Sustainability

Mohou být dřeváky ideální zimní obuví?

Možná nejsou nejvíce sexy, ale rozhodně se řadí k těm nejpohodlnějším. Ty od značky Feit mají přitom ještě něco navíc.
Foto: Archiv Feit
Dřeváky, Feit (prodává Feit), 18 757 Kč
„Venku je převážně slunečno, teplota jeden stupeň, ale možná povyroste na čtyři. Den jako korálek, nechceš na procházku?“ promlouvá ke mně vřelým tónem iPhone.
„Slunečno? Jako jo, ale doba ledová. Seš teď něco jako Kate Beckinsale v Bílý smrti, chápeš?“ odpovídá můj vnitřní hlas. „Akorát ty nemáš tu příšernou paruku, co by tě zahřála.“
A tak se v kavárně, dost možná jako právě vy, teď hřeju šálkem kávy a kávou myslím svařák. Mám to sem z domova jen pár kroků, přesto oblékání vyžadovalo strategické uvažování hodné Marie Terezie. Jako celé předchozí dva měsíce a nejspíš i dva měsíce následující.
Když přijde na praktičnost, minimální snaha, kterou bych mohl při oblékání vynaložit, bohužel bývá i mým maximem: Čím míň je venku stupňů, tím víc vrstvím, někdy si vezmu silnější ponožky, ale to je tak vše. Jsem praktický asi jako kufr bez koleček. Nejspíš proto mě zaujaly dřeváky od Feit. Jejich materiály naznačují, že by mohlo jít o zimní záležitost (jako většina mého šatníku), přesto jsou kvůli holé patě z funkčního hlediska v zimě prakticky k ničemu (jako většina mého šatníku).
A potom – dřeváky. Dřeváky. Podceňovaná bota, nemyslíte?
Foto: Stephane Cardinale/Corbis via Getty Images
John Galliano, podzim/zima 2009/2010
Kdybyste se mě před deseti lety zeptali, které dřeváky jsou nejvíce sexy na světě, řekl bych vám, že ty, co navrhnul Galliano pro podzim a zimu 2009. Kdybyste se mě zeptali letos, pověděl bych vám, že ty, co navrhnul Galliano pro podzim a zimu 2009. Starého psa...
Splňují vůbec parametry dřeváků? Koho to zajímá! Copak představa, jíž věříme, není důležitější než realita? To platí o ideální zimní obuvi a dost možná to platí i o všem jiném a za mě je ideální (třebaže ne nejvíce sexy) zimní botou dřevák Feit. Klidně i v provedení bez kožíšku. Myslím, že silné pletené ponožky jsou příští cool věcí. Opět: Starého psa...
V designu boty se setkává něco starého, prověřeného, s něčím novým, velice současným, a stejně tak i způsob výroby snoubí tradiční a mistrně zvládnuté řemeslo s nejžhavějším tématem dneška – udržitelností.
A tak jsem se rozhodl značku a její sympatickou filozofii poznat blíže. Tulle Price, jejího zakladatele, jsem požádal o krátký rozhovor.
Jaká je vaše mise?
Základní mise značky Feit se zrodila po více než deseti letech, kdy jsem pracoval v globálním byznysu operujícím s masovou výrobou. Viděl jsem firmy založené na požadavcích na čtvrtletní růst, ale v otázce produktu bylo hlavní snižovat náklady výroby. Hlavní byl objem, a to na úkor designu. Proto se u Feit zaměřuju na produkty s hloubkou a integritou, které stárnou charismaticky a stávají se součástí vašeho života. Jsou šité ručně, z přírodních materiálů a tak, aby měly co nejmenší dopad na životní prostředí.
Jaké první tři kroky by podle vás měl učinit každý z nás, aby žil udržitelněji?
Zaprvé, méně je více. Zadruhé, kvalita musí vítězit nad kvantitou, a zatřetí, přírodní materiály musí vítězit nad umělými.
Foto: Archiv Feit
Dřeváky Feit
Vedle toho, že je pro mnohé životním stylem, bývá udržitelnost mylně vnímaná jako trend. Jaký na to máte názor? Když se z udržitelnosti stává takový fenomén, je to dobře, nebo spíš kontraproduktivní?
Co vidím jako problém, jsou společnosti, které těží z toho, že je to trend, a prodávají lidem plastový odpad zabalený do „konceptu udržitelnosti“, čemuž lidé uvěří a problém setrvá. Udržitelnost jako marketingový nástroj přitom zní jako vtip. Jenže spousta společností dál vážně ničí životní prostředí, třeba jenom zvolí jinou metodu, která je ničivá o trochu méně. Přitom je potřeba dělat produkty, co skutečně mají minimální dopad a jsou biologicky odbouratelné.
Foto: Archiv Feit
Dřeváky Feit
Zpět ke značce Feit. Jak byste definoval svou estetiku?
Vyvíjí se s ohledem na kvalitu produktu z pohledu nositele. Design musí být takový, aby maximalizoval pohodlí. Výsledkem je velice čistá, jednoduchá estetika podtržená krásou přírodních materiálů.
Jak vidíte své zákazníky?
Jsou sofistikovaní, inteligentní a dávají pozor na to, co si kupují. Chtějí elegantní věci, které jim dlouho vydrží. Nenarazíte na ně oblečené do velkých blyštivých značek ani umělých materiálů. Zajímá je přirozený a minimalistický look.
Dřeváky i jiný sortiment Feit je možné zakoupit přes e-shop značky.