Vůně

Tajemství čísla pět. Vůně, která změnila svět i vás

Přesně před sto lety, 5. května 1921, módní návrhářka Coco Chanel oficiálně představila svou první vůni pojmenovanou stroze No. 5. Za sto let se z ní stala legenda, nejslavnější a nejprodávanější parfém všech dob. Ikona, která způsobila na mnoha frontách revoluci. Opravdu ji ale znáte? 
Foto: archiv značky
Chanel No. 5
Proti všemu a všem. Tak začal fantastický příběh nejslavnějšího parfému všech dob. Ať už patříte mezi skalní obdivovatele, nebo vám jeho nezaměnitelná vůně, v níž se jednotlivé ingredience (a je jich přes 80) nedají dost dobře rozklíčovat, nic neříká, faktem zůstává, že Chanel No. 5 je kapitola sama pro sebe. Revoluční počin, který dal základy modernímu parfémářství. Smělá myšlenka, s níž slečna Chanel změnila pohled na dámské vůně jednou pro vždy a dala vzniknout moderní kosmetice, jak ji známe dnes. Místo aby parfémáře limitovala ryze přírodními látkami, dala mu do rukou syntetiku; umělé ingredience v podobě aldehydů, které nikdo předtím nepoužil. 
Number five, číslo pět nebo prostě jen pětka, dnes slaví 100. narozeniny. Coco parfém uvedla 5. května 1921 ve svém pařížském obchodě pro ty nejlepší klienty a okamžitě se stal senzací. Následovala toaletní voda, voňavé produkty na tělo, parfémová voda i transparentní, výrazně svěží voda pro generaci mileniálů a Z. Tímto  parfémem Mademoiselle Chanel osvobodila ženy od ryze květinových, těžkých vůní, které evokovaly rozkvetlé zahrady. Pětka je postoj, jasný názor, výrazná vizitka beze slov. Když si ji obléknete, ne pro vás přestává být odpovědí, skleněné stropy padají. Pětka vyžaduje odvahu, neschováte se v ní v růžovém davu romantických vůní slibující věčnou lásku a nikdy nekončící štěstí. Neslibuje nic, ale dá vám všechno, o čem sníte. Pokud se vaše sny točí kolem svobody, síly a přirozené elegance, která nepotřebuje něco dokazovat, obhajovat se, vysvětlovat. 
Jak se zrodila legenda, jejíž hvězdná aura přetrvala celé století? Není to jen vůně, ale symbol. Umělecké dílo i kus historie, stejně jako nadčasová vize, která v době svého vzniku, stejně jako dnes, má co říct. Ponořme se spolu do světa neviditelného doplňku, jehož tajemství je střeženo lépe než státní pokladny všech států světa. 

Evoluce flakonu

Foto: archiv značky
Flakon Chanel No. 5 z roku 1921 a z roku 1924 (v pozadí)
Původní lahvička, v níž Coco Chanel představila svůj první a nejslavnější parfém, se za sto let výrazně změnila, ovšem největší proměnou si prošla na samotném počátku. První flakon výrazně připomíná pánskou toaletní vodu Charvet Place Vendôme. V tomto salonu šil mj. Edward VIII., Paul Verlaine, Charles Baudelaire a také Arthur „Boy“ Capel, milenec slečny Chanel. Tři roky od uvedení získala vůně flakon velmi podobný tomu současnému, který svým tvarem evokuje tvar náměstí Vendôme, na které se Coco dívala ze svého apartmá v hotelu Ritz. Roku 1950 značka pozměnila etiketu, logo i slavné příjmení se zvětšilo, slovo Paris ustoupilo do pozadí. 
Dvacet let poté znovu štítek prošel proměnou, písmo získalo podobu, jak ji známe dnes. Ve stejném roce se změnilo i víčko, dostalo masivní rozměry, jak si to žádala doba. Nové technologie 21. století pomohly ještě více zdůraznit strohé linie flakonu, který dostal roku 2012 rovnou horní linku, tenčí dno a na první řádek etikety se vrátilo jméno No. 5. Nezaměnitelný flakon zaujal v průběhu času celou řadu umělců včetně Salvadora Dalího. Na konci 50. let se dostal do Muzea moderního umění v New Yorku, v 80. letech jej interpretoval Andy Warhol deseti sítotisky, čímž ještě více zdůraznil ikonický status vůně. 
Čas pracuje pro mě. ~ Coco Chanel, 7. května 1960

