Sustainability

6 cest k udržitelnějšímu módnímu průmyslu v roce 2024

Módní průmysl má stále daleko ke splnění svých klimatických cílů. Nedávný průzkum společnosti Stand.Earth vynesl na světlo, že ze čtrnácti hlavních značek jsou pouze čtyři nastaveny na snížení emisí skleníkových plynů o takové množství, které by bylo potřebné k udržení globálního oteplování pod 1,5 stupně Celsia.
Foto: Roman Nguyen
modelka: Anna S, visual direction and styling: Magda Žůrková (Focus Model Management) 
V roce 2024 budeme muset ohledně udržitelnosti v celém módním průmyslu zrychlit, což bude podle odborníků vyžadovat i lepší spolupráci. „Potřebujeme, aby největší konkurenti v tomto odvětví začali pracovat ruku v ruce. Stoprocentně se nikam neposuneme, když v čele aktivit bude stát pouze jedna nebo dvě značky,“ říká Samata Pattison, zakladatelka a generální ředitelka společnosti Black Pearl pro udržitelnost kultury. „Každý musí přidat ruku k dílu, protože už prostě nemáme čas."
Naštěstí Evropská unie v prosinci schválila i novou legislativu o eko designu, která zahrnuje zákaz ničení neprodaných textilních a obuvnických výrobků a požaduje zlepšení cirkulace výrobků.
Některá z potřebných řešení mohou poskytnout i inovativní postupy a výrobky od ekologických barviv až po nové technologie recyklace. „Byl bych rád, kdyby více lidí podporovalo inovace, které pomohou průmyslu přiblížit se skutečné recyklaci a ke snížení plýtvání a nadprodukce,“ uvádí Dio Kurazawa, zakladatel poradenské společnosti The Bear Scouts pro udržitelnou módu.
Níže se podívejte na šest způsobů udržitelnosti, kterých bychom si měli v roce 2024 všimnout:

Legislativa je konečně tady

Aktivisté mluvili o potřebě legislativy roky a nyní (konečně!) je tady. EU schválila novou legislativu o eko designu. Ačkoli je třeba ještě doladit podrobnosti, platí zákaz ničení neprodaných textilních a obuvnických výrobků. Rovněž jsou kodifikovány požadavky na trvanlivost, opětovnou použitelnost a opravitelnost výrobků a zavedení digitálních produktových pasů, které pomohou nabídnout větší transparentnost ohledně informací, jak jsou položky vyráběny a jaký mají dopad na životní prostředí.

Podíl módy na zakázku bude stoupat 

Nadprodukce je obrovský problém v módním průmyslu. Odhaduje se, že celých 10 až 45 % veškerého oblečení se nikdy neprodá. V současnosti je model prodeje a výroby založen na tom, že maloobchodníci předpovídají, co si zákazníci koupí. Teď ale přichází na řadu výroba na vyžádání. Značky jako Weekday a Desigual začaly experimentovat s modely na zakázku, zatímco Unspun, který se spojil s Eckhaus Latta ve své jarní kolekci 2024, použil 3D technologii, která dokáže vyrobit oblečení na vyžádání přímo z příze.

Barviva se stávají šetrnější k životnímu prostředí

V současné době je barvení velmi znečišťujícím procesem – řeky v zemích jako Bangladéš a Čína se kvůli vypouštění chemikálií zbarvily do úplně jiných barev. Naštěstí je tu nová vlna inovací, jako je Colorifix (bakteriální barviva používána například značkou Pangaia); Living Ink (barviva na bázi řas, použitá v nedávné spolupráci Nike x Billie Eilish), a Air-Ink, který mění nečistoty zpět na barviva.

Mořské řasy jsou materiálem současnosti

Zatímco o kůži vyráběné na bázi hub se mluví už dlouho, mořské řasy zůstávaly relativně stranou – až dosud. Stella McCartney debutovala s novou přízí na bázi mořských řas zvanou Kelsun v kolekci na jaro 2024 a značka Another Tomorrow se spojily se společností SeaCell, která ručí za zodpovědnou sklizeň mořských řas z fjordů na Islandu.

Nová technologie dokáže recyklovat směsové tkaniny

Recyklace zůstává velkou výzvou, protože méně než 1 % použitých oděvů se v současnosti mění na nové oděvy. Jednou z překážek byla obtížnost oddělování směsových materiálů, o ni se ale postarala technologie Circ. Rozkládá polybavlněné materiály na polyesterová a lyocellová vlákna, která lze znovu použít k výrobě nových oděvů. Mara Hoffman se stala v říjnu první návrhářkou, která představila šaty využívající technologii Circ.

Férovost je nutností

I když jsou inovace zásadní, je důležité, aby se nezapomnělo na oděvní dělníky, kteří oblečení vyrábí. Šokující je, že v současné době 93 % značek neplatí oděvním dělníkům životní minimum. Kampaňová skupina Fashion Revolution varuje, že přechod k výrobě módy na vyžádání může pracovníky dostat pod nesmírný tlak kvůli „náhlým a nepředvídatelným náporům“. Férový proces, který by měl zajistit pracovníkům trvalá pracovní místa a spravedlivou mzdu, je nutnost, protože průmysl teď adaptuje nové technologie a směřuje k udržitelnější budoucnosti.
Článek vyšel v originále na www.vogue.co.uk.