Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Leaders

Eva Staníková: Nestačí mi pracovat jen pro příjem

Vogue Leaders27. 5. 2022
Před dvěma lety váhala, zda podnikat, nebo zůstat v korporátu. A pak přišla nabídka z Oriflame. Filozofie značky ji nadchla tak, že post marketingové ředitelky pro Česko a Slovensko přijala hned.
Autor: Vogue Leaders
Foto: Vogue Leaders

Oriflame, to je celosvětová komunita žen milujících krásu. Jaké to je, být její součástí?

Od roku 1996 jsem působila v korporátech, velkých společnostech plných převážně mužské energie. Byly to prémiové značky alkoholu, cigaret... Pomáhala jsem jim expandovat, jednu značku jsem stvořila úplně od základu. Pracovala jsem s marketingovými strategiemi, jejichž cílem bylo vzbuzovat emoce a touhu po daných produktech. Ale pak jsem najednou stála na křižovatce a věděla, že u další práce budu potřebovat, aby měla i hlubší smysl, přesah. Proto jsem přemýšlela o vlastním podnikání. Už jsem řekněme vyzrálá žena a nestačí mi pracovat jen pro příjem. Potřebuji žít své hodnoty. A pak mi před dvěma lety zavolal headhunter, popsal mi hodnoty Oriflame, a já měla najednou husí kůži. Hodnoty a filozofie Oriflame jsou totiž stejné jako moje! Líbilo se mi, že se navíc od založení společnosti nezměnily. A tehdy jsem se rozhodla pro značku pracovat, protože jsem věděla, že chci, aby tu taková firma fungovala dál!

Jaké hodnoty to jsou?

Už když v roce 1967 bratři Jochnikové značku budovali, rozhodli se pro udržitelný přístup k přírodě, k planetě, ale také k lidem. Budovali značku, která měla obohacovat životy lidí, kteří si ji vyberou. V tom byli úžasní – přemýšleli už tehdy o udržitelnosti komunit! A také o tom, že si každá žena zaslouží příležitost zlepšit svůj život. To je fantastická kombinace, která funguje už pětapadesát let. Dodnes díky tomu v Oriflame začínají příběhy plné emocí. A už to nejsou jen příběhy žen, jakkoli jich je mezi našimi brand partnery více než 80 %, přibývá i mužů. Všech, kteří hledají svou příležitost. A někdy jsou to opravdu velké příběhy. Navíc tu funguje mezigenerační soudržnost. Vedle nastupující generace vídáte podnikatelky, které se značkou spolupracují přes třicet let, jsou velmi úspěšné a přirozeně předávají své zkušenosti dál. Jsou to i sedmdesátileté dámy! A velmi hezky vyprávějí o vlastní proměně. O tom, jak z nenápadných lidí vyrostly krásné osobnosti...

Když zmiňujete krásu: jak ji vy sama vnímáte?

Při práci v korporátech jsem se dlouho nezabývala firemní kulturou do hloubky, všechno bylo hlavně o byznysu, hodnoty zůstávaly na povrchu. Ale pak se staly nějaké věci, které změnily můj pohled na vyvážení pracovního a soukromého života, začala jsem s jógou... A jógová filozofie se zas podobá filozofii Oriflame, když říká, že pokud člověk nebude krásný uvnitř, nikdy nebude zářit navenek. Ano, dříve jsme se soustředili hlavně na dekorativní kosmetiku, zabývali se rtěnkami, promýšleli péči o tělo. Ale dnes máme úžasné kvalitní sety péče o pleť Novage a také wellness řadu pro denní rutinu s obsahem vitaminů a minerálů pro muže a ženy. Také jsme vyvinuli unikátní „náhražku jídla“, pracujeme s aromaterapií a esenciálními oleji... Protože aby vám bylo dobře a zářili jste, je třeba být zdravý. A také mít v pořádku rodinu, přátele a někam patřit, mít svou komunitu, která pomůže v těžkých časech a oslavuje v časech pohody. Jenom tak se dá také odvádět dobrá práce! Můj kouč dokonce říká, že chcete‐li být dobrý lídr, musíte mít v pořádku své zdraví, srdce, mysl a spirit, tedy věnovat se něčemu, co je trochu mezi nebem a zemí, meditovat. Pak můžete být tím, kým jste, a lidi vést.

Kam vy chcete vést Oriflame v Česku a na Slovensku?

Od začátku jsem věděla, že víc než cokoli jiného bude třeba „oprášit“ značku pro nové generace. To paradoxně urychlil covid. V období pandemie jsme se ihned přesunuli do online prostředí, spustili nový katalog, skrze který můžete asi ve všech aplikacích objednávat produkty Oriflame, a také jsme otevřeli e‐shop, unikátní tím, že na jedné platformě najdete e‐shopy jednotlivých brand partnerů. Pořád tedy můžete nakupovat u toho prodejce, na kterého jste zvyklí. A naši brand partneři o nic nepřicházejí, jen se socializují také online. Tím jsme udrželi základní myšlenku fungování Oriflame. A dalším mým cílem je pokračovat v propojování generací brand partnerů: těch, kteří začínají, i těch, kteří u nás svůj start‐up mají už desítky let. Jen když se tyhle generace spojí, společnost bude mít obrovskou sílu, protože dokážou společně nést celou energii firmy, nejen „distribuovat produkty“. Ty jsou samy o sobě fantastické, moderní, udržitelné, máme veganskou řadu Waunt, která k Oriflame přitahuje automaticky právě ty mladé a nové tváře. Ale jen když se mládí spojí s těmi zkušenými, zralými ženami, vzniká síla, která dokáže pohnout zemí... A Oriflame se dál bude držet odkazu bratrů Jochniků a bude relevantní i pro další generace.

Mluvíte jako někdo, kdo svou prací v tom nejlepším smyslu slova opravdu žije...

Mě nesmírně baví flexibilita celé značky, její udržitelnost, adaptabilita na každou dobu. Filozofie bratří Jochniků fungovala v minulém století, stejně jako funguje v dnešním digitálním věku, který nám dává obrovské možnosti. Protože na začátku to byli jednotliví lidé, s nimiž jsme mohli mluvit, dnes díky technologiím oslovujeme velké množství lidí naráz. A pořád udržujeme auru komunity, která si pomáhá. I teď, například v dění kolem Ukrajiny, jsme mohli zareagovat a dnes už pro nás pracují i lidé z řad těch, kteří museli utéct...

A co vaše soukromé plány? Ambice? Sny? Nebo máte raději cíle?

Jsem hodně organizovaná, potřebuji mít cíl. Ale motorem na cestě k němu je intuice. A můj osobní cíl je, abych to samé generační prolínání jako v Oriflame dokázala udržet ve své rodině. A aby se to prolínalo i osobními životy ostatních lidí kolem mě. Aby došlo k vyrovnání generací, které si dnes, především v České republice, bohužel příliš nerozumějí.