Vogue Daily

Vogue Supports Local: Parlor Café f. Matouš Háša (1992)

Třináct drobných podniků v okolí karlínské ulice Křižíkova se bude měsíc pyšnit výlohami, které pro ně vytvořili mladí talentovaní umělci. Vogue CS vybrala a oslovila obchody, bistra a restaurace a na měsíc si od nich pronajala jejich výlohy. DSC Gallery pak zvolila studenty a čerstvé absolventy uměleckých škol, kteří do nich umístili svá díla. 
Vogue Czechoslovakia s galerií umělecky spolupracuje už delší dobu. V loňském roce poskytla pomoc lokálním tvůrcům podporou módních návrhářů, ale také nákupem knih pro domovy seniorů. Letošní projekt na tuto snahu navazuje a ve složité pandemické situaci se snaží podat pomocnou ruku konkrétním drobným podnikům. Díla nainstalovaná ve výlohách upozorňují na znovuotevření a lákají kolemjdoucí k návštěvě.

Parlor Café f. Matouš Háša (1992) – Faun & Ondřej Filípek (1993) – Bez názvu

Matouš Háša vystudoval sochařství v atelieru Vojtěcha Míči na AVU a jeho tvorbu ovlivňuje studium na londýnské Middlesex University. Figurální plastiku zasazuje do ikonografických kontextů. Vychází z křesťanských témat, plastiky však narušuje současným vizuálním prvkem, čímž nabourává jejich formu. Inspiraci hledá v tradičním sochařství (například Michelangelo, Rodin) a současných figurálních umělcích (mezi jinými Marc Quinn, Banksy).  Uváděním klasických děl do současných kontextů člověka vystavuje podrobné sebereflexi a sebezpytnému prožitku. U použitých artefaktů má důležitou roli nejen jejich význam, ale i estetická hodnota. Za pomoci obsahu, kontextu vzniku a umístění soch uplatňuje tradici, aniž by byla zbavena své autenticity.
Foto: Vogue CS
Parlor Café f. Matouš Háša (1992) – Faun & Ondřej Filípek (1993)
Sochař Ondřej Filípek, absolvent AVU, se posunul od studia fotografie k možnostem trojrozměrné sochy. Prošel ateliéry Jaroslava Róny a Lukáše Rittsteina a svou diplomovou práci dokončoval v ateliéru figurálního sochařství a medailí pod vedením Vojtěcha Míči. V současné době pracuje ve vlastním ateliéru v Praze na Vinohradech. Utvářejícím materiálem je pro něj hlavně beton a sádra v kombinaci s industriálními předměty a zbytkovými materiály. Otto M. Urban, ředitel Sbírky moderního umění Národní galerie, vybral jeho díla do nové stálé expozice Národní galerie Salm Modern #1: Možnosti dialogu, kde v rámci Young Scene Challenge konfrontoval grafiku Tracey Emin. Ve svých sochách deformuje živé struktury, které proměňuje v amorfní figury bez existence. Revoltuje a nabourává původní sochařský řád a polemizuje na hraně industriálu a potenciálu živého tělesa. 
Parlor Café není jen kavárna, ale také bar. Najdete tu nejen výběrovou kávu nebo domácí dobroty, ale také kvalitní víno a nepřeberné množství kombinací ginů s tonikem. Specialitou podniku jsou zmrzlinové sendviče, které si můžete poskládat podle vlastní chuti, a dortové studio, kde se věnují zakázkové výrobě cukrovinek. 
Foto: Anna Krčková