Knihy

D jako Design

V říjnu se tradičně koná jedna z největších evropských přehlídek světového designu a módy Designblok. A to vybízí k zamyšlení nad tím, co to vlastně design je a v jakých podobách se s ním setkáváme. Podívejte se s Vogue CS na knihy, které vám pomohou mu porozumět, a akce, které by vám neměly v nejbližší době ujít. 
Design není to, jak věci vypadají. Design je to, jak fungují. – Steve Jobs
Foto: UniversalPrinciplesOfDesign.com

Univerzální principy designu

Jednou z dominant finského města Turku je komín. Ten už více než čtvrt století zdobí číselná řada, Fibonacciho sekvence, kterou ztvárnil italský umělec Mario Merz poté, co se podobné instalace načas objevily také na muzeu Guggenheim v New Yorku, na Mole Antonelliana v Turíně nebo Salpetrière Hospital v Paříži. Pokud tápete ohledně významu těchto nenápadných čísel, vysvětlení najdete v knize Universal Principles of Design, která nedávno vyšla také v pocket verzi a obsahuje základy a podstatu designu, navrhování a veškeré tvůrčí práce včetně takových lahůdek jako Hickův zákon nebo von Restorffův efekt. U nás ji prodává Martinus.
Rozkrývat tajemství zlatého řezu můžete na největší výběrové přehlídce designu a módy ve střední Evropě. Designblok, Prague International Design Festival, se koná od 17. do 21. října, každoročně se jej účastní přes 200 vystavovatelů v hlavním prostoru a přidává se také celá řada galerií, showroomů a pop-up shopů po celé Praze i mimo ni. Program letošního ročníku, který nese motto Ahoj Future!, provází celá řada zajímavých doprovodných akcí. Na konferenci Futurena na téma Budoucnost vystoupí i šéfredaktorka Vogue CS Andrea Běhounková.
Foto: UMPRUM

Věci a slova

Sledovat Nakladatelství UMPRUM, které je součástí Vysoké školy uměleckoprůmyslové, je pro designéry a návrháře samozřejmostí. Věci a slova, komentovaná antalogie, kterou uspořádaly Martina Pachmanová, jinak také držitelka ceny F. X. Šaldy za publikaci Zrození umělkyně z pěny limonády, Pavla Pečinková a Lada Hubatová-Vacková, sice nepatří mezi novinky, ale drží se naopak mezi stálicemi čtení o užitém umění a průmyslovém designu. Dřívější editorský počin Martiny Pachmanové, antologii textů k teorii a dějinám designu Design: aktualita nebo věčnost, už najdete spíše jen v antikvariátech. Za hledání však budete bohatě odměněni, například úvahou Viléma Flussera o ne-věcech nebo zamyšlením Hala Fostera nad vztahem designu a zločinu. 
Společně s Designblokem končí také Odvaha a risk: století designu v UPM. Máte proto ještě poslední možnost seznámit se s dvanácti klíčovými výstavami designu dvacátého století, které uspořádalo Uměleckoprůmyslovém museum v Praze a které tím rovněž navazuje na publikaci Design v českých zemích 1900-2000. Na designu vybraných výstav se podíleli také významní muzejní fotografové Jan Svoboda a Gabriel Urbánek a grafičtí designéři Jan Kotík, Josef Flejšar, Pavel Kopřiva nebo Aleš Najbrt.
Odvaha a risk: století designu v UPM, do 20. října, Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Foto: Ondřej Kocourek/Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze
Výstava Odvaha a risk: století designu v UPM
Foto: Kniha Zlín

B jako Bauhaus

The Staatliches Bauhaus, škola výtvarného umění, designu a architektury, která vznikla v roce 1919 v Německu a v roce 1933 byla z ideologických důvodů zrušena, ovlivnila řadu umělců, tvůrců a návrhářů až do dnešních dob. Bauhaus proto právem patří mezi jeden z těch pojmů, které svět designu formovaly, a letos také slaví století od svého vzniku. Deyan Sudjic, ředitel londýnského Design Museum, tak pojmenoval také svou knihu B jako Bauhaus (česky vydalo nakladatelství Kniha Zlín), která sestává z esejů o tom, co nás běžně obklopuje. Protože on sám patří mezi vůdčí postavy teorie architektury a umělecké kritiky, čtení je zárukou toho, že obyčejné věci okolo sebe uvidíte novýma očima. Odpovídá i na to, co je vlastně design, který se ještě více než dříve projevuje v touze stvořit zážitek a který se díky technologii 3D tisku vydává novým směrem.
Výstava Still Undead: Popular Culture in Britain Beyond the Bauhaus v rámci celosvětového cyklu Bauhaus Imaginista zkoumá, jak hnutí Bauhaus ovlivnilo popkulturu a umělecké školy ve Velké Británii, a představuje práci více než pěti desítek umělců, návrhářů, spisovatelů a hudebníků, mezi nimi například Roye Ascotta, Agathy Christie, Barbary Frost nebo Vidala Sassoona. Zajít na ni můžete až do 20. ledna 2020 do Nottingham Contemporary.