Rodinné stříbro

V prvních letech prodávala Coco Chanel parfém výhradně ve svých buticích v Paříži, Deauville, Biarritzu a Cannes. Poptávka ovšem výrazně převyšovala možnosti stávající výroby. Proto roku 1924 podepsala smlouvu s Pierrem a Paulem Wertheimerovými, vlastníky kosmetické značky Bourjois, a tak vznikla nová společnost Société de Parfums Chanel. Toto spojení zajistilo masivní výrobu a celosvětovou distribuci. Wertheimerovi vlastní módní dům a vše, co s ním souvisí, do dnešních dnů. 
Foto: François Kollar
Coco Chanel v reklamě na No. 5, 1937

Pozor, slečna přichází

No. 5 doprovázelo Mademoiselle Chanel na každém kroku, vůně předznamenávala její příchod. Voněla jím chodby i slavné zrcadlové schody, z nichž sledovala každou přehlídku. Její byt v Rue Cambon, nad haute couture ateliérem, celý voněl číslem pět. Návrhářka jej stříkala i do otevřeného ohně v krbu. Jak stoupala její sláva, tak stoupal zájem o její jedinečnou vůni. Přirozeně se tak stala roku 1937 první reklamní tváří. Kampaň slečny v černých šatech pózující u krbu v hotelu Ritz nafotil slovenský fotograf François Kollar. 
Novou vlnu pozornosti zajistila roku 1952 herečka Marilyn Monroe, když v rozhovoru prozradila, že chodí spát jen v pár kapkách Chanel No. 5. Nejslavnější hollywoodská hvězda své doby nastartovala další kapitolu; stát se tváří právě této vůně mohou pouze ti nejvyvolenější. Svou tvář pětce propůjčila Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Nicole Kidman, Brad Pitt, Ali Mac Graw, Audrey Tatou, Gisele Bündchen, Lily-Rose Depp a nyní toto výsostné postavení patří nejlepší francouzské herečce současnosti Marion Cotillard

Muži v pozadí

„Chci dámský parfém, který bude vonět jako žena.“ Takto znělo zadání pro parfémáře. Chanel měla od začátku zcela jasnou představu, jak má vůně nesoucí její jméno (do té doby nevídaná věc) vonět, co má říkat, na koho cílí. Stejně jako odmítala módu svých předchůdců a řadu z nich v čele s Paulem Poroitem svým revolučním přístupem k dámském šatníku přivedla z bankrotu, věděla, co chce i v tomto projektu, který jí zajistí budoucnost i přežití celé značky. Autorem samotné vůně je Ernest Beaux. Tento Francouz narozený v Moskvě byl od roku 1912 do Velké říjnové revoluce dvorním dodavatelem vůní na carský dvůr. Chanel se s Beauxem seznámila díky velkoknížeti Dmitriji Pavlovičovi, bratranci ruského cara Alexandra II. S ním měla krátký poměr, který se změnil v celoživotní přátelství. 
Svou roli na tom, jak vypadá, voní a co reprezentuje Chanel No. 5, mají i přátelé Coco Chanel. Pablo Picasso, José Maria Sert, Igor Stravinsky, Salvator Dalí, Jean Cocteau, Pierre Reverdy, Sergej Ďagilev měli nepřímý podíl na této legendě, vkusu návrhářky a jejím modernímu stylu. Avantgardní směry jako kubismus, dadaismus a surrealismus v době vzniku parfému určovaly nejen uměleckou scénu, ale vše kolem včetně módy. 

Pět podob čísla pět

Beaux není jediným parfémářem ve stoleté historii vůně, sám vytvořil čistý parfém a toaletní vodu. Až v 80. letech se na trhu objevila varianta Eau de Parfum (1986), tu vytvořil in-house parfémář módního domu Chanel Jacques Polge. Na začátku nového milénia přišel s velmi úspěšnou Chanel No. 5 Eau Première (2008), do níž použil mj. bílé pižmo, všudypřítomnou ingredienci prvních let 21. století.  
Dnes vede parfémové oddělení Chanel jeho syn Olivier a dohlíží na to, aby všechny „ročníky“ No. 5 voněly stejně jako ty předchozí. Do portfolia přidal v roce 2016 vlastní podobu Chanel No. 5 L'Eau, v níž pracoval se svěžími tóny. „Chtěl jsem si pohrát s limity vlastní identity No. 5. Vezměte si, co zosobňuje, a převraťte to vzhůru nohama,“ říká Polge k transparentní verzi mířící na nové, mladší publikum. Jelikož je Olivier Polge expertem zejména na citrusy, v Chanel No. 5 L'Eau jich použil větší než malé množství a spojil je s akordy cedrového dřeva, aniž by upozadil samotné srdce legendární vůně. I když se L'Eau nejvíce liší od předchozích variant, jedno zůstává stejné. Aldehydy, jasmín z Grasse, májová růže a ylang-ylang stále tvoří pevné základy parfému, který poznáte mezi všemi.