Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Sustainability

Prada se přidává k udržitelným značkám

Emily Chan18. 12. 2019
Prada v letošním roce začala používat recyklovaný nylon ze starých rybářských sítí a aktuálně je také první luxusní značkou, která se připojila k iniciativě Green Loan. Výkonný ředitel Carlo Mazzi v rozhovoru s Vogue zdůrazňuje, že udržitelnost nesmí být jen marketingovým nástrojem.
Stejně jako většina velkých módních domů i Prada zintenzivnila své snahy na poli udržitelnosti. V červnu 2019 oznámila uvedení řady Re-Nylon současně se závazkem do roku 2021 používat výhradně recyklovaný nylon. Poté se na srpnovém summitu G7 stala jednou z 32 značek, které podepsaly Fashion Pact, závazek dostát třem klíčovým kritériím udržitelnosti: do roku 2050 snížit emise skleníkových plynů, do roku 2030 omezit jednorázové plasty a podporovat inovace, které zamezí znečišťování mikrovlákny. 
Carlo Mazzi na Prada konferenci Shaping a Sustainable Future Society, listopad 2019, New York
Foto: Jared Siskin/Getty Images for Prada
Carlo Mazzi na Prada konferenci Shaping a Sustainable Future Society, listopad 2019, New York
Začátkem listopadu se navíc stala první luxusní značkou, která se připojila k iniciativě Green Loan, což pro ni, pokud nesplní své zelené cíle, znamená finanční ztráty.
„Na udržitelnost se zaměřujeme,“ říká Vogue Carlo Mazzi, předseda a výkonný ředitel Prady. „Víme, že musíme investovat, a je jasné, že se musíme snažit. Pokračujeme v úsporách energií a zdrojů, ale to nestačí.“ 
„Musíme přispět ke změně. Většina mladé generace je pro udržitelnost. Velmi brzy bude tuto hodnotu sdílet celá populace,“ vysvětluje Carlo Mazzi. „Chceme-li být i nadále kreativní a inovativní společností, musíme pochopit naše zákazníky a to, co považují za důležité.“ 
„V tuto chvíli jsme na začátku a nikoli na konci této cesty,“ říká a poukazuje tím na rozhodnutí Donalda Trumpa odstoupit od Pařížské dohody. „Většina Američanů totiž nesouhlasí s tím, že je zapotřebí řešit klimatickou krizi. Ale jakmile většina sdílí stejné hodnoty, také politici změní své postoje.“
Prada SS20
Foto: GoRunway
Prada SS20
Prada SS20, Milan Fashion Week, září 2019, Milán
Foto: Andreas Rentz/Getty Images
Prada SS20, Milan Fashion Week, září 2019, Milán
Pokud jde o roli módy v podpoře udržitelnosti, Carlo Mazzi zdůrazňuje, že nesmí být jen marketingovým nástrojem. Jedním z klíčových cílů Prady je používání recyklovaného nylonu vyrobeného ze starých rybářských sítí, stále však hledá také udržitelné zdroje dalších materiálů. „Je to složitý problém,“ pokračuje. „Je snadné omezit náš přímý vliv na znečištění, ale omezit znečištění způsobené našimi dodavateli a dodavateli našich dodavatelů, to je velmi obtížné.“
Prada Re-Nylon
Foto: Prada
Prada Re-Nylon
Prada Re-Nylon
Foto: Prada
Prada Re-Nylon
Právě proto hraje Fashion Pact, který iniciovali francouzský prezident Emmanuel Macron a předseda a CEO Kering François-Henri Pinault a je podepsán značkami jako Burberry, Chanel a Stella McCartney, tak významnou roli. „Zastupujeme značnou část tohoto sektoru, a pokud všichni společně požádáme dodavatele, aby přijali nová environmentální kritéria, pak to musí udělat.“
Cesta k udržitelnosti
Prada SS20
Foto: GoRunway
Prada SS20
Průkopnické rozhodnutí Prady akceptovat zelenou půjčku v rámci programu Green Loan ve výši 43 milionů liber od Crédit Agricole bylo dalším milníkem. Pokud společnost splní své cíle týkající se počtu obchodů, kterým byla udělena environmentální certifikace LEED Gold nebo Platinum, proškolování zaměstnanců a používání recyklovaného nylonu, dojde ke snížení úrokové sazby. „Je to pro nás zajímavá příležitost, protože jsme přesvědčeni, že se v udržitelnosti dokážeme dále zlepšovat. Akceptujeme riziko vyšších plateb, pokud se nám to nepodaří,“ říká Carlo Mazzi.
Prada se v rámci Fashion Pact zavázala do roku 2050 dosáhnout  nulových emisí, což je cíl, na kterém už pracuje také majitel značky Gucci, skupina Kering, v rámci programu snižování emisí a kompenzace uhlíku. 
„Je třeba pochopit, že na každém záleží,“ dodává Mazzi a tvrdí, že zavedení systému hodnocení značek podle programů udržitelnosti není řešením. Každá společnost sama o sobě by měla být odpovědná za změnu. „Působí to jako efekt motýlích křídel, můžeme změnit osud planety.“