Móda

Zendaya a její módní triumf – nejlepší outfity z turné k Duna: Část druhá

Tiskové turné k filmu Duna: Část druhá se zdá být horkým kandidátem na nejlepší hollywoodskou podívanou roku z červeného koberce. Hvězdy filmu Zendaya, Timothée Chalamet, Florence Pugh i Austin Butler předvádějí během posledních dvou měsíců na každém kroku jeden epický módní moment za druhým. Zvláště Zendaya se stala skutečnou módní ikonou. Její dlouholetý stylista Law Roach pro ni vytvořil tematický šatník plný architektonických siluet a vintage kousků. „Přistupovali jsme k tomu metodicky," řekl Roach pro Vogue. „Outfity sloužily jako rozšíření filmových kostýmů. Bylo to záměrné a promyšlené."
Foto: Gareth Cattermole/Getty Images
Timothée Chalamet a Zendaya na premiéře filmu "Dune: Part Two" Londýn
Když se spojí Zendaya a Law Roach, je jasné, že na červeném koberci to bude stát za to. Během let duo spolupracovalo na nespočtu nezapomenutelných módních okamžiků a pro Dunu: Část druhá se jim povedlo nás znovu nadchnout. „U prvního tiskového turné jsem film neviděl, takže jsem všechno dělal jen na základě traileru," říká Roach. „Tentokrát jsem už věděl, co hledám." Poslední Zendayin outfit byl představen v New Yorku během finální zastávky tiskového turné. Vynesla šaty od Stéphane Rollanda z jarní kolekce 2024 s lemováním ze 3D zlata. „Ve mně to evokuje postavu Gaius Heleny Mohiam, kterou hraje Charlotte Rampling," říká Roach.
Roach a Zendaya během celého turné triumfují s elegantním a avantgardním sci-fi futuristickým stylem. Jejich spolupráce se stala virální, když se Zendaya v Londýně objevila v archivním robotickém obleku od Thierryho Muglera z jeho haute couture kolekce podzim/léto 1995. „Dotknout se tohoto modelu byl splněný sen, nemluvě o povolení, aby ho Zendaya mohla vynést," svěřuje se Roach. „Casey Caldwell a jeho tým byli úžasní a nesmírně nám pomohli tuto spolupráci zrealizovat." Při práci s tak vzácným kouskem módní historie musel Roach samozřejmě s designem zacházet s maximální opatrností. „Je to 30 let starý kousek a k jeho řemeslnému zpracování jsem cítil nesmírný respekt," říká. „Jean-Jacques Urcun, který ho s panem Muglerem vlastnoručně vytvořil, byl přítomen na našich zkouškách a pomáhal ho Zendaye obléknout i v samotný večer."
Úchvatný kousek z vintage archivu předvedli i v Soulu. Zendaya oblékla šaty Givenchy z kolekce podzim 1999, které tehdy navrhoval sám Lee McQueen. „Mám v hlavě uloženou obrovskou databázi všeho, co jsem kdy viděl," popisuje Roach proces hledání ideálního outfitu. „Když jsem přemýšlel o tom, co by se hodilo do Soulu, hned mi na mysl přišly tyhle šaty Givenchy. Zavolal jsem majitelce Aralda Vintage a ona je ještě měla! Nechali jsme si je poslat do Londýna, tam jsme je upravili a pak s nimi docestovali až do Koreje." A to nejlepší? Šaty pod záblesky fotoaparátů! „Aplikace jsou naplněné tekutinou, která reaguje na světlo, a pod záblesky fotoaparátů se rozzářily!" 
Ačkoli Roach říká, že vždycky tuší, že sáhnout po archivních kouscích potěší fanoušky červeného koberce, za takovým rozhodnutím stojí i jeho osobnější důvody. „Nikdy se neřídíme tím, jak by podle nás reagoval někdo jiný," zdůrazňuje Roach. „Děláme to už od začátku spolupráce se Zendayou, tedy celých 13 let. Zpočátku to byla nutnost, protože když jsme začínali, nikdo jí nechtěl půjčovat oblečení. A já se vintage oblečením zabývám odjakživa – v Chicagu jsem dokonce provozoval obchod s vintage módou, takže spousta věcí, které Zendaya nosila, pocházela z mého obchodu nebo z jiných vintage kolekcí."
Roach v používání archivních návrhů oproti neustálému vytváření nových kolekcí vidí i ekologický aspekt. „Pokud chceme vážně mluvit o udržitelnosti, nošení oblečení, které už někdo jiný vlastnil, je asi nejjednodušší způsob," říká Roach. „Nádherné oblečení by mělo žít co nejdéle a mít co nejvíce životů. Nemělo by jen tak ležet ladem." Roach se snaží co nejméně měnit vzhled modelů, aby respektoval původní integritu kousku. „Je to velmi záměrné," zdůrazňuje. „Nikdy bych nezničil design od Lee McQueena! Ale můžeme věci trochu upravit, protože je kupujeme – nepůjčujeme si je od vintage prodejců. Menší podniky je totiž potřeba podporovat."
I když archivní kousky vzbudily zasloužený rozruch, Roach do mixu vnesl i svěží návrhy. V Mexico City podpořili začínající britsko-nigerijsko-brazilskou návrhářku Torishéju Dumi a Zendaya si oblékla její rafinovaný crop top s výstřihem a maxi sukni. V Paříži Roach oblékl herečku do elegantní bílé róby Alaïa, která obtáhla její tělo jako had. „Proces tvorby šatů Alaïa byl fascinující," svěřuje se stylista. „Použili 3D tisk a výsledná forma byla nesmírně architektonická a futuristická."
Roachovým osobním favoritem se ale staly zlaté fóliové šaty od Louis Vuitton, které Zendaya předvedla na pařížské premiéře. „Inspiroval jsem se kolekcí Vuitton od Nicolase Ghesquièra z roku 2020," říká o finálním modelu. „Odhalené břicho dodalo outfitu mladistvý nádech, ale stále to ladilo s atmosférou Duny."
S koncem tiskového turné se spolupráce Roache a Zendayi na červeném koberci pravděpodobně zapíše do historie módy. „Mojí prioritou je vždy vyprávět příběh, a tenhle byl obzvlášť silný," shrnuje Roach své úsilí. A jeho další plány? „Chci si odpočinout," směje se Roach. „Ale už za měsíc začíná tiskové turné k filmu Challengers, takže se máme na co těšit."
Článek v originále vyšel na www.vogue.com.