Přehlídky

#VogueVerdict: Sjednocený Jan Černý a jeho podobenství

Dobré nám vždy nestačí. Proto jsme se naučili glazovat jablka medem, zdobit dorty krémem a skládat verše do básní. Pomyslným glazovaným jablkem se stala kolekce Jana Černého s číslem 11. Plná symboliky skrytě poukazovala na naši naivitu v přesvědčení, že úlitbami všemožným božstvům dosáhneme míru.
Na střeše samotné Prahy, tedy na terase Jízdárny Pražského hradu, se včera odehrála již jedenáctá přehlídka Jana Černého, tentokráte však poprvé pod hlavičkou jeho nové značky Jan Société. Oslava někdy až groteskních lidských tužeb po dosažení nejvyšší spirituality dokonale vyvážila několik aspektů, ve kterých Jan dlouhodobě vyniká, pouze je dosud ne vždy spojoval.
Až příliš úhledné panorama chrámové lodi svatovítské katedrály s Janovým kultem působí zprvu nesourodě. Falešný dým z klubových hazerů rozpouštějící už tak šedou oblohu však nakonec vytvořil dokonalý doprovod pro celou přehlídku i její občas etnicky laděný soundtrack. Kulturní apropriace? Možná. Ale komu by v podání atraktivního castingu vadila?
Jan Černý vzhlíží k nebi, k božstvům a k síle jejich významu a symbolům. Téma duchovna prostupuje celou kolekcí od samého začátku. Vizuální motiv pozvánky doplňuje kreslený had, který se v různých podobách vine i po povrchu těl těsně přiléhajících svršků. Sémiotika se následně jasně projevuje na několika vybraných outfitech, jako třeba na žluté péřové vestě. Celou kolekcí prostupuje kontrastní harmonie. Jemné hedvábné soupravy, připomínající olympijský úbor (náhoda, nebo příprava?) doplňují mohutné kabáty vyrobené z materiálových vrstev bavlny a hliníku, což umožňuje jejich tvar na těle upravovat.
Kolekce číslo 11 nám vypráví silný příběh pro Jana, díky symbolice božstva dokonce velmi osobní. Soustředění na detaily zůstalo nepominuto. Nová mini verze kabelky Jan Bag je doplněna dlouhými třásněmi a vytváří tak dojem, že  podlahu terasy Jízdárny bičuje. Jan Černý vždy exceloval v oblasti vývoje produktů, a proto se v této kolekci objevuje i lokálně vyráběný a ekologicky upravený denim.
Síla jeho potenciálu rezonuje v celé kolekci džínových variací. Bundy vypadají, jako by se svlékaly z vlastní kůže, což opět připomíná nejen biblickou symboliku plazů. I když je v oficiálním popisu kolekce důraz na tělesnost upozaděný, nelze jej popřít. Díky konkrétním střihům a stylingu od Lenky Kermés vzniklo v kolekci napětí dosahující vrcholu v průhledném a přiléhavém overalu, který vynesl Alois Martínek. Tento look, který sám autor kolekce nazývá komerčním Adamem, je příkladem nadsázky, s níž Jan Černý nakonec přistupuje k tématu spirituality. To však nezmenšuje hodnotu inspirace, spíše ji posiluje. Pokud by se Černý snažil tuto inspiraci uchopit s opatrností a vážností, pravděpodobně by se do interpretaci jednotlivých motivů zamotal.
Koherentní kolekce s odvážnými podobenstvími navíc kontextuálně propojila několik kreativních disciplín. Skleněné solitéry ve tvaru jablek, které nápadně připomínají  plastové dózy na kostkový cukr z minulého století, vytvořil Lukáš Novák. Skvěle se hodily i k ostatním doplňkům od Ondřeje Stáry.