Sustainability

Vzduch, který dýcháme, je cennější než trendy nebo móda, říká návrhářka

Některé značky potřebují léta k tomu, aby se jejich reputace rozšířila, jiné se dostanou na stránky časopisů a do ostře sledovaných šatníků rekordně rychle. Mezi ty druhé patří Overthesea a její éterická estetika, kterou si zamilují i neromantické duše. Silná vizuální stránka ovšem není jediným aspektem, co nezávislý brand odlišuje. Návrhářka a zakladatelka Kseniya Kramarenko v rozhovoru pro Vogue CS mluví o ekologické stránce módního byznysu a inspiraci v těžkých časech války.
Kolekce Holiday 2022, OVERTHESEA
Nejprodávanější položkou v portfoliu ukrajinské značky Overthesea jsou rozevláté šaty San Francisco. Snadno to pochopíte až ve chvíli, kdy si je obléknete. Bez ohledu na konfekční velikost si v nich budete připadat vmžiku jinak — změní se vaše pohyby i nálada, šaty nebudete chtít ani po spoustě hodin vysvléct. Koncept celé značky staví na resortwear, oblečení na dovolenou u moře a ve městě, jednoduchosti a zpomaleném tempu prázdninové nálady. Jemné, většinou určitým způsobem průsvitné šaty v sobě ukrývají něhu; barevné saténové zase výrazný sex-appeal. Ty první obléká Julia Roberts, druhé třeba Coco Rocha.
Zatímco jiné značky se snaží zacílit a uspokojit všechny, Kseniya Kramarenko zůstává věrná vizi, s níž svůj brand v roce 2016 zakládala. Kolekce Holiday 2022 se však od těch předchozích liší — bezstarostná naivita ustoupila demonstraci ženské síly. Z éterické víly se stala bojovnice, šaty jsou výrazně přizpůsobivé. Mixovat je můžete se sandálky, anebo vlněnými ponožkami vyčuhujícími z bagančat. Empírový pás, roztodivné květy a odhalené živůtky představují moderní interpretaci tradic, zatímco korzetové topy a průstřihy evokují uniformu novodobých bojovnic.
Kramerenko vedle nepřehlédnutelného stylu dbá na etickou stránku módního byznysu. Její švadleny mají pevně stanovenou pracovní dobu, pracují za jasně daných rovných podmínek, i během války pokračují v práci, takže si jejich výtvory můžete nejen objednat on-line, ale rovnou koupit v londýnském Selfridges či nově vzniklém butiku WKND.EDITION v pražské Haštalské ulici.

Vaše značka se specializuje převážně na prázdninové looky. Jak může být tento koncept udržitelný?

Looky Overthesea jsou výjimečné tím, že nejde o večerní modely v klasickém slova smyslu, ale spíše o ležérní šaty s neobvyklým střihem. Pomocí stylingu je snadno můžete proměnit v outfit na večírek. Komplexnost image značky je však dosažena střihy, nikoliv doplňky, ozdobami z plastu, kamenů nebo polyesteru. Tyto doplňky lze jen obtížně přiřadit k udržitelnému konceptu. Považujeme se za stále malou značku, která šije kolekce v limitovaných edicích, často na zakázku. Používáme deadstock látky, vdechujeme jim nový život.

Je pro vás coby designérku a zároveň zakladatelku značky důležitá ekologická udržitelnost? 

Jako designérka jsem zapálená pro udržitelnost, snažím se, aby byla nedílnou součástí mé práce. Když žiji na této planetě, jsem si vědoma toho, že vzduch, který dýcháme, je nakonec cennější než trendy nebo móda. Pro pokrok v souladu s přírodou je nezbytné, aby se každý uvědomělý a inteligentní člověk snažil pracovat inovativně, a přitom chránil životní prostředí. Vzduch je základním prvkem všeho živého, takže by měl přirozeně stát na vrcholu „hierarchie“ našich priorit.

Módní scéna se v důsledku větší poptávky po udržitelném a sociálně a ekologicky udržitelném zboží mění. Změnila jste i vy v tomto ohledu něco ve své práci?

Značka Overthesea se zrodila v době, kdy udržitelnost nabírala na síle. Vyvíjeli jsme se pomalu, progresivně, výhradně na vlastní náklady, tudíž naše šetrnost k životnímu prostředí byla a zůstává organická. Na naší práci se nic nezměnilo, rozvíjím jen to, co je mi blízké, rezonuji s naším publikem a plánuji produkci tak, abych se mohla posouvat dál, balancovat. Ochrana životního prostředí je vědomá snaha o hospodárnější a vyváženější přístup, o práci se zdroji. Je nezbytnou součástí toho, abychom si uvědomovali, kolik odpadu vytváříme. Aby byla zajištěna přesnost a nákladová efektivita, používá náš tým praktický přístup a pečlivě vytváří každou šablonu přímo z řezu. Tato metoda sice vyžaduje více času na začátku, ale v konečném důsledku — v dlouhodobém horizontu — šetří peníze. 
Foto: archiv návrhářky
Ksenia Kramarenko

V popisu kolekce Holiday 2022 uvádíte „cost-per-wear sustainable“? Co si pod tím máme představit?

Zákaznici nás označují třeba na fotkách pět let starých kolekcí a píší, že naše šaty nosí neustále. Někteří po čase žádají o opravu svého oblíbeného kousku, nebo výměnu poškozeného prvku, a já takové požadavky doslova miluji. Sama totiž dbám na to, abych měla cost-per-wear u každé věci hodně nízko, snažím se svoje kousky milovat a nosit je co nejvíce.

Jaké látky jste pro tuto kolekci použila?

Směsi hedvábí, které jsme našli ve velkoobchodních zásobách a které jsme zcela vykoupili. Všechny potisky, které v kolekci vidíte, jsme navrhli a vytiskli výhradně pro svoje potřeby.

Z jakých zdrojů čerpáte materiály?

Současné obchodní modely rychlé módy mají ničivé následky: nejenže znečišťují životní prostředí odpadem z látek, ale také hromadí hory oblečení, které se náhle může stát „mrtvým zbožím“. My naopak zachraňujeme látky ze skládek a hořících hromad tak, že je znovu použijeme na něco nového. Je to krásný koncept; najít útěchu v něčem, co již bylo vyřazeno.

Kde momentálně berete inspiraci a chuť do práce?

Jsem na Ukrajině. V mé zemi zuří válka, lidé umírají a naše životy už nikdy nebudou jako dřív. Po naivitě a lehkosti, kterými jsem dříve oplývala, již není stopy. To mi dělá starosti. Sny a zážitky z dětství jsou neomezenou inspirací, pouhá myšlenka na ně nás může přenést na úchvatná místa, kde je možné cokoli. A pro introverty, jako jsem já, je nezbytné najít klidné prostředí. Samota a klid mi nabízejí jedinečnou formu relaxace, které si hluboce vážím, jde o moje útočiště uprostřed shonu života.

Na co z vaší tvorby se můžeme těšit v prvních měsících roku 2023?

Pracujeme na kolekci vyrobené z recyklované bavlny, nového materiálu pro Overthesea. Navzdory překážkám, které přináší válka, raketové útoky a výpadky proudu, náš tým usilovně pokračuje v přípravě nového lookbooku. Ten představí naše produkty ve vzrušujících detailech.