Společnost

Pocta ženám Bauhausu

Století poté, co se zrodil Bauhaus, přináší Taschen publikaci vyzdvihující mimořádné, chytré, nezávislé a kreativní ženy, které stály za tímto vlivným uměleckým hnutím.
Když byl v roce 1919 založen Staatliches Bauhaus, výmarská experimentální škola umění a designu, o místa se ucházelo více žen než mužů a zakladatel instituce Walter Gropius mezi nimi sliboval „absolutní rovnost“. Přesto byly první studentky této instituce vyloučeny z nejprestižnějších seminářů a vedeny k tomu, aby se zaměřovaly na ruční práce, knižní vazbu či keramiku, zatímco muži zkoumali malbu a architekturu.
Nicméně našly se takové, které se odradit nedaly. Multidisciplinární umělkyně Marianne Brandt se stala první ženou, která byla přijata do studijního programu zaměřeného na kov. Otti Berger vedla svůj vlastní textilní ateliér v Berlíně a byla jedinou návrhářkou Bauhausu, která své návrhy patentovala. Gertrud Arndt a Lucia Moholy způsobily rozruch v odvětví fotografie, kterému jinak dominovali muži. Anni Albers, jejíž významnou retrospektivu nedávno hostilo londýnské Tate Modern, povznesla tkaní na novou úroveň, která upevnila jeho pozici jako formy umění. 
Letos, století od zrodu Bauhausu, nakladatelství Taschen oznámilo vydání publikace Bauhausmädels: A Tribute to Pioneering Women Artists, která vyzdvihuje 87 dosud opomíjených členek hnutí. Kombinace dříve nepublikovaných portrétů s nedávnými archivními objevy ukazuje architektky, grafičky a další umělkyně při práci – při experimentování s tkaninami, fotografování nebo poslechu desek. Během krátkých 14 let, než působení Bauhasu ukončila nacistická strana, tyto ženy spolutvářely estetiku, která definovala 20. století. Před vydáním knihy přináší Vogue exkluzivní první náhled na mimořádné fotografie a příběhy odvážných, vzdělaných, nezávislých a kreativních žen. 
Publikace Bauhausmädels: A Tribute to Pioneering Women Artists, kterou napsal  Patrick Rössler, vyjde v dubnu 2019 v nakladatelství  Taschen.