Vogue Leaders

Zsófia Jakab: Hlavní roli u nás hraje vždy talent

Fashion week v Maďarsku je počinem, na který může být tato středoevropská země a náš blízký soused právem hrdý. V jeho čele stojí žena, která rozumí nejen módě, ale také jejím přesahům a dopadům na ekonomiku celé země.
Foto: courtesy of Zsófia Jakab
Zsófia Jakab

Za každým ročníkem fashion weeku je dlouhá příprava a náročná organizace. Jak se cítíte, když všechen ruch opadne? 

Podzimní fashion week letošního roku měl neuvěřitelný ohlas. Vážíme si toho o to více, že jsme se pokusili Budapest Central European Fashion Week redefinovat. Pozvali jsme návrháře i média opravdu z celého světa. Měli jsme tu světové značky, ale zaujali jsme i domácí publikum, která zajímá móda. Podporujeme místní módní průmysl, návrháře i značky nejen mezi profesionály, ale právě také mezi místními lidmi. Lokální komunitu jsme se proto snažili oslovit doprovodnými akcemi, výstavami, diskuzemi, kulatými stoly a dalšími prezentacemi. Čísla ukazují, že se nám to povedlo. Líbila se lokace, provedení a zejména zahraniční hosté oceňovali mezinárodní atmosféru a úroveň. Jakmile ale týden módy skončí, rovnou začínáme pracovat na dalším. Ten se uskuteční 22. až 28. ledna 2024.

Hungarian Design & Fashion Agency je jako pořadatel veřejnou institucí, máte proto výjimečnou pozici a zaručenou podporu politické reprezentace. Je to pro úspěch fashion weeku důležité?

Znamená to mnohem více než pouze to, že naše vláda podporuje fashion week. Podporuje celý módní průmysl v Maďarsku, protože je možné, že by právě módní tvorba mohla mít u nás klíčové postavení. V módním průmyslu celkově pracuje více než 100 tisíc lidí, a to většinou v menších podnicích mimo velká města. Takže jejich podpora znamená podporu pracovních míst a podporu rozvoje venkova. Módní průmysl neznamená jen luxusní značky, ale také celou infrastrukturu, které je k módní tvorbě zapotřebí. A pak je tu vzdělávání, které s ním bezprostředně souvisí, a další návazné oblasti. Naše agentura pomáhá přicházet s novými propojeními a podporovat je. Navíc jsme konzistentní, naše podpora je dlouhodobá, a to právě proto, že jsme vládní agentura. Jsme propojeni se všemi významnějšími značkami, berou nás vážně a váží si toho, co děláme. Zejména během pandemie se ukázalo, že jim dokážeme pomoci, obraceli na nás o radu i podporu.
Jsme malá země a musíme využít všechny své přednosti.

Jaký vliv má na vaši práci to, že jde o vládní agenturu a veřejné finance? 

Jsme zcela nezávislí v rozhodování, jsme profesní organizace. Navíc zapojujeme odborníky z celého světa, oslovujeme ty největší kapacity a usilujeme o spolupráci s podobnými institucemi. Myslím, že z toho všichni, kterým pomáháme, profitují. Pomáháme jim v začátcích, ale poté je to na nich. Nabízíme příležitosti. Jsme propojeni se všemi významnějšími značkami, berou nás vážně a váží si toho, co děláme. Zejména během pandemie se ukázalo, že jim dokážeme pomoci, obraceli se na nás o radu i podporu. Také jsme se pokusili o bližší spolupráci mezi zeměmi takzvané Visegrádské čtyřky (Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko – pozn. red.) a snažili jsme se propojit, abychom sdíleli zkušenosti. Pokud jde o turismus, máme skvělou spolupráci, spolupracujeme na společné značce Discover Central Europe brand, ale v případě týdnů módy se to zatím úplně nedaří. Přesto zveme návrháře z těchto zemí ve zvýšené míře. 

Jak se mohou zapojit čeští a slovenští návrháři v příštím roce? 

