Sustainability

Módní průmysl spotřebovává příliš vody. Co s tím sami můžete udělat

Vyrobit jedno jediné bavlněné tričko znamená použít přes 2700 litrů vody. Takové množství vystačí jednomu člověku na tři roky ukázkového pitného režimu. Omezit vlastní vodní stopu přitom není tak náročné, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Foto: Vittorio Zunino Celotto/Getty Images
Haute Couture šaty, IRIS VAN HERPEN
U příležitosti Světového dni vody, který připadá na 22. března, se podívejme na problematiku, o které se sice nemluví tolik jako o plastové krizi, ale přesto, nebo právě proto, je pro budoucnost tak zásadní. Šest kroků pro snížení spotřeby vody v souvislosti s oblečením začněte dodržovat co nejdříve.
Módní průmysl je hodně žíznivý. Celková produkce vyžaduje více než 93 miliard kubických metrů za jediný rok. Obrovské číslo můžeme převést na 37 milionů olympijských bazénů. Masivní spotřeba vody se týká všech, nejvíce však přirozeně suchých oblastí, které také trpí nejvíce klimatickými změnami a dopady znečištění. Spotřeba vody není jediným problémem, kterým výroba oblečení zásadním způsobem přispívá ke globální vodní krizi. Dvacet procent vody padne na proces barvení, přičemž černá barva je mega žrout.

Kupujte jen šetrné džíny

Až 10 850 litrů vody vyžaduje výroba jednoho párů džínů, proto značky jako Levi’s, Lindex nebo Outland Denim nabízejí tzv. low-water varianty. Prvně jmenovaná začala otázky vody, její dostupnosti a čistoty řešit už v roce 1992. Do roku 2025 si značka dala závazek snížit spotřebu vody o 50 procent v porovnání s rokem 2018. Produkty poznáte podle cedulky s výrazným nápisem Water<Less™, při jejich výrobě bylo použito až o 96 procent méně vody než u běžné produkce. Švédský Lindex od roku 2014 vyrábí džíny pod hlavičkou iniciativy Better Denim, přičemž využívá principů cirkulární ekonomiky, navyšuje podíl recyklovaných materiálů a zároveň se zaměřuje na následnou péči o džíny, která se také bez vody neobejde. Jejich džíny vyžadují násobně méně vody při barvení i praní.

Upcyklujte v rámci vlastního šatníku

Jednou za sezonu si udělejte důkladnou revizi vlastních skříní, dost možná objevíte věci, na které jste zapomněli, že je vůbec máte, a znovu se do nich zamilujete. I tímto výrazně šetříte spotřebu vody, protože zjistíte, že nepotřebuje stopadesátou šestou bílou košili, ani další černé tričko, když jich už máte tolik. Co nenosíte, pošlete dál do oběhu. Ať už darováním na charitu, nebo prodejem na některé z mnoha rewear a pre-loved platforem jako je Vestiaire Collective.

Re-wear. Re-love

I když máte oblečení, o kterém víte, že ho často nenosíte, ale máte k němu vztah, nevzdávejte se ho a následujte příkladu princezny Catherine, Jane Fordy, Cate Blanchett a dalších celebrit, které např. večerní šaty nosí opakovaně. Jane Fonda už před lety prohlásila, že si už nikdy žádné nové oblečení na red carpet nepořídí a bude už jen recyklovat to, co vlastní. Její královská výsost princezna z Walesu je ukázkovým příkladem udržitelného šatníku. Při bližším pohledu na její veřejný šatník zjistíte, že spoustu šatů měla na sobě opakovaně, jen změnila doplňky. Když to dokáže exponovaný člen královské rodiny, vy to zvládnete taky.
Foto: Tuayai/Getty Images

(Ne)panenské originály

Stále více značek praktikuje cirkulární model, kdy recyklují stávající oděvy a vytváří z nich nové. Ať už samotným přešitím, nebo tím, že rozpárají stávající archivní kusy na nitě a z nich nechají utkat novou látku. Na tomto principu vytváří ukrajinská designérka Lilia Litkovska svou Artisanal kolekci. Unikátní modely existují v jednom jediném kuse, dva identické nenajdete. Staré košile nechává přetkat v malých, tradičních dílnách v odlehlých koutek Ukrajiny již řadu let. Z lokálních projektů sledujte mj. Sure Curated, zejména pokud milujete černo-bílou minimalistickou estetiku z upcyklovaných materiálů.

Řekni, odkud to tričko máš

Dokáže říct, kde vzniklo oblečení, které jste si dneska oblékli? Měli byste se zajímat i o takové detaily. Čím více dat s vámi daná značka sdílí, tím větší jistotu máte, že výroba proběhla v lepších podmínkách. Na dodavatelském řetězci dost záleží, pokud jde o ekologii a celkový dopad na životní prostředí včetně spotřeby vody. Přírodní vlákna, jako bavlna, hedvábí nebo celulóza, vyžadují velké množství vody, ale je rozdíl, pokud se zpracovávají v suchých oblastech nebo ve vlhkém podnebí. 

Jednorázová móda

Všichni kritizují velké módní řetězce za fast fashion, ale přiznejme si: Kdyby nebylo poptávky, nebude taková nabídka. Kolikrát jste si koupili něco jen kvůli tomu, že jste si potřebovali zvednout náladu, i když bylo jasné, že růžový blazer obléknete maximálně dvakrát, protože vás pak přestane bavit? A co ty šaty, o kterých jste dopředu věděli, že si vezmete jen jednou na konkrétní událost a pak vás už přestanou zajímat? Bez ohledu na prodejní cenu daných věcí jste za ně ve výsledku zaplatili obrovskou sumu právě v podobě spotřebované vody. Cost per wear má rozhodně smysl sledovat. S jednorázovým oblečením a doplňky už opravdu přestaňte.
Foto: Kinga Krzeminska/Getty Images

Na praní záleží

Aby oblečení dlouho vydrželo, záleží z velké části na tom, jak se o něj staráte. Můžete mít ty nejekologičtější materiály, ale pokud je špatně čistíte, nevydrží tolik jako kalhoty z řetězce, o něž je naopak správně postaráno. V první řadě čtěte cedulky. Můžete to znít jako naprosto zbytečná rada, ale s pravdou ven: kdy jste si naposledy zkontrolovali, jak pečovat o daný kus oblečení? Perte při nízkých teplotách a nezapínejte poloprázdnou pračku, za rok ušetříte stovky litrů vody. 
Více tipů a rad, jak snížit spotřebu vody, najdete také v článku Světový den vody