Sustainability

Existuje skutečně udržitelná kůže? 

Od houbové kůže až po ananasovou a kaktusovou; v poslední době se spotřebitelé odklonili od tradiční kůže kvůli rostoucím ekologickým a etickým obavám. Mnohé z těchto veganských alternativ jsou však ještě v začátcích a často obsahují přidané syntetické látky. Velké módní domy se proto stále častěji zabývají tím, jak hovězí kůži vyrábět udržitelnějším způsobem. 
Jednou z takových značek je Mulberry, která se nedávno v rámci svého manifestu Made to Last zavázala k uhlíkové neutralitě do roku 2035. Ústředním bodem její filozofie je přechod na hyperlokální dodavatelský řetězec „od farmy až po hotový výrobek“, přičemž klíčovým bodem jsou regenerativní zemědělské techniky, které zahrnují střídavou pastvu, aby se zachoval zdravý stav půdy. 
„Posouváme úroveň udržitelnosti až na maximální hranice, protože je to něco, co zákazníci požadují a my to považujeme za správnou věc,“ říká v rozhovoru pro Vogue Thierry Andretta, generální ředitel společnosti Mulberry. 
Aby byla zajištěna transparentnost celého procesu, spolupracuje Mulberry pouze s důvěryhodnými dodavateli v Evropě včetně členů Scottish Leather Group; jednoho z největších výrobců kůže ve Velké Británii, jehož farmy fungují s nulovými emisemi CO2. „Máme skutečně podporující skupinu partnerů, se kterými jsme hovořili o naší ambici přejít na plně regenerativní model,“ doplňuje Charlotte O'Sullivan, globální marketingová a digitální ředitelka Mulberry. 
Foto: Courtesy of Mulberry

Ekologická stopa kůže 

Není žádným tajemstvím, že chov dobytka zanechává obrovskou ekologickou stopu. Podle World Resources Institute je toto odvětví zodpovědné za 14,5 % celosvětových emisí CO2 a také za 36 % odlesňování v letech 2001-2015. Ačkoli se o kůži často hovoří jako o vedlejším produktu masného průmyslu, je zabudovanou součástí jeho obchodního modelu, což znamená, že nejde o pouhý odpad, který zemědělci prodávají dál. 
Kromě emisí CO2 je dalším velkým problémem proces činění, a to hlavně  kvůli používání škodlivých chemikálií, jako je například chrom. Mulberry uvádí, že všechny její koželužny budou ekologicky akreditovány organizací Leather Working Group, zatímco značky jako SKIIM Paris přecházejí na techniky rostlinného činění. „Opravdu se snažíme co nejvíce minimalizovat používané chemikálie a upřednostňujeme přírodní a rostlinné procesy činění,“ vysvětluje zakladatelka značky Caroline Sciamma-Massenet. „U všeho, co je v černé barvě, se musí použít chrom, jinak není barva nikdy opravdu konzistentní. Když se ale používá chrom, je menší spotřeba vody, takže je to celé o nalezení té správné rovnováhy.“ 
Foto: Courtesy of SKIIM Paris
SKIIM Paris SS21 AW21
Foto: Courtesy of SKIIM Paris
SKIIM Paris SS21 AW21
Foto: Courtesy of SKIIM Paris
SKIIM Paris SS21 AW21

Životnost kůže 

„V představách lidí je veganská kůže udržitelnější, ale ve skutečnosti je to spousta plastu,“ pokračuje Sciamma-Massenet. „Přírodní kůže je udržitelná v tom smyslu, že když se o ni staráte, je to investice.“
Také pro společnost Mulberry je dlouhá životnost klíčová. Ročně opraví 10 000 tašek v rámci své restaurátorské služby, čímž zajistí, že zůstanou v oběhu, a také spouští novou platformu pro další prodej Mulberry Exchange. „Děláme vše, co je v našich silách, abychom prodloužili životní cyklus každého kousku, a když se nám vrátí výrobek, který nemůžeme opravit, dáváme ho do programu regenerace odpadu, aby se z něj stala energie,“ dodává O'Sullivan. 
Nové inovace, jako je recyklované vlákno z koženého odpadu společnosti Spinnova, také ukazují potenciál dalšího prodloužení životnosti kůže. „Pomocí naší technologie můžeme skutečně uzavřít cyklus, to je něco průlomového,“ říká generální ředitel společnosti Janne Poranen.
Zatímco alternativní technologie zpracování kůže se stále vyvíjejí, výroba tradiční kůže co nejudržitelnějším způsobem a vytvoření výrobku, který obstojí ve zkoušce času, je pro společnost Mulberry nejvyšší prioritou. „Jsme otevřeni alternativním materiálům,“ říká Andretta. „Nechceme však dělat kompromisy v kvalitě a slevit z naší filozofie Made to Last.“