Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Umění

Srdce, které bije. Berlínská výstava vás zavede do světa ukrajinského queer umění

Jana Patočková2. 10. 2025
Berlínské Schwules Museum je místo, které byste při návštěvě tohoto města rozhodně neměli minout. Dává totiž prostor nemainstreamovým hlasům a perspektivám, na které byste nejspíš jen tak nenarazili, ale s nimiž je důležité potkávat se. Pomůžou vám totiž nahlížet na věci jinak a objevit netušené souvislosti.
A HEART THAT BEATS, Schwules Museum 2025
Foto: Anton Shebetko
A HEART THAT BEATS, Schwules Museum 2025
Berlínské „teplé“ muzeum, tedy Schwules Museum, funguje od roku 1985 a původně si kladlo za úkol uchovávání gay historie a dějin emancipačního queer hnutí, prostě a jednoduše pokrýt to, co jiná muzea a ústavy paměti opomíjely. Od té doby se instituce významně vyvinula a dnes jde o jedno z nejdůležitějších mezinárodních center pro výzkum, uchovávání a prezentaci kultury a historie queer lidí a sexuální a genderové rozmanitosti. S muzeem spolupracují i další kulturní instituce, univerzity, ale i umělci, umělkyně a aktivisti a aktivistky. Termín queer totiž nemusíme chápat jen jako termín označující sexuální či genderovou identitu, ale jako kritickou praxi, skrze níž můžeme nahlížet na svět, v němž žijeme a jeho dominantní (heteronormativní) narativy, pokusit se je rozkrývat nebo problematizovat. 
Až do 26. ledna 2026 můžete ve Schwules muzeu navštívit expozici ukrajinského queer umění a věřte mi, že nebudete zklamaní – dostanete totiž zbrusu novou perspektivu na nahlížení na ruskou agresi i zcela nové historické souvislosti, které se týkají celého bývalého sovětského bloku. Věděli jste třeba, že na jižním pobřeží okupovaného Krymu, ve vesnici Simeiz, desítky let fungovala vyhlášená gay diskotéka a přilehlé pláže byly dlouhé roky queer-friendly přístavem?

Srdce, které nepřestává tlouct

A Heart That Beats – Focus on Queer Ukrainian Art je vůbec první skupinová výstava ukrajinského queer umění a historie, která mapuje slepé skvrny dominantního narativu od dob socialismu až do dnešních dní. Pod kurátorskou taktovkou Antona Šebetka a Marie Vtorušyny se seznámíme s uměleckými díly, která vypovídají o bojích proti diskriminaci a vyloučení, mapují vliv historicky důležitých milníků pro queer těla a vztahy a ukazují, jak se queer identita, gender, láska a sounáležitost aktuálně na Ukrajině diskutují a jaké mají zastoupení. Především však ukazuje, jakou má queer umění v tomto regionu tradici a jak je stále živé. 
Výstava je rozdělená na tři části, přičemž první mapuje dobu do roku 1991. Queer těla byla v té době takřka neviditelná, stejně jako samotné queer umění, a dostat se ke komunitě podobných lidí nebylo vůbec snadné. Patří sem například pozoruhodný devítiminutový dokument Svitlany Šymko a Halyny Jarmanove The Wonderful Years: vidíme zde střípky z životů běžných ukrajinských žen v Sovětském svazu, ale doplněny jsou o voiceovery z rozhovorů s queer ženami z výzkumných projektů mapujících osobní historii menšin za socialismu. Napětí mezi dobovými záběry svateb, výchovy dětí a dalších naprosto obyčejných každodenních záležitostí a rituálů s příběhy žen, které se cítily jiné a nepřijímané, které bojovaly se svou sexuální orientací a jež za svá „přiznání“ čelily krajně nepříjemným situacím a dohrám, tvoří neklidný námět k zamyšlení se nad tím, jak snadno se necháváme ukolébat dominantními narativy a společenskými normami. Do této kapitoly také patří reflexe queer prvků v díle uznávaného ukrajinského (ač gruzínského původu) filmaře Sergeje Paradžanova. Další kapitola mapuje roky ukrajinské nezávislosti v letech 1991-2014, které mimo jiného přinesly také první queer infrastrukturu: roky sounáležitosti, boření tabu a předsudků a veřejného vymezování se proti obstarožním konzervativním, náboženským a pravicově-extremistickým názorům, proudům a vlivovým silám. Poslední kapitola mapuje postupnou ruskou okupaci a invazi ukrajinských teritorií, včetně aktuální války a jejích dopadů. Zde dostávají hlavní hlas zástupci nové generace ukrajinského umělectva, jež se mezi válečnými troskami a reáliemi snaží s nastalou situací, která čítá osobní ztráty a četná traumata, srovnat a zároveň uchovat ukrajinskou queer paměť a pokud možno i queer život v současné Ukrajině.
A HEART THAT BEATS, Schwules Museum 2025
Foto: Anton Shebetko
A HEART THAT BEATS, Schwules Museum 2025
Jedno z nejpozoruhodnějších děl, které musíte vidět, je foto-video instalace Simeiz Antona Šebetka. Ta mapuje historii stejnojmenné vesnice na jižním pobřeží Krymu, která je nyní pod dočasnou okupací Ruska. Právě zde, možná oproti všem představám a předpokladům, už během sovětské éry vyrostla undergroundová gay komunita, jíž tamní nenápadné a často ukryté pláže sloužily jako bezpečný přístav pro setkávání a společné trávené času. Místo, které bylo zpočátku nudistickou pláží, se postupně přetavilo v něco, co by se dalo nazvat gay resortem – včetně diskotéky se zábavním programem, kde vystupovaly lokální drag queens a další umělectvo. Právě diskotéka Hedgehogs se později, po roce 1991, stala vyhledávaným místem a meeting pointem nejen ukrajinské, ale také ruské a běloruské queer komunity. Do roku 2014, kdy došlo k okupaci Krymu, místo každoročně navštívilo na čtyři tisíce lidí. Kvůli homofobním ruským zákonům to však vypadá, že Simeiz už nikdy nebude jako dřív a vše, co z někdejšího gay ráje zůstane, budou jen vzpomínky, které se tato instalace snaží zachytit prostřednictvím fotek, videí a voiceoverů.

Instalace jako Simeiz je navíc dokladem, proč muzea jako je tohle rozhodně potřebujeme – bez uchovávání paměti a příběhů, jež se odehrávají mimo střední proud se sami ochuzujeme o část naší národní identity. Jak říká novinář Filip Titlbach: „Byli jsme tu vždycky“ jen jsme o tom, pohříchu, dlouho netušili.
Schwules Museum najdete na adrese Lützowstraße 73, 10785 Berlín
A HEART THAT BEATS, Schwules Museum 2025
Foto: Anton Shebetko
A HEART THAT BEATS, Schwules Museum 2025