Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Doplňky

Nejlépe šperk vynikne na přehlídce, říká šperkařka Magdalena Šťastníková

Jana Patočková11. 5. 2024
Šperkařka Magdalena Šťastníková již podruhé doplnila tvorbu návrháře Tomáše Němce. Její kolekce s názvem Drape vyniká tvaroslovím inspirovaným hedvábnými šátky na tisíc způsobů a designérově kolekci Cruise 24 dodává na decentní opulenci a dramatičnosti. S Magdalenou jsme mluvili o tom, jak se liší tvůrčí spolupráce od autorské tvorby a jak nad svojí vlastní tvorbou přemýšlí.
Autor: Petr Vagner
Foto: Petr Vagner

V rámci MBPFW jsi představila novou řadu šperků, která vznikla exkluzivně jako součást módní kolekce Tomáše Němce. Jaká byla jeho vize? Jak jsi k jeho inspiracím přistoupila ty? 

S Tomášem jsme kolekci konzultovali od samého začátku. Představil mi moodboard plný italské architektury, filmových scén, nástěnných maleb a popsal atmosféru, kterou si přeje navodit. Při našich schůzkách mluvil o inspiraci létem, hotelovým lobby a bohatými ženami, které se tam potkávají. Mně se  zase při té představě vybavily šátky vlající při jízdě cabrioletem, omotané kolem plavek, ale i ty, co jsem si pamatovala z renesančních maleb. 

Jak bys tu kolekci popsala? 

Tomáš chtěl oděvy doplnit hlavně o náhrdelníky a náušnice, zatímco mým cílem bylo inspirovat se onou rozevlátou drapérií. I proto jsem výslednou kolekci pojmenovala Drape. Kombinovala jsem jak pevné prvky, které připomínají zvlněné hedvábí, tak řetízky, které se buď omotávají kolem krku jako šála, anebo se jako drapérie prověsí. 

Co je pro tvoji tvorbu typické a kam ses od svých začátků posunula? 

Mám ráda textury a organické formy. Je mi mnohem bližší pracovat sochařsky, s abstraktními tvary a hodně se také vyžívám v leštění. Jinak se posouvám v podstatě pořád, protože se snažím ke každé kolekci přistupovat vždy trochu jinak. 

Jaký je rozdíl mezi vlastní tvorbou a kolaborací (s Tomášem jste se takto kreativně potkali již podruhé, takže předpokládám, že tě tento typ práce baví)? V čem podle tebe tkví úspěšná spolupráce dvou tvůrčích sil, a kde naopak může vznikat tření (a jak mu předejít)? 

Když člověk pracuje sám, nastaví si nějaký rukopis a způsob práce, což je ideální pro běžné kolekce nebo pro custom zakázky. Kolaborace jsou ale super hned z několika důvodů: vytáhnou člověka ze zajetého uvažování, přinesou nové podněty a fresh pohledy, a hlavně se výsledek dostane do širších kruhů. Když šperkař spolupracuje s módními návrháři, je přidaná hodnota také v tom, že se šperk dostane do pohybu. Nejsem uplně fanouškem výstav, kde šperky leží položené na výstavní ploše. Teprve přehlídka ukáže, jak šperk doopravdy funguje na těle, v pohybu, s oděvem... A když se vše podaří, může taková věc celou show posunout o level výš. Co se týče mých zkušeností s kolaboracemi, k žádnému velkému tření naštěstí nikdy nedošlo. Myslím, že při spolupráci je důležité nechat dostatečně volnou ruku a důvěřovat všem zúčastněným a zároveň respektovat rukopis. Z vlastní zkušenosti také vím, že je dobré říct si dopředu, jaká jsou očekávání všech zapojených a co se bude dít s výslednou kolekcí či dílem potom. Nejlépe se mi, samozřejmě, pracuje s lidmi, které už znám, dokážu odhadnout jejich tempo i kvalitu a dokážu se na ně celkově lépe naladit. Nové spolupráce ale zase donutí člověka vystoupit z komfortní zóny. 
1 / 6
Foto: Petr Vagner

Jaký návrhář nebo návrhářka by byla tvoje vysněná spolupráce? A neboj se popustit uzdu fantazii!

Dlouho obdivuju, jak se přistupuje ke šperkům ve Schiaparelli, vysněná spolupráce by byla asi s někým víc fresh. Poslední dobou mě také hodně baví Sunnei nebo AVAVAV. 

A jak to vypadá s tvojí samostatnou tvorbou? Na čem aktuálně děláš a kdy se můžeme těšit na tvé nové dílo?

Momentálně dokončuji svoji vlastní kolekci, kterou bych ráda odprezentovala v nejbližích měsících, zatím ale ještě rozmýšlím, jak to udělat co nejlépe. Pár šperků z ní doplnilo kolekci Natalie Dufkové na festivalu v Ostravě, ale ještě kolekci rozšiřuji a čeká mě focení. Dále také dokončuji showroom, kde bych měla ráda do konce roku všechny doposud vzniklé šperky k vidění a k vyzkoušení. A s létem se mi pojí také spousta zakázek na snubní prsteny a další zakázky na míru. 

Kde jsou tvé kousky aktuálně k dostání?

Běžné kousky jsou skladem přímo u mě v ateliéru na Moravské 13. Šperky z kolekce Drape, která vznikla ke kolekci Tomáše Němce, jsou k vyzkoušení a k zakoupení i v showroomu u Tomáše. Pár šperků najdete také v Dox by Qubus, v SELAH na Vinohradech nebo v bratislavské Slávice. Nejvíce objednávek ovšem dostávám přes Instagram. 

Jak řešíš cenotvorbu a dostupnost, a to nejen finanční, ale řekněme i stylovou. Sama tvoje šperky nosím a vyhovuje mi, že jde o takové „everyday“ kousky, ale zároveň je na nich vidět rukopis a hravost. Jak podle tebe správně vyladit autorskou tvorbu a věci, co se budou dobře prodávat? 

Nikdy dopředu nevím, co se bude prodávat, ale prostě vytvářím šperky, které baví mě. I když není vždycky snadné mít vlastní brand, nerada bych se jen podřizovala trhu. Moje tvorba se dá každopádně rozdělit do tří kategorií — minimalističtější kousky, které dodávám do galerií a prodejních shopů, u nichž vím, že mi jejich výroba  nezabere tolik času nebo energie a dokážu je reprodukovat; zatímco výraznější šperky na přehlídky musejí vyniknout, být vidět i z dálky a prostě zaujmout. U custom zakázek si naopak snažím vyhrát s nejmenšími detaily. Možná je to právě prolínání těchto tří světů. S cenotvorbou je to složitější, to se pořád ještě učím. 
Autor: Ida Čápová
Foto: Ida Čápová