Society

Klidná mysl v neklidné době

Události ve světě a doba, která nesnese jakékoliv srovnání, nepřispívají k dobrému duševnímu rozpoložení. Přesto je vyrovnaná mysl právě tím, co potřebujeme, abychom k aktuálnímu dění dokázali přistupovat s rozumem v hrsti a v klidu. Přestože si jen stěží dokážeme představit, čím naši východní sousedé právě procházejí, inspirovali jsme se článkem, který svým čtenářkám a čtenářům přinesla ukrajinská edice Vogue.

Rutina

Zvláště v obdobích, která jsou mimo kontrolu kohokoliv z nás, je důležité udržet si určitý smysl pro řád. Tedy zachovat pořádek ve svém nejbližším okolí a přiměřeně pečovat také o sebe. Sprcha, čištění zubů či pečujicí přípravky nejsou ani v těch nejnáročnějších časech luxusem, ale životní potřebou, která pomáhá zachovat si zdravý rozum.

Životospráva

Vyvážená strava je pro zdraví, sílu i vyrovnanost opravdu důležitá. Pokud je to možné, dopřejte si dostatek zeleniny a bílkovin, nezapomínejte na vejce, ořechy či ovoce. Neodbývejte se, a pokud měníte své stravovací návyky, mělo by to být k lepšímu. Nepřehánejte to s alkoholem. Nic neřeší a navíc zhoršuje soustředění, které je nyní už tak ztížené. Mnohem lepší je pít dostatek vody. 

Péče o zdraví

Nezapomínejte užívat předepsané léky, zvláště pokud je užíváte dlouhodobě. Dodržujte obvyklou rutinu, aby nedošlo ke zhoršení zdravotního stavu. Ani nyní se nezapomínejte přiměřeně chránit, zvláště na shromážděních většího množství lidí, pandemie ještě neodezněla. 

Emoce

Pocity strachu či úzkosti jsou s ohledem na aktuální dění zcela normální. Než se je snažit potlačovat, přijměte je. Pokud by přerůstaly zvládnutelnou míru, neobávejte se vyhledat odbornou, zejména psychologickou a psychoterapeutickou, pomoc. S přemírou emocí pomůže také sdílení s nejbližšími lidmi. A můžete se pokusit přesměrovat svou energii jiným směrem, třeba na pomoc potřebným. 

Informační hygiena

Neustálé sledování zpravodajství a sociálních sítí zvyšuje pocity úzkosti. I když je aktuálně určitě rozumné si udržovat přehled, snažte se nebýt neustále online. Podívejte se na novinky například krátce každou hodinu a zaměřte se přitom spíše na ověřené a oficiální zdroje. Pokud je to možné, jděte se projít na čerstvý vzduch, zaměstnejte se oblíbenou činností a alespoň na chvíli se úplně odpojte. 

Dech

Dechové techniky pomáhají uvolnit napětí. Pomalé a soustředěné dýchání může být první pomocí proti stresu. Nemusíte rovnou meditovat, jen se ve chvílích velkého napětí zaměřte alespoň na chvíli na svůj dech, střídejte pomalé nádechy a dvojnásobně dlouhé výdechy (například nádech na tři doby, výdech na šest dob). 

Spánek

Stres a napětí zhoršují také spánek. I proto je třeba využít každé příležitosti, jak nedostatek spánku kompenzovat. Vyzkoušejte metodu, kterou využívá americká armáda a kterou už v roce 1981 popsal ve své knize Relax & Win Lloyd Bud Winter. I když to zpočátku může trvat déle, později byste měli usínat během necelé minuty. 
  • Uvolněte všechny svaly v obličeji, včetně jazyka.
  • Povolte ramena, nechte paže volně spočívat podél těla.
  • Soustřeďte se na hluboké a pomalé nádechy a výdechy. 
  • Snažte se na nic nemyslet; pokud se to nedaří, zvolna počítejte do deseti a zpět. Opakujte. 

Vděčnost

Kdy jindy, než právě teď si připomínat vše dobré, čeho se vám v životě dostává. Události, které nelze nijak kontrolovat, nelze ani ovlivnit. Můžete se ale zaměřit své vlastní důvody k vděčnosti, ať už to jsou drobné radosti, jako je třeba vůně dobré kávy připravné doma, nebo vztahy s nejbližšími, rodinou a přáteli. Mezi lidmi se opět zvedla velká vlna sounáležitosti, která dává naději.

Solidarita 

Na pocity bezmoci funguje mimo jiné zaměřit se na ty, kdo v těchto chvílích akutně potřebují pomoci. Nemusí se jednat pouze o finanční pomoc, ale také třeba nabídku základních potřeb, léků nebo jídla. V Česku a i na Slovensku pomoc organizují neziskové organizace i skupiny dobrovolníků.