Vogue Leaders

Kateřina Havrlant: Umění spojuje a vytváří příležitost pro debatu

Už sedm let investuje do tvorby mladých výtvarníků, zpřístupňuje jejich díla veřejnosti a podporuje umělce v dalším růstu. S manželem Jakubem spoluzaložili Havrlant Art Collection a mnozí umělci i díky jejich podpoře dosáhli mezinárodního věhlasu. Jejich sbírka není skrytá jen v depozitářích: díky online prezentaci je otevřena každému, kdo miluje umění.
Foto: Petr Jandera

Co vás přivedlo k rozhodnutí založit sbírku současného umění?

K umění a designu jsem vždy měla blízký vztah, ráda jsem navštěvovala galerie a výstavy. První dárek, který jsem od manžela dostala po našem seznámení, byl obraz z jedné malé galerie pod Karlovým mostem. Ostatně, s uměním souvisela i má práce pro Google. Hlavní impulz přišel roku 2012, kdy jsem se v Londýně podílela na spuštění projektu Google Arts and Culture – platformy, která umožňuje prohlížet si online díla z muzeí a galerií po celém světě. Jednou z prvních institucí, jejíž sbírky jsme zdokumentovali v Praze, bylo Museum Kampa. Každý obraz bylo potřeba velmi detailně nafotit a přenést do digitálního prostředí. Na slavnostní zahájení do Londýna přijela Meda Mládková, takže jsem měla možnost se tam s ní potkat a prohodit s ní pár slov o tom, jak vnímá vztah umění a technologií. Ptala jsem se jí, jakým směrem bych se měla vydat, kdybych se rozhodla založit sbírku.

Co vám odpověděla?

„Mladé umění, má drahá.“ Řekla, že to má v současné době největší smysl. Pídila jsem se, proč tomu tak je. Meda Mládková hovořila o tom, že sama technologiím vůbec nerozumí, ale ví, že pro Museum Kampa bude online prezentace skvělá, protože jeho sbírky uvidí lidé po celém světě. A mladí umělci podle ní tehdy s technologiemi pracovat neuměli, sociální sítě ještě nebyly na takové úrovni jako dnes a velmi málo tvůrců mělo reprezentativní digitální portfolia. Většina z nich navíc měla dvě práce, většinu času jim zabírala obživa a umění se věnovali jenom ve volném čase. Podpora mladého umění by jim umožnila zviditelnit se, růst, prorazit do zahraničí.

Jak vaše cesta pokračovala?

Shodou okolností ve stejném roce jsem vzala svůj tým z Londýna do Prahy. Při návštěvě Musea Kampa jsem se seznámila s kurátorem Jánem Gajduškem, který tam tehdy pracoval. Udělal nám soukromou komentovanou prohlídku, začali jsme si povídat o umění. Říkala jsem mu, že bych ráda investovala do mladého umění a uvažuji o tom, jak začít. Potom jsme se několikrát sešli a hovořili jsme o mém plánu. Teprve roku 2015 sestavil první seznam umělců, za nimiž bychom měli jít.

Koho jste navštívila jako prvního?

První návštěva byla v ateliéru Tomáše Predky. Úplně nás to ohromilo. Já jsem zvyklá žít v hektickém světě technologií, dostávat stovky e-mailů denně a obratem na ně odpovídat. A tam se svět najednou zpomalil. Tomáš tehdy vyprávěl o tom, jak tvoří a že své obrazy sice prodává, ale živí se hlavně tím, že řídí auto a rozváží květiny. Jeho obrazy už tenkrát byly krásné. Zaujal nás svou uměleckou technikou, přístupem i svým příběhem. Vybrali jsme si tehdy tři obrazy, šli jsme společně na oběd do čínského bistra a začal se rodit koncept naší sbírky.
Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Vogue Leaders, které je společně s prosincovou Vogue CS právě v prodeji. 

Roční předplatné s dárkem 

1 390 Kč / 56 € 
  • Tištěné a digitální předplatné Vogue CS na 1 rok
  • Multifunkční shopper taška s logem Vogue
 Dárek v hodnotě 2500 Kč / 100 €.
 Předplatit na rok:

Ptá se

BARBORA ŠŤASTNÁ 
Spisovatelka, editorka Paměti národa, největšího archivu pamětnických vzpomínek ve střední Evropě. Vystudovala scenáristiku na FAMU, pracovala jako redaktorka a editorka v několika lifestylových magazínech. Byla šéfredaktorkou časopisu Moje psychologie. Je autorkou humorných esejů a románu Hezčí svět.

Odpovídá

KATEŘINA HAVRLANT 
Sběratelka umění, mecenáška 2.0 a investorka s více než dvacetiletou zkušeností v oblasti produktového marketingu a byznysu. Již během studií sbírala zkušenosti v technologických firmách na Novém Zélandu a v Izraeli, v roce 2007 nastoupila do společnosti Google, kde působila na vysokých regionálních a globálních pozicích ve Velké Británii, v Americe a ve Švýcarsku. Měla mimo jiné na starosti spuštění prohlížeče Chrome v Evropě, služby pro Android telefony pro všechny rozvojové země či téma digitální transformace, umělé inteligence a udržitelnosti. Podporuje mladé umění, ale také kulturní projekty, například filmový festival Marienbad, Prague Art Week, galerii Holešovická šachta nebo film Poslední závod. Přispívá Nadaci Terezy Maxové, Thorn foundation a Karimu Foundation.