Vogue Leaders

Eser Manav: Když se dětem něco zakazuje, nemohou se naučit samy si vybrat

Které dítě nebo teenager nemiluje Coca‐Colu? O tom, jak si získat nejen věrnost, ale i lásku zákazníků, ví Eser Manav všechno. Vyrostla v Turecku, pracovala ve střední Asii, nyní vede Coca‐Colu ve střední Evropě. A tvrdí, že vlajkový nápoj Coca‐Cola má všude jeden shodný recept, i když nám to tak nepřipadá.
Foto: Vogue Leaders

Coca‐Cola už tři roky po sobě podporuje české hudební ceny Anděl. Proč je pro vás důležité propojení s hudebním průmyslem? V současnosti se o to mnoho brandů nesnaží.

Podstatou naší značky je, že nejsme jen obyčejná firma. Chceme jít co nejblíže k lidem a rozumět tomu, co milují, co je jejich vášní. Pro mnohé z nás je to právě hudba. Naše společnost věří v překlenování propastí mezi lidmi a nic na světě to nedokáže lépe než hudba, napříč všemi zeměmi, po celém světě. Proto už tolik let pěstujeme úzké propojení s hudebním průmyslem. Podporujeme předávání hudebních cen, pěvecké soutěže, hudební festivaly. A jsme na to opravdu hrdí, protože hudba k lidem promlouvá. Hudba spojuje.

Vztah vaší značky k hudebníkům a zpěvákům byl velmi viditelný i ve vaší loňské kampani, když Coca‐Cola slavila padesát let od zahájení výroby v tehdejším Československu se sloganem „50 let spolu“. Co vám spolupráce s hudebními tvůrci přináší?

Především jsem přesvědčená, že nás to přibližuje mladým lidem a jejich komunitám. Získáváme si tím srdce našich zákazníků. Kdykoli navážeme partnerství s důležitým hudebním eventem nebo muzikantem, budujeme tím emoční pouto se zákazníky. Abychom byli lovebrand, značka, kterou lidé milují. O to nám jde: nejen aby náš produkt konzumovali, ale aby s ním skutečně žili a měli ho rádi.

A umíte si vůbec představit scénář, v němž Coca‐Cola není lovebrand? Musejí značky jako Coca‐Cola skutečně vyvíjet takovou marketingovou aktivitu a usilovat o to, aby zůstaly lovebrandem, ačkoli jím jsou už desítky let?

To je krásná otázka. Ale myslím, že ano. Značka Coca‐Cola má sice staletou historii, ale v srdci zůstává pořád mladá. Stále se upřímně zajímat o lidi, pracovat na sobě, naslouchat zákazníkům – to je jediný způsob, jak zůstat značkou číslo jedna nebo lovebrandem. Takže my si nikdy neřekneme, že už to stačí, lidé nás mají už dost rádi. Každý rok na tom musíme pracovat znovu. Stále přemýšlíme o tom, co bychom mohli zlepšit. Je pro nás velmi důležité, nepřetržitě usilovat o hlubší propojení se zákazníky a nové zážitky, které jim můžeme připravit, protože okolní svět se neustále proměňuje.

Než jste se ujala zodpovědnosti ve firmě Coca‐Cola ve střední Evropě, řadu let jste značku vedla v zemích střední Asie a Kavkazu. V čem je to tady jiné?

Myslím, že každá země má své jedinečnosti, svá specifika. V každé z nich mají lidé samozřejmě odlišné zvyky, tradice, liší se jejich kultury jako takové. Ale já se raději zaměřuji na to, co mají společného, než na to, co je rozděluje. A myslím, že oba tyto regiony spojuje to, že v nich žijí srdeční, laskaví lidé. S těmi jsem se setkávala jak ve střední Asii, tak ve střední Evropě. Je možné, že lidé v těchto odlišných zemích mají odlišné zkušenosti, ale já hledám společného jmenovatele a vždy si kladu otázku: jaké společné lidské rysy tu mohou mně a mému týmu pomoci? Společným jmenovatelem střední Evropy a střední Asie tedy je vstřícnost a dychtivost po nových zážitcích.