Vogue Leaders

Kateřina Handlová a Martin Wichterle o vedení sklárny Rückl a originalitě každého kusu

On vystudoval geologii, ona zase tvorbu skla. Spojuje je nižborská sklárna Rückl, kterou vedou jako investor a kreativní ředitelka. V rozdílnosti jejich názorů tkví originalita každého kusu, který ze sklárny Rückl vzejde.
Foto: Lukáš Dvořák
Kateřina Handlová a Martin Wichterle
Martin je byznysmen, roli investora nižborské sklárny Rückl plní zodpovědně. Je to slyšet v každé jeho větě, když pragmaticky oponuje návrhům skleněných servisů: „Přece jen nabízíme funkční předměty,“ říká. Kateřina je ale designérka a umělkyně, z pozice kreativní ředitelky nemusí rozumět obchodu ani marketingu. Navíc oba dělí více než dvacetiletý věkový rozdíl a odlišné zkušenosti. Přesto se během rozhovoru snaží najít společnou řeč. 
Potkáváme se v jednom pražském bytě. Ne ledajakém. Jedná se o původně přízemní rohové apartmá kubistického domu Diamant ve Spálené ulici. V roce 1912 vznikl podle návrhu architekta Emila Králíčka a za dob první republiky tu žil a tvořil Adolf Hoffmeister. Spisovatel, politik a čelní představitel české avantgardy si svůj tehdejší příbytek navrhl podle vlastních představ. Na míru vytvořený nábytek i vypínače tu vydržely doteď. Dnes prostoru dominují inovativní svítidla značky Bomma, která zde má svůj ateliér. Druhého z Martinových podnikatelských projektů ve sklářství se během rozhovoru také dotýkáme, ale převážně mluvíme o Rücklu. 

Zajímá mě, jak jste se vy dva potkali. 

Kateřina Handlová: Poprvé jsem se sešli už před lety, když mě Bomma oslovila kvůli návrhu svítidla Shibari, které se jim líbilo a uvažovali o jeho zařazení do sériové produkce. Já navíc se sklem pracuji už dlouho. Pocházím z rodiny sklářských výtvarníků, studovala jsem sklo už na střední škole a pokračovala na UMPRUM v ateliéru předchozího kreativního ředitele Rücklu Ronyho Plesla. Když jsem ale poprvé dostala nabídku úzce spolupracovat s firmou Bomma, sesterskou značkou Rücklu, rozmýšlela jsem se. Bylo mi jasné, že když to přijmu, bude to velká výzva, ale i zodpovědnost a já každou spolupráci beru velmi uvážlivě a ponořím se do ní naplno. 
Martin Wichterle: Když jsme hledali nového uměleckého ředitele v Rücklu, dá se říci, že jsme šli na jistotu. S Katkou jsme se dobře znali z dlouhodobé spolupráce v Bommě. Její estetika, pohled na design, vysoké porozumění sklu a s ním spojených technologií bylo pro nás jednoznačnou volbou. A navíc jsme si myslím docela sedli a to je také důležité. 

Není úplně běžné, aby se na důležitý post kreativního ředitele velké značky dostal někdo tak krátce po třicítce, natož žena. Kateřino, ve vašem případě se to však stalo. Pustili vás v Rücklu hned tam, kam jste potřebovala? 

MW: Já bych rád předznamenal, že Katka má u nás zcela volné pole působnosti. Je to profesionálka, která to se sklem umí, takže jí nebylo třeba nic vysvětlovat. Proto jsme si ji ostatně vybrali.
KH: V celém Rücklu i od Martina samotného jsem dostala naprostou důvěru, a to hned od začátku. Prostředí sklárny znám velmi dobře a umím se v ní pohybovat. Přiznávám ale, že do archivu jsem si cestu hledala dlouho a ještě jsem si ho úplně celý neprošla. Seznámila jsem se se starými formami, zajímaly mě limity i možnosti, které práce s broušeným sklem skýtá. Doposud jsem totiž s touto technikou zpracování skla moc nepracovala.

Překvapilo vás něco? 

KH: Technologii i historii skla znám dobře, ale pořád se hodně učím. Nejvíc mě asi znervóznilo, když jsem si naplno uvědomila, kolik brusů už historicky vzniklo. Krátce poté, co jsem onu pozici kreativní ředitelky v Rücklu přijala, jsem zjistila, že přijít s něčím novým a nevídaným bude těžké. S hrůzou v očích jsem pochopila, že mě čeká nelehká výzva.
MW: Víte, ono představit nový smartphone je snadné, ale vymyslet novou židli? Co změníte na tisíce let starém konceptu? Podobné to je se skleničkou či vázou. Věděli jsme, že vývoj nových produktů bude výzva, stejně tak jsme věděli, že Katka zvládne navázat na tradici uměleckého sklářství, které je pro Nižbor signifikantní. Nakonec úspěch definuje celá řada faktorů, nejenom design. Je to o souznění vizí, spolupráci a porozumění řemeslu a taktéž pozici značky či fungování společnosti.

Co inovace? Má v Rücklu místo? 

MW: To spíš v rámci Bommy. Ta je hodně zaměřená na nové technologie. Katka například v rámci Bommy dělá na vývoji nového svítidla a tam si hrajeme s velmi pokročilým technickým řešením. Rückl je tradičnější. Zatím si to střežíme. 
KH: Na základě této technologie se pak i nadále budeme rozhodovat, co dál, takže počítáme s tím, že nás to dost posune. Ráda bych využila možnosti, které obě sklárny nabízejí.
MW: Právě kombinace tradičního řemesla, odkazu našich předků, s moderními technologickými postupy dává oběma značkám široké zázemí k vývoji nových produktů. Stejně tak i designérovi, který má možnost se všemi těmito postupy pracovat.

Celý rozhovor si můžete přečíst v nejnovějším vydání Vogue Leaders, které je společně s prosincovou Vogue CS právě v prodeji.