Beauty talk

Parfémářka Julie Massé o vanilce, tajemství elegance i o tom, proč jsou ovocné vůně znovu tak populární

Současná parfémová scéna je natolik obrovská, že se v ní už dávno skoro nikdo nevyzná. Nicméně i uprostřed chaosu lze vysledovat trendy, talenty a budoucí bestsellery. O tom, proč se ovocné vůně dostávají znovu do popředí a co se momentálně děje kolem vanilky, jsme si povídali s parfémářkou Julií Massé, autorkou nového Armani Sì, butikových vůní pro Armani Privé, YSL, Bentley a dalších desítek parfémů.

Proč si myslíte, že se ovocné tóny vracejí zpátky do módy?

Ve vůních jsou důležité, protože představují právě to, co cítíte v první vteřině, když si k parfému přivoníte. Navíc všichni víme, že prvních pár vteřin je klíčových k tomu, abychom si vůni zamilovali. Teprve poté, co parfém necháte rozvinout, sžijete se s ním, přijde fáze, kdy můžete být na parfému závislí. První dojem ale rozhoduje. Můžeme se bavit o ryze ovocných vůní, anebo o jednotlivých akcentech. Když například pracuji pro Armaniho, pracuji s akordy černého rybízu. Tady mi šlo o tom, abych vytvořila ovocné aroma, které nebude lepkavé. Mým cílem byla elegantní, sofistikovaná ovocnost, která je zároveň velmi texturovaná.

Černý rybíz je ve vašich nejúspěšnějších vůních klíčový akord, zároveň je součástí všech Armani Sì. Co nového jste kolem této ingredience připravila v případě Sì Eau de Parfum Intense?

V tomto projektu jsme se hodně vraceli a vraceli. Značka vždycky tlačí na to, aby byl intenzivnější — a aby se to promítlo do vůně. V horním tónech máme černý rybíz. Jasný, šťavnatý, makový až lékořicový černý rybíz, ale chtěli jsme, aby byl sametovější, ještě intenzivnější. Toho jsme dosáhli přidáním osmanthusu, který vnáší do kompozici pohodu. Je velký rozdíl mezi květinou, kterou ucítíte, a téměř koženým extraktem.

Když hovoříte o extrakci vonných látek —  je něco dalšího, co byste chtěla vyzdvihnout?

Extrakci, kterou používáme pro vanilku. Umožňuje využít všechny její aromatické účinky, velmi blízké přirozené vůni.

Co vnáší do vůně tu pověstnou eleganci?

Je to právě vanilka. Hodně jsme pracovali s ambrovými fasetami této ingredience.

Co byste řekla ke květinovým ingrediencím novinky?

V srdci máme damašskou růži — slušivou, velmi ženskou. Tajemství se však ukrývá v davaně (aromatická bylina z Indie, pozn. red.), kombinace těch dvou dává růži sametový až lékořicový efekt, do celkové vůně pak společně vkládá intenzitu a zároveň jemnost a hřejivou smyslnost.

Když mluvíte o hřejivosti a smyslnosti, musím se vrátit zpátky k vanilce: je prostě jiná než v jiných vůních. Jak to?

Při vytváření vůně pro Armaniho vždy myslím na dualitu a kontrast. Okamžitě mi projela hlavou myšlenka, že královnou této vůně by měla být vanilka. Pracovali jsme se dvěma různými kvalitami. Jedna je opravdu podobná té, kterou vidíte v přírodě, zatímco ta druhá je intenzivnější, koncentrovanější, temnější a teplejší. Velmi balzamická. I tady máme jedno tajemstvím, kterým je černý čaj. Proč? Napadl mě v souvislosti s tím, že jsme chtěli dodat do vůně klid. Černý čaj dodává záři, jeho temná stránka zase reaguje na balzamické účinky vanilky.

Armani Sì je především od samotného začátku takzvaná chypré vůně. Po deseti letech od uvedení první verze světlo světa spatřil flanker č. 27. Liší se nějak od původní vůně?

Před deseti lety jsme chtěli skutečně znovu objevit chypré. Pačule tam působila podprahově. Tady jsme chtěli, aby byla výrazná. Musela tu být, protože je to vůně pana Armaniho, pačule je jeho srdci blízká. Proto jsme použili novou kvalitu, hlubší, teplejší, výraznější. Pochází z Indonésie a roste se hodně vysoko v horách. Když s ní pracuji, cítím sílu přírody, jako bych s ní přímo pracovala.

Téměř polovinu všech verzi Armani Sì jste vytvořila vy. Jak byste tuto vůni popsala vlastními slovy?

Sì je moderní interpretace chypré. To, co je pro ni specifické, jsou akordy nektaru z černého rybízu. Ten najdete ve všech variantách, právě díky jeho přirozeně extrahovanému akordu jsou tyto vůně tak zvláštní. On sám je velmi specifický — makový, šťavnatý, a navíc v sobě ukrývá něco černého.

Kolik verzí a zkušebních vzorků nového Sì během vývoje vzniklo?

Hodně. Několik stovek, řekla bych. Během deseti let, co je Sì na trhu, vznikaly nejrůznější interpretace, bylo proto opravdu náročné přijít s něčím, co tu ještě nebylo. Zároveň bych ale řekla, že je to obrovský dar. Sì má silnou DNA, můžete si s ní dobře pohrát, a pořád to bude ona. 

Kdyby Sì Eau de Parfum Intense měla být oblečením, o jaký kousek by šlo?

Rozhodně by to bylo něco velmi ženského a výrazného. O ženskosti často přemýšlíme jako o něčem odvážném, smělém, s čistými liniemi. Něčím, co má zdánlivě jednoduchý půvab, a přitom je silné. Vidím tedy oblečení složené z výrazných barev, černé nebo červené.