Vogue Leaders

Yuval Ben-Itzhak: Zejména v době krize nelze nekomunikovat

Pandemie covid-19 je celosvětovou krizí. Lidé se obávají o blaho své i blízkých, podniky si nejsou jisté ekonomickou budoucností a společnost v mnoha částech světa prožívá období vynuceného nebo doporučeného sociálního odstupu. A zejména o době krize platí, že si nelze dovolit nekomunikovat. Zde je několik příkladů, které ilustrují, proč je komunikace během krize tak důležitá, a tipy, jak ji co nejlépe zvládnout. Mohou se hodit v jakékoliv krizi, a to včetně přírodních katastrof, které nelze nijak předvídat. 
Pokud jde o oslovení veřejnosti v době krize ve velkém měřítku, neexistuje mocnější nástroj než sociální sítě. Proto je organizace jako WHO využívají k tomu, aby zajistily informovanost a edukaci. Ať už jde o zapojení lidí do výzvy #SafeHands, nebo o sdílení jednoduchých infografik zdůrazňujících osvědčené postupy pro udržování čistých rukou. Sociální sítě jsou pro Světovou zdravotnickou organizaci klíčovým nástrojem. Před nástupem sociálních sítí lidé čekali na zpravodajské relace nebo navštěvovali ordinace lékařů, aby se dozvěděli, jak během pandemie zůstat v bezpečí. Teď jsou informováni v reálném čase díky online komunitám.
Leader se v krizi nemůže odmlčet.
Osvědčeným postupem pro komunikaci v krizových situacích je navázání spolupráce s relevantními influencery, kteří osloví a zapojí širší publikum. Když například britská vláda oznámila, že podniká kroky k navázání spolupráce s influencery v boji proti dezinformacím o covid-19 s cílem šířit přesné informace a „oslovit mladší online publikum, které je náchylnější k fake news“, byl to od ní chytrý krok. Vzhledem k jejich vlivu na mladší generaci by dávalo smysl, aby influencery využívalo mnohem více organizací.
V době krize se lidé obracejí na média, kterým důvěřují, proto musí zpravodajské agentury dbát na to, aby byly na sociálních sítích aktivní a angažované. Dobrým příkladem je Tagesschau, hlavní německý zpravodajský pořad, který spustil hashtag #WirVsVirus (my vs. virus) ke sdílení přesných údajů založených na faktech.
Foto: (osobní archiv)
Yuval Ben-Itzhak
Možná vás napadá otázka, co mohou značky udělat pro to, aby v krizi komunikovaly svou hodnotu? Odpověď zní – mnoho. Právě v takových chvílích, kdy si lidé nemohou být fyzicky oporou, jsou virtuální spojení a interakce zvláště důležité. Ať už jde o služby na rozvoz jídla, jako je Just Eat nebo Deliveroo, které nabídly bezkontaktní doručení, nebo o oznámení společnosti LVMH, že hodlá vyrábět dezinfekci na ruce pro francouzské veřejné orgány. Lidé chtějí mít pocit, že značky, které znají a mají rádi, se v krizovém období zapojují a pomáhají.
Sociální sítě se díky svému zásahu a dosahu staly místem, kde se setkávají komunity. Když se lidé nemohou vidět s přáteli osobně, obracejí se na Facebook nebo Twitter, aby byli ve spojení s okolním světem a ujistili se, že v tom, co děje, nejsou sami.
Sociální média jsou právě taková – sociální. Propojují virtuální komunity. V některých případech dávají lidem možnost nahlédnout do života ostatních, protože v těžkých dobách potřebují mít pocit, že nejen oni procházejí problémy. V jiných případech jsou zdrojem humoru a zábavy. Pro mnohé z nás je to místo, kde můžeme udržovat kontakt s přáteli a rodinou po celém světě. 
Za poslední rok jsme si zvykli trávit více času doma a lidé stále ve velké míře vyhledávají online svět, aby byli ve spojení, měli aktuální informace a bavili se. Ani leader se proto nemůže odmlčet. Pokud jde o komunikaci v době krize, je klíčové udržet její četnost (když se lidé cítí osamoceně, potřebují být o to více v kontaktu), zůstat relevantní a věcní, aby sdělení měla skutečnou hodnotu, a pokud je to možné, udržovat ji lehkou a poutavou, aby napomáhala dobré náladě.  
Yuval Ben-Itzhak je uznávaným manažerem a podnikatelem, který získal řadu vyznamenání a je autorem 25 amerických patentů. Časopis InfoWorld jej zařadil mezi 25 nejvlivnějších CTO, časopis Computerworld mezi 40 Innovative IT People To Watch a časopis GeekTime jej v roce 2017 vybral jako technologického ředitele roku. Působil ve společnostech AVG, Outbrain a v roce 2020 vedl jako výkonný ředitel akvizici společnosti Socialbakers společností Astute, v Socialbakers zastává pozici prezidenta a strategického ředitele. Text byl publikován původně v angličtině.
Přidejte se k Vogue Leaders na LinkedIn.