, že i trochu inspirace nebo podnětů k vzájemné diskuzi.“
Účinným nástrojem osobního brandingu může být také sdílení vlastního příběhu. Lidi obvykle zajímá, jak vás vaše životní zkušenosti přivedly k zájmu o téma, kterému se nyní věnujete. Sdílení osobního příběhu vám může pomoci překročit nedůvěru, a navázat tak hlubší spojení se svým publikem. 

Talk, don’t stalk

Respondentky oslovené pro tento článek se shodly, že ale pouhé sdílení (se) neobstojí. Důležité je být s příjemci obsahu také v kontaktu. Aktivně sledujte odezvy a využívejte zpětnou vazbu od ostatních, abyste se nejen v osobním brandingu stále zdokonalovali. Nezapomínejte v rámci komunikace také na budování silných vazeb. Setkávejte se s lidmi i v reálném životě, přijímejte pozvání na akce a podporujte v jejich snažení i ostatní. 
Budování osobního brandu je procesem, který rozhodně vyžaduje čas a trpělivost. Doufáme ale, že vás tento článek přesvědčil, že veškeré úsilí, které do jeho budování vložíte, se vám nakonec vrátí.