Na našem webu najdou uchazeči přihlášku, prostřednictvím které se mohou ucházet o podporu. Navíc ale žádáme naše partnery, mezi nimi samozřejmě také Vogue CS, aby nám doporučili vhodné kandidáty, které můžeme sami oslovit. Jsme otevřeni jiným pohledům. Finální složení poté vybírá náš advisory board, složený z profesionálů z celého světa. Definují tak v podstatě, v jakém duchu se příští fashion week ponese. Pro návrháře a značky může být zajímavé třeba už skvělé mediální pokrytí, které se nám daří, a také kontakty, které jim pomáháme navázat.

Dělíte svou pozornost mezi módu a design? Jsou to pro vás propojené oblasti, nebo naopak? 

Před rokem 2018 jsme měli dva různé týmy pro módu a design, ale ukázalo se, že to pak znamená, že nespolupracují a nevyužívají naplno možné příležitosti. Proto jsme se rozhodli obě odvětví spojit. Máme týmy zaměřené na eventy, vzdělávání, speciální projekty nebo třeba mezinárodní spolupráci, ve kterých ale módu a design propojujeme, pro všechny je to obohacující. Kromě toho, že u nás pořádáme akce, na které zveme zahraniční účastníky, pomáháme také maďarským značkám prorazit ve světě. Podpořili jsme například účast na českém Designbloku. To jsou pak příležitosti pro maďarské značky, které jsou na to připravené. 
Foto: courtesy of Zsófia Jakab
Zsófia Jakab

Daří se vám při vašem vytížení vyladit pracovní a osobní život? 

To je těžká otázka. V Hungarian Fashion & Design Agency je moje role především strategická. Mám skvělý tým, na který se mohu spolehnout, a za to jsem moc vděčná. Ze začátku bylo těžké vše sladit, ale teď už jsem našla rovnováhu. Přes týden věnuji veškerý čas práci, víkendy si ale držím volné, tedy pokud nejsem právě pracovně na cestách. 

Máte ráda módu?

Už během studií jsem prošla několika stážemi u módních značek, ale vždy mě hodně zajímalo, jak funguje obchodní stránka věci. I moje diplomová práce byla z oblasti marketingu. Módu miluji, ale baví mě byznys, takže jsem šťastná, že obojí ve své práci propojuji.

HDFA je dceřinou společností Hungarian Tourism Agency, národní agentury, která podporuje cestovní ruch. Jak spolu móda a turismus souvisí?

Lidé cestují z různých důvodů a téměř každý si chce domů odvézt něco na památku. Pokud jim představíme maďarské značky a místní kreativní tvorbu, mohou současně podpořit lokální design. Jsme malá země a musíme využít všechny své přednosti. Máme lázně, kulturní dědictví a pak máme právě kreativní oblasti a mezi nimi vyniká móda. Tím podporujeme turismus a místní výrobu.

Ve vedení HFDA působí převážně ženy. Je to v Maďarsku obvyklé? 

Není to úmyslné a v Maďarsku je to spíše výjimečné, obecně totiž stále platí, že žen je ve vedoucích rolích méně. I když jsme to vlastně nezamýšleli, jsme nakonec rádi, protože například v módním průmyslu a návazných profesích pracuje mnohem více žen než mužů, takže naše agentura tento fakt vlastně odráží a reprezentuje. To ale neznamená, že by u nás neměli muži rovné šance. Stejně jako vybíráme značky a návrháře, vybíráme si i kolegyně a kolegy do týmu. Hlavní roli u nás hraje vždy talent a vůle podílet se na rozvoji maďarského designu a módy. 
Zsófia Jakab je od roku 2018 generální ředitelkou Hungarian Fashion and Design Agency. Na základě svých profesních zkušeností a rozsáhlé mezinárodní sítě pracuje na propojení maďarského módního a designového průmyslu s mezinárodním proudem a na tom, aby se Budapešť stala určujícím regionálním centrem tohoto odvětví. Působí rovněž také jako členka představenstva Hungarian Tourism Agency.
Článek vyšel původně v angličtině.
Přidejte se k Vogue Leaders na LinkedIn.