Sustainability

Rozhovor s Arizonou Muse. Jak nakupuje, pro koho nepracuje a o čem sní?

Patřilo jí přes 40 obálek Vogue a byla tváří kampaní značek, jako je Chanel, Estée Lauder, Louis Vuitton nebo Prada. Vedle toho, že je jednou z nejúspěšnějších modelek současnosti, se Arizona Muse také zasazuje za zelenější budoucnost.
Pod svícnem je největší tma, říká se, ale o módě to tak docela neplatí. Čím blíže ji znáte, tím více si všímáte, co vše by mohlo a mělo fungovat jinak, lépe. O udržitelnější podobu se dnes už zasazuje každá značka, která je relevantní, ale pomoc přichází i z možná netušených směrů. Třeba ze strany modelek.
Jednou z nich je Arizona Muse, členka The Sustainable Angle, neziskové organizace, jež iniciuje a podporuje projekty minimalizující dopad módy na životní prostředí, ale také Fashion Revolution, hnutí sdružujícího návrháře, akademiky i spisovatele, obchodníky i výrobce, zkrátka všechny ty z módního průmyslu, kdo jsou ochotní využít své moci k ochraně přírody a dávají přednost lidským výrobním podmínkám před profitem. Mimo to je ambasadorkou Greenpeace nebo Women for Women, podílela se na kampaních Extinction Rebellion a spolupracovala s Rozvojovým programem OSN. Jen pár příkladů na úvod.
Nyní je také ambasadorkou projektu Zalando Greenhouse, virtuálního domova pro udržitelnou kolekci Malé změny. Velký dopad. od Zalanda., která vznikla spoluprací inovativních tvůrců módy z různých zemí.
Foto: Archiv Arizony Muse
Arizona v topu značky House of Dagmar a džínách od Henrika Vibskova (obojí prodává Zalando)
Jakým způsobem může Zalando Greenhouse klienty obohatit?
Myslím, že je zde velký potenciál pro osvětu. Pokud vám na svém oblečení záleží, kdykoliv si nějaké kupujete, čtete si o něm, aspoň krátce. Odkud značka pochází a co dělá… Pak se zaměřte na jejich způsob balení… Udělá to na vás nějaký dojem. A Zalando je velkou a důležitou platformou pro módu, takže když dá prostor udržitelným, zodpovědným značkám, které jsou často malé, hodně to znamená.
Udržitelnost už dnes naštěstí pro nikoho nepředstavuje neznámý pojem. Všichni víme, že bychom měli nakupovat méně, klást větší důraz na kvalitu, recyklovat a upcyklovat… Jaké další kroky, o kterých se tolik nemluví, bychom měli podle vás učinit na cestě za zelenější budoucností?
Moje odpověď je docela radikální, ale myslím si, že to nejdůležitější, co můžeme nyní udělat – a k tomu jsem došla během šesti let svého intenzivního studia udržitelnosti –, je napojení se na přírodu. Transformuje to nás a transformuje to Zemi. Vím, že to zní trochu obskurně, obzvlášť pokud hovoříme o udržitelné módě, ale ve skutečnosti to takové není. Je to středobod udržitelného žití.
Často myslím na to, jak kdysi bylo v pořádku kouřit v letadlech, a nyní to je nemyslitelné. Myslíte, že se alespoň západní společnost přibližuje situaci, kdy budeme nakupovat pouze udržitelnou módu a vše ostatní bude působit zastarale?
Doufám, že ano. Opravdu v to doufám. Mým snem je, že vejdu do obchodu, anebo že moje děti vejdou do obchodu, nebo si něco budeme chtít koupit on-line a nebudeme si předtím muset dělat žádnou rešerši. Nebudeme muset hledat dobrou verzi, protože všechny verze budou dobré. To by bylo skvělé.
Foto: Archiv Arizony Muse
Arizona v košili od Mykee Hofmann a kalhotách značky Mother of Pearl (obojí prodává Zalando)
Jak často si kupujete nové oblečení? A které udržitelné značky máte nejraději?
Nové oblečení si téměř nekupuju. Mám pravidla, která se vztahují i na můj domov, a to, že si nekupuju nové věci. Je to trochu náročnější a stojí to více času, ale může to být zábava. Když si na to zvyknete, stane se z toho hra. A také to přináší větší uspokojení, protože díky tomu máte být na co pyšní – podařilo se vám to najít. Když si ovšem kupuju nové oblečení, mám ráda Mother of Pearl, jejich organické a velmi, velmi kvalitní, udržitelné modely. Právě teď mám na sobě overal Citizens of Humanity, který je vyrobený z organické bavlny. S botami je to obtížnější, ale Nicholas Kirkwood bude brzy uvádět svou první udržitelnou kolekci. Udržitelný vnitřek boty vyvíjel velice dlouho a dostal se opravdu daleko, jsem na něj moc pyšná.
Odmítla jste někdy modelingovou práci, protože daná značka nebyla dostatečně zodpovědná nebo udržitelná?
Odpověď je ano.
Co nejzajímavějšího nebo nečekaného jste během svého boje za lepší, udržitelnější budoucnost zjistila?
Nejvíce mě šokovala fakta o plastu a mikrovláknech. Ale to asi každý ví. Voda je další. Voda je opravdu jedním z hlavních důvodů, proč právě zažíváme změnu klimatu. Kvůli špatné interakci mezi lidmi a planetou, například farmařením, nepřímo přemisťujeme vodu. Když pokácíme les, tak už nadále nemá co držet vodu v půdě, a tak se vypaří. A to změní vzorce počasí, protože to tu vodu pošle jinam. Pak se stává, že zažíváme ničivé bouře v místech, kde dříve nebývaly. Když přijde na klimatickou změnu, voda je pro mě nejzajímavějším tématem.