Společnost

Kontroverzní blond kráska i feministka. Proměny Barbie v čase

Barbie slaví šedesátiny, ale nezestárla přitom ani o den. A nezměnily se ani kontroverze, které legendární panenku provázejí od samého počátku. Je dnes vůbec ještě pro mladou generaci dívek zajímavá? Prodeje říkají, že rozhodně ano. Vogue zjišťovala, jak se značce daří podporovat genderovou rovnost a současně chránit původní odkaz.
Pro mnohé je to stále ta blond, modrooká a neuvěřitelně štíhlá panenka, kterou vytvořila americká podnikatelka Ruth Handler v roce 1959. Barbie byla tehdy považována za revoluční, byla první dospělou panenkou v nabídce té doby, které dominovaly hračky v podobě miminka. Odborníci, kteří ji poprvé uviděli, si byli jisti, že to bude propadák. Ruth Handler je však rychle vyvedla z omylu - více než 350 000 prodanými panenkami jen za první rok a prodeji, které počátkem šedesátých let dosahovaly dvou milionů dolarů.
Foto: Everett Collection Inc/Alamy Stock Photo
Ruth Handler, autorka panenky Barbie
Od svého uvedení byla Barbie kvůli svému původu kontroverzní. Panenka založená na sexy německé komiksové postavě jménem Lilli byla během let vystavena množství kritiky, a to zvláště kvůli obavám ohledně jejího vlivu na sebevědomí dívek. Vědci tvrdili, že Barbie by v reálném životě kvůli svým proporcím musela chodit po čtyřech, a studie prokázaly, že dívky, které si s Barbie hrály, si s větší pravděpodobností přejí být štíhlé. Panenka byla kritizována také za to, že nereprezentuje etnickou diverzitu žen po celém světě, přestože předchozí snahy o panenky černé pleti, včetně Francie z roku 1967, si zákazníky nezískaly. Kritička Erica Rand, autorka knihy Barbie's Queer Accessories z roku 1995, to okomentovala slovy: „Pouhá změna barvy pleti bez změny proporcí naznačuje, že skutečná Barbie je stále bílá.“
Foto: Mattel
1971 Malibu Barbie
Foto: Mattel
1959 Teenage Fashion Model Barbie
Společnost Mattel, která Barbie vlastní, se v posledních letech snažila na tuto kritiku reagovat. Po poklesu prodejů v roce 2016 představila Project Dawn, v rámci kterého uvedla v řadě Fashionistas nové panenky Barbie v sedmi odstínech pleti, s 24 účesy, 22 barvami očí a třemi novými tvary těla (zakulacené, vysoké a drobné). „Podívali jsme se na rozmanitost v každém aspektu, ať už jde o etnický původ, typ těla, nebo styl oblékání, aby se s panenkou mohlo ztotožnit co nejvíce dětí,“ říká Kim Culmone, senior viceprezidentka designu Barbie.
Dopad byl okamžitý. Po této změně prodeje vzrostly o 7 % na 972 milionů dolarů a nejprodávanější v tom roce byla baculatá panenka Latina. Nyní už více než polovina prodaných panenek Barbie není z původního sortimentu, celkově společnost vykázala letos v únoru nejvyšší prodej za pětileté období. „Zákazník se ozval,“ poznamenala Carol Fulp, autorka knihy Success Through Diversity a CEO The Partnership Inc. „Ukázali jsme, co si přejeme. Přejeme si panenky, které se nám podobají.“
Foto: Mattel
2017 Barbie Fashionistas®
Foto: Mattel
1980 Hispanic Barbie
Foto: Getty Images
Ashley Graham se svou panenkou Barbie, 2016
„Strávili jsme spoustu času konzultacemi a výzkumem,“ odkrývá zákulisí Kim Culmone. „Kromě toho, že máme tým složený z lidí mnoha etnik, máme také externí partnery, kteří s námi na designu panenek spolupracují.“
Přestože se Projekt Dawn setkal s určitým skepticismem, uvedení nových panenek Fashionistas podle ní není jednorázovým krokem. „Jedná se o dlouhodobý systémový závazek značky,“ říká. Změny byly provedeny v celé výrobní řadě, dotkly se také partnera Barbie Kena. Mezi další nedávné přírůstky patří Barbie se zdravotním hendikepem a později v tomto roce bude uvedena panenka s postižením kůže zvaným vitiligo, která už byla představena na Instagramu značky
Foto: Mattel
2016 Barbie Fashionistas®
Foto: Mattel
2019 Barbie Career, k 60. výročí panenky
Panenky Barbie se dnes snaží inspirovat a být vzorem, v minulosti byly vytvořeny třeba podle umělkyně Fridy Kahlo, plus size modelky Ashley Graham, baleríny Misty Copeland a režisérky Avy DuVernay. Šedesáté výročí značka oslavuje dalšími 20 inspirativními panenkami, jejichž předlohou jsou ženy z 18 zemí celého světa včetně americké herečky Yary Shahidi, britské modelky Adwoy Aboah, řecké vědkyně NASA Eleniy Antoniadou a čínské fotografky Chen Man. Značka také v roce 2018 spustila Projekt Dream Gap, globální iniciativu ke zvýšení povědomí o faktorech, které omezují dívky v dosažení úspěchu. 
Foto: Mattel
2016 Barbie Misty Copeland
Foto: Mattel
2015 Barbie Ava DuVernay
Foto: Mattel
2016 Barbie Presidential & Vice Presidential Candidates
Může se tedy nyní Barbie považovat za feministku? S takovým označením globální ředitelka a senior viceprezidentka společnosti Lisa McKnight trochu váhá: „Barbie jako značka především podporuje rovné podmínky pro dívky, aby mohly naplnit svůj skutečný potenciál.“ Někteří však věří, že značka nedělá dost. Panenka podle Fridy Kahlo uvedená na Mezinárodní den žen v minulém roce byla kritizována za chybějící výrazné obočí. Další poukázali na to, že baculatá Barbie by ve skutečnosti nosila velikost 6 nebo 8
Foto: Mattel
2018 Barbie Frida Kahlo, série Inspiring Women™
Výzkumy navíc naznačují, že panenky Barbie zobrazující povolání, od kosmonautky po hasičku, ambice dívek nemusejí zvyšovat. Studie z roku 2014 zjistila, že holčičky, které si hrály s Barbie doktorkou, věřily, že mají méně kariérních možností než chlapci. Vědkyně Aurora Sherman a Eileen Zurbriggen naznačily, že vinu může nést „sexualizace“ panenky, a to navzdory tomu, že Barbie zobrazuje více než 100 povolání. 
Foto: Mattel
2019 Barbie Role Models
Pro Mattel je přetrvávající napětí mezi původním odkazem Barbie a snahou propagovat genderovou rovnost stálou výzvou. Začátkem roku společnost oznámila, že Margot Robbie bude hrát Barbie v novém filmu Warner Bros, čímž posiluje obraz původní blonďaté modrooké panenky. A 9. března Barbie slaví 60. výročí tím, že se některé světové památky večer rozzáří v její ikonické růžové barvě, mezi nimi Empire State Building v New Yorku, CN Tower v Torontu a Skytree v Tokiu.
„Barbie je uznávanou kulturní ikonou a my to ctíme,“ vysvětluje Lisa McKnight. „Jsme poctění tím, že se staráme o značku, která odolala testu času a která má zvláštní význam pro tři generace dívek.“ Nicméně uznává, že je toho třeba dělat ještě více. „Snažíme se soustředit nejen na to, čím Barbie je, ale především na to, čím inspiruje.“