Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Umění

Šperkařka Magdalena Šťastníková tvoří i rozvodové prsteny

Jana Patočková7. 7. 2025
Klenoty z dílny Magdaleny Šťastníkové na první pohled poznáte. Oblíbená tvůrkyně, nositelka ceny Šperkařka roku 2024 z Czech Grand Design, se nyní pustila i do vod neprobádaných. Věnuje se totiž i rozvodovým šperkům.
Autor: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak
Její šperky jsou elegantní, minimalistické a bytostně moderní. Proplétají se v nich jednoduché organické tvary odpozorované z přírody, ale nikdy nejde o zbytečný ornamentalismus ani přílišnou strohost pro strohost. Možná byste to na první pohled neřekli, ale její šperky ukrývají i humor, nadhled a cit pro současné dění a trendy, aniž by byly prvoplánově trendové. Věnuje se nejen klasickým zásnubním a snubním prstenům, ale do svého repertoáru zařadila na přání své kamarádky, která procházela rozvodem, i šperky rozvodové. Jde o kategorii, která u nás zatím není příliš známá, a Magdalena představuje její pionýrkou. Nyní přidala i šperky, kterými se loučíme se svými blízkými. Šperk je totiž nejen ozdoba, ale odedávna také vysoce symbolický amulet. Magdalena Šťastníková do dnešní doby plné nejistot tyto opěrné body přechodových rituálů pomáhá svým šperkem navracet. 

Jak přemýšlíte nad kolekcemi, které vznikají ve spolupráci s módními tvůrci? Na první pohled působí trochu jinak než vaše běžná tvorba.

Většinou se snažím zachytit mood toho designéra. Sejdeme se, dostanu moodboard a bavíme se o něm. Obvykle mám volnou ruku, dokážu se na člověka naladit a chytnu jeho vizi a náladu. Design šperku je vždycky můj, spíš jen konzultujeme, aby se k dané kolekci hodil. Modely Aleše Hnátka jsou hodně surové (poslední spolupráce Magdaleny Šťastníkové byla s módním návrhářem Alešem Hnátkem na kolekci Wardrobe 2, pozn. red.), ale luxusní. Říkala jsem si, že i já chci tentokrát něco takového zkusit, protože pořád dělám šperky, které jsou hodně naleštěné a glossy. Napadlo mě, že k jeho kolekci by se mi líbil nějaký piece, který bude texturovaný, a on to odsouhlasil.

Technicky jde o kombinaci kovu s pleteninou?

Je to odlitý textil, což technicky znamená, že se textil namočí do vosku. Pak jsem ještě děrovala jednotlivé dírky a celek začišťovala. Následně se meziprodukt odlije do bronzu a ten se pak stříbří. Jde tedy o textil namočený a ohnutý tak, aby fungoval jako náramek. Spolupráce dělám podle toho, kdo mě osloví. Moje poslední kolaborace byla s Michalem Kováčikem a šlo o moji první spolupráci mimo okruh mých známých ze školy. Možná by se dalo říct, že byla trochu „oficiálnější“, odosobněná a víc byznysová. Ta kolekce nakonec vznikla z kůže. Právě přes Aleše jsem se trochu víc dostala k jiným materiálům, než je kov. Ten je totiž hodně těžký, a protože Michal Kováčik chtěl náušnice, hledala jsem něco, co bude efektní, a zároveň unese tu váhu. S kůží jsem dělala poprvé. Byla to výzva a chvílemi bolest (smích). Výzvou byl především úkol, aby výsledek vypadal zajímavě a ne jako něco, co si někdo svépomocí „zbastlil“ doma. Výzvy mě dost baví.
Autor: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak

Máte aktuálně v plánu další spolupráci?

Přes léto a podzim si od větších kolaborací chci dát pauzu. Chybí mi dělat své věci a právě na ně bych se ráda zaměřila.

Máme se těšit na novou kolekci? Navážete na úspěch té poslední?

Úplně na sebe netlačím, nemusím hned vypustit obrovskou kolekci. Ale když o nových špercích přemýšlím, tak obvykle ve více kusech. Nejsem typ, který by udělal jeden autorský piece, ty dělám spíše na zakázku. Už se mi každopádně něco nového rodí v hlavě, možná by to mohla být taková minikolekce nebo skupina autorských kousků, které spolu budou souviset. Určitě to bude nějaká forma kolekce, ale nevím, jestli podobně prodejní jako byla právě Tender Tendrils. Chci ji udělat menší a trochu ji posunout.

Kolekce Tender Tendrils je pořád hodně populární, že?

Ano a jsem za to ráda, protože během prvního půlroku nebyla odezva velká. Říkala jsem si, jestli to není na lidi nějak moc bold. Ale během Vánoc se to rozjelo.

Když vaše autorské věci srovnám třeba s kolekcí, kterou jste připravila pro Tomáše Němce, tolik přehnané mi nepřipadají...

U Tomáše Němce nebylo záměrem vytvořit kolekci na běžné denní nošení. Byly to šperky na módní přehlídku a měly odezvu tak dobrou, že jsem se rozhodla je prodávat. U svých kolekcí předem přemýšlím, jestli je lidé budou kupovat. Jestli se mi to za tu marži, kterou showroomy a butiky berou, vlastně vyplatí. 

Jaký je poměr v prodeji hotových kolekcí a zakázek na míru?

