Wellness

Jak posílit imunitu na celý rok

Od doplňků stravy pro lepší spánek a zdravou střevní mikroflóru až po léčivé účinky česneku či čokolády - podpořte imunitu s našimi tipy a jarní virózy nebudou mít šanci.
Většina lidí se mylně domnívá, že imunita je oslabená hlavně v chladných měsících, pravdou však je, že záleží na aktuálním stavu těla - stres, únava a výživa hrají podstatnou roli v tom, jestli často podléháte virózám.
Imunitní systém je nezbytný pro přežití. Chrání organismus před bakteriemi, viry či parazity a mimo jiné také podporuje regeneraci buněk. Klíčové jsou hlavně bílé krvinky, lymfocyty, které putují krevním řečištěm a lymfatickými cévami.
Pokud chcete svůj imunitní systém podpořit, následujte našich 7 tipů. 
Foto:  Sante Forlano/Conde Nast via Getty Images

Dieta bohatá na antioxidanty

Zatímco vitamin C je při prevenci proti nachlazení klíčový, nezapomínejte ani na další antioxidanty, které snižují úmrtnost buněk a podporují tvorbu bílých krvinek, jež jsou pro ničení škodlivých bakterií nezbytné.
Antioxidanty mají schopnost regenerovat DNA a podporují seberegenerační procesy v těle. Proto je nezapomeňte zařadit do svého jídelníčku prostřednictvím tmavé čokolády, artyčoků, fazolí, zeleného čaje, rajčat, zelené listové zeleniny a mastných ryb.

Česnek jako antibiotikum

Allicin, hlavní složka obsažená v česneku, pomáhá předcházet infekcím a má antibakteriální a protizánětlivé účinky, které pomáhají udržovat správnou funkci imunitního systému.
Studie provedená časopisem Journal of Immunology Research dokonce prokázala, že allicin přímo zvyšuje počet bílých krvinek, které bojují proti volným radikálům a škodlivým bakteriím. Nejlepším způsobem, jak z česneku dostat maximum benefitů, je zařadit ho do jídelníčku v syrovém stavu, nebo ho konzumujte prostřednictvím výživových doplňků.

Zdravá střevní mikroflóra

Přes 70 % imunitních buněk těla se nachází ve střevech, což vysvětluje, proč je zdravá střevní mikroflóra klíčová. Trávicí systém hraje důležitou roli při odbourávání toxinů a je součástí přirozeného detoxikačního systému.
Zvyšte příjem vlákniny a podpořte mikrobiom probiotickým doplňkem stravy.

Buďte v pohybu

Studie společnosti Medicine & Science in Sports & Exercise prokázala, že pravidelná rychlá chůze zvyšuje cirkulaci bílých krvinek. Hlavním účelem těchto buněk je zabít všechny choroboplodné zárodky. 
Stejné benefity získáte i při posilování, protože tím zvýšíte tělesnou teplotu (další faktor, který přispívá k eliminování bakterií). Studie však zároveň ukázala, že intenzivní cvičení, které trvá déle než 75 minut, způsobuje pokles tvorby hormonů, což může ohrozit imunitní systém.

Sladké sny

Výhody klidného spánku jsou nekonečné. Výzkum Pflügers Archiv - European Journal of Physiology také prokázal, že dostatek spánku a vyvážený cirkadiánní rytmus podporuje tvorbu protizánětlivých cytokinů, což zlepšuje schopnost těla bojovat s infekcemi.

Omezte alkohol

Alkohol je v podstatě čistý cukr. Při nadměrné konzumaci jsou cukry a alkohol hlavním viníkem způsobujícím pokles bílých krvinek v těle, což znamená, že budete ve zvýšené míře podléhat virům a nemocem. Z dlouhodobého hlediska může nadměrná konzumace alkoholu vážně ohrozit funkci imunitních buněk. Pokud se vám nedaří alkohol zcela vyřadit, zkuste alespoň každý koktejl zapít sklenicí vody.

Nejlepší výživové doplňky na posílení imunity

Vitamin D: podporuje zdraví kostí a hraje důležitou roli při tvorbě vápníku.
Glutamin: aminokyselina, která pomáhá vyživovat střevní mikroflóru, podporuje regeneraci buněk a posiluje imunitní systém.
Vitamin C: když máte nedostatek energie a cítíte se unavení, doplňte hladinu vitaminu C.
Zinek: užíváním zinku od prvního dne nástupu nachlazení můžete zmírnit závažnost a délku nemoci.
Echinacea: její antivirové a antibakteriální vlastnosti výrazně podporují funkci imunitního systému.