Vogue LeadersI Česko může být pro zahraniční tvůrce dobrý trh, říká Lukáš Spilka, zakladatel We’Re Next
Jana Patočková26. 11. 2025
We’Re Next je akce, která vznikla coby clash dvou přístupů k módě. Dnes, deset let od prvního ročníku, je jednou z nejvýznamnějších a nejúspěšnějších živých platforem, jež každoročně v Praze představuje to nejzajímavější ze světa mladých módních tvůrců a tvůrkyň. A navíc objevuje nová, netradiční místa – letos se například konala na adrese Roztyly Plaza.
Návrhář Lukáš Spilka žije aktuálně ve dvou polohách. V té jedné tvoří lezecké boty pro českou firmu Ocún. „Je to hrozně krásná práce, musíte znát šicí procesy a technologie a je krásné vidět, jak vám bota vyroste pod rukama,“ popisuje nadšeně tvůrce, jenž má za sebou studium módy na prestižní Royal Academy of Fine Arts i v Ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM. V té druhé poloze je pak hnacím motorem a srdcem akce
We’re Next, kterou před deseti lety zakládal. Z jednodenního bloku módních přehlídek vybraného studentstva z pražské UMPRUMky a z antverpské akademie se postupně stala několikadenní akce a platforma, která propojuje mladé talenty, a to už nejen ty studující, s novináři a nákupčími. A především slouží jako most mezi samotnými tvůrci a tvůrkyněmi. „První akci jsem dělal jako mladý student-designér,“ směje se Lukáš. „Bylo to ještě na střední, se spolužačkami jsme zorganizovali přehlídku v NoD a bylo to hrozně dobré,“ vzpomíná.
Skvělá party i plodný dialog
Podobnou nostalgii cítí i ohledně vůbec prvního ročníku We’re Next: „Spousta mých spolužáků z Antverp o Praze slyšelo a chtělo ji navštívit. I to byl dobrý důvod je sem přivézt. První rok to byla hlavně skvělá party, chodili jsme po barech a bylo to pěkné, uvolňující. Spolužáky z
Antverp jsem představil těm z UMPRUM a začal velmi podnětný dialog,“ popisuje začátky akce v roce 2016 s tím, že tehdy netušil, zda a jak bude event pokračovat. Zpočátku chtěl hlavně české módní sféře ukázat, jak vypadají zahraniční práce a jak to právě v Antverpách chodí. „Ale od začátku byla kvalita zastoupených designérů vysoká a právě toto postupně začalo zvedat celkovou kvalitu eventu,“ vysvětluje Spilka. Z prvotní „konfrontace“ dvou rozdílných stylů a přístupů k módní tvorbě se stal úspěšný event, jenž překračuje hranice. Lukáš také zmiňuje, že ze začátku byl vděčný za finanční podporu svých rodičů, kteří mu v začátcích pomáhali, vnímali totiž potenciál akce. „Viděli v tom určitý byznysplán, ačkoli jedeme v systému neziskovky. Později se nám sice peníze začaly vracet, ale nepředstavujte si horentní sumy, to vůbec. A hlavně jsme to vždycky zase investovali do té akce, do týmu a tak dále.“
V roce 2020 se do Lukášova týmu přidala
Nataliya Grimberg, zakladatelka platformy Haute Future, jež se zabývá inovacemi v AI a jejich aplikací v rámci módního průmyslu. Spilka sám přiznává, že marketing a PR nejsou tak docela jeho parketa na rozdíl od Grimberg, která je tak v tomto ohledu nenahraditelnou posilou. Zároveň od začátku nedá dopustit na celý tým: „Máme lidi, kteří jsou s námi od prvního ročníku.“
Propojování, stáže a dobré příběhy
Kam se za deset let We’re Next posunulo? „Aktuálně jde hlavně o to, ukazovat prostě dobré kolekce. Postupně oslovujeme i další školy, nyní například italskou Polimodu. Líbí se mi různorodost tvorby z různých škol, měli jsme tu například i Vídeňáky, kteří jsou zajímaví a dost intenzivní, měli jsme i tvůrce-samouky. Mně jde hlavně o to, aby se ti lidé potkávali a uvědomili si, že i Česko může být dobrý trh,“ říká Lukáš. Mluví o propojování lidí, domlouvání stáží, zajímavých příběhů pro novináře, ale také o tom, že chtějí, aby se lidé začali více zajímat o módu a brali ji jako plnohodnotnou součást kultury. „Ukazujeme, že móda nemusí být elitářská, denní vstupenka stála letos 250 korun... Když zvu kamarády na We’re Next, občas reagují, že na takovou událost nemají co na sebe. A já jim říkám, že je to úplně jedno. Hlavně ať přijdou.“