Bývá to tak půl na půl, ale před létem mívám hodně zakázek na snubní prsteny. Dělám taky dost custom kousků, které lidé chtějí mít spojené s nějakou událostí – s osmnáctinami, třicetinami nebo třeba s promocí. Přes zimu se spíše prodávají kolekce, protože lidé prostě kupují dárky a nemají moc času je promýšlet.
Autor: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak

Nechal si někdy někdo udělat šperk k příležitosti, která vás překvapila?

Nedávno za mnou byly dvě slečny s ním, že jsou po rozchodu a chtějí si udělat radost. Prostě si už prošly tou fází, kdy se člověk trápí, a teď se chtěly posunout a něco si dopřát. Hrozně se mi líbilo, že do sebe byly schopné investovat, protože byly nějakou dobu smutné. Ale teď byl ten čas zase rozkvést a dělat si radost. No, a pak jsem dělala prstýnek k úmrtí tatínka.

Dělají se šperky k úmrtí?

Ano, říká se jim mourning jewellery („truchlicí šperky“, pozn. red.).

Jak si je mám představit?

V tomhle konkrétním příkladě za mnou přišla slečna, že jí umírá tatínek a že už mu nezbývá moc času. Chtěla udělat šperk, jehož podobu s ním bude konzultovat, a potom jí zůstane na památku. Takže jsme hledaly třeba nějaký kámen, který má rád i on. Bavily jsme se o návrhu šperku my dvě spolu a ona s ním. A tak vznikl prstýnek, který jsem jí předávala, když on už nebyl. Byla to památka a mně přišlo strašně hezké a silné, že ho s ním stihla řešit. Pak se dělají vyloženě kousky, když někdo odejde, což je podobné těm rozvodovým. Loučíte se jimi.

Truchlicí šperk je úplně nový, nebo se na tyto šperky používají/předělávají kousky z pozůstalosti po zesnulém? 

Praktikuji obě varianty. Podobně to funguje i u rozvodových šperků. Někdo mi přinese snubní prsten a já pracuju s daným materiálem. A tak je to i se šperky po babičce – někdy se zákazníkovi nelíbí design a chce ho posunout. Ale tenhle prsten byl from scratch. Řešily jsme jen, aby si tatínek vybral kámen, ale celý šperk jsme dělaly úplně od začátku. Lze však použít starý materiál nebo třeba jen starý kámen a k němu nový materiál nebo je lze kombinovat. Záleží na tom, co kdo chce. U rozvodových prstenů chce málokdo zachovat původní prsten jako obroučku. Je tam citová vazba, kterou chce klient utnout, takže se kov taví.
Autor: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak

Vznikají u vás coby rozvodové šperky i jiné formy než prsteny?

Zatím jen prsteny. S nápadem na rozvodové šperky za mnou přišla kamarádka Daniela a následně se rozjela taková vlna... Rozvodové šperky jsou teď dost trendy a mně přijde jako super věc, že se ten materiál nenechá válet někde v šuplíku a použije se. Můžete jej roztavit, nechat z něj chemicky vytáhnout ryzí kov a znovu ho použít. Nebo se může přeprodat na nový materiál. Většinou zákazníci, kteří si nechávají dělat rozvodový prsten, nechtějí, aby se nosil na prsteníčku, a nechtějí ho jenom z toho původního materiálu. Daniele jsem ho dělala na ukazováček a teď pracuju na dalším rozvodovém, který bude na prostředníček. Připadá mi, že je symbolika šperku na prstech prostě silnější. Osobně mám větší citovou vazbu k prstýnkům než k náušnicím. Ty si navíc neberu třeba každý den stejné nebo si je někdy neberu vůbec, zatímco prstýnky ano. Rozvodový prsten funguje jako talisman. A pro mě má prsten i větší sílu proto, že na něj vidím a víc jej při nošení vnímám.

Jak je to s praktickou údržbou prstenů? Smí se v nich koupat a spát?

Když jsou ze zlata, tak ano. Na bílé zlato, v němž je nikl, může mít člověk alergii, žluté zlato je víc v pohodě. Zlato nečerná, nereaguje s potem nebo s kyselostí kůže. Zato stříbro černá a s potem reaguje, takže to by se na spaní a sporty sundávat mělo. Ale i stříbro se dá vyčistit, ať už leštičkou, nebo čističem. Stříbro se však může nošením poškrábat a „obouchat“, proto když jde o cennější šperky nebo o ty s významem, doporučuju k výrobě zvolit zlato. Neošoupe se tak rychle a zlato je mnohem tvrdší kov než stříbro.

Chodí k vám do ateliéru i lidé, kteří mají zájem o investiční šperk?

Ano. Stalo se mi třeba, že jedna zákaznice řešila rozvod, a bavily jsme se o rozvodovém prstenu. Svěřila mi, že ten původní prstýnek chtěla nejdřív vyhodit, protože už s ním nechtěla být v kontaktu, ale pak zmínila, že ho vlastně chtěla přenechat dceři – finanční hodnota tam prostě hrála roli. Nakonec jsme se dohodly, že uděláme něco, co může nosit v mezičase i ona sama. U zlata je super, že jeho cena pořád roste a růst asi stále bude, proto radím i u snubních prstenů použít zlato. Je to investice a vždycky jde zrecyklovat. Hodnota šperku tak vždycky poroste i díky použitému materiálu.
Autor: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak

Máte vysněnou nějakou spolupráci, která by vás potěšila?

Líbilo by se mi udělat něco na show třeba FKA Twigs. Myslím, že vytvořit nějaký zajímavý, větší piece hudební celebritě by mě opravdu bavilo.