NovinkyDoba pandemická – kde hledat informace a kam se obrátit
Mária Hanúsková20. 3. 2020
Potřebujete poradit, ujasnit si informace nebo pomoct s úzkostí v nynější pandemické situaci? Možností, na koho a kam se obrátit, je hned několik.
I když Ministerstvo zdravotnictví spustilo bezplatnou celostátní informační linku (1212), na které jsou poskytovány informace o koronaviru, většinu odpovědí najdete online. Vytíženým operátorům tak ušetříte čas a energii.
Pro informace stačí jediný klik
V souvislosti s COVID-19 spustilo
Ministerstvo zdravotnictví od 12. března nové stránky s aktuálními statistikami a informacemi o opatřeních. Ve spolupráci s IBM na webových stránkách vznikl chatbot, virtuální sestra Anežka, která funguje nepřetržitě. Jde o počítačový program pomáhající zodpovědět otázky ohledně koronaviru, případně vás spojí s operátorem. Články, odkazy, data a kontakty poskytuje i stránka
O koronaviru včetně linek pro seniory. Slovenská republika má důležité odpovědi také na stránkách
Ministerstva zdravotnictví. Jak postupovat v případě podezření na COVID-19, jak se chránit a doporučení pro domácí karanténu poskytuje stránka
Úradu vlády.
Důležité kontakty
Aktuální situaci sleduje
Státní zdravotní ústav, který zřídil nonstop informační linky (724 810 106, 725 191 367). Kontakt na všechny krajské hygienické stanice jsou k dispozici na stránkách
Ministerstva zdravotnictví, Slováci jej najdou na stránkách
Úradu vlády nebo Úradu verejného zdravotníctva včetně kontaktu na informační linky Národného centra zdravotníckych informácií. Stránka
Ministerstva zdravotnictví Slovenské republiky také informuje o posílení call center.
Psychologická pomoc v době pandemie
Mnoho psychologů pracuje také přes Skype, Messenger, WhatsApp nebo Viber. Stačí si vyhledat konkrétní centrum nebo stránky psychologa a domluvit si online konzultaci (například
tarap.io). Krizové situace jako panickou úzkost umí řešit linky důvěry, ve kterých prošli pracovníci kurzem krizové intervence. Jejich seznam je k dispozici na stránkách
České asociace pracovníků linek důvěry.
V těžkých časech poskytují pomoc také
studenti psychologie FF Univerzity Palackého v Olomouci, kteří dokončili výcvik krizové intervence. Připravili krizovou psychologickou poradnu nejen pro ostatní studenty, ale pro každého, kdo prožívá těžkosti v souvislosti s pandemií. Lze je zastihnout na e-mailu a na Skypu.
Aplikace, které zachraňují život
Moderní časy si žádají moderní přístup. Více než kdy jindy je momentálně vhodné stáhnout si aplikace nejen pro pobavení, ale i pro zdraví a ochranu. Své opodstatnění má aplikace
První psychická pomoc, která obsahuje základní vodítka pro poskytování první psychologické pomoci; vysvětluje, jak reagujeme v různém věku na stres, a nabízí kroky první pomoci v různých situacích. Další vhodnou aplikací je
Záchranka, v případě život ohrožující situace stačí jednoduše odeslat svoji polohu, nebo si jen přečíst notifikace a zprávy o varováních. Na Slovensku je populární aplikace
Zostaň zdravý, jež vytváří ochrannou síť; informuje, pokud se ocitnete v blízkosti registrované infekce (do 50 metrů), nebo jestli se ve vaší blízkosti pohybovala osoba, jejíž výsledky vyšly na COVID-19 pozitivně.
Snížit strach a úzkost z nynější situace lze různými způsoby. Důležité je zachovat si pravidelný denní režim, informovat se, v případě potřeby vyhledat pomoc a neztrácet kontakt, byť i virtuální, se svými blízkými.