Vogue Daily

Jak válka ovlivní udržitelné přísliby velkých značek?

Výrazně, tvrdí analytici ze serveru Modern Retail. Už teď sledované poklesy prodejů na dosud velmi důležitých východoevropských trzích budou značky motivovat k úsporám, což nenahrává inovacím.
Švédský řetězec H&M minulý týden ve čtvrtek oznámil meziroční nárůst tržeb o osmnáct procent. To je sice daleko víc než se s ohledem na rostoucí inflaci čekalo, ale čerstvá zjištění dokazují i nenadálé poklesy, za které už může válka.  
Tržby od prvního do osmadvacátého března, v porovnáním se stejným obdobím za minulý rok, klesly o šest procent. A prezentace gigantu Inditex odhaluje podobná čísla. Zpráva nezávislé mediální agentury a serveru Modern Retail dokládá, že značky budou muset některé plány minimálně lehce upravit.
Foto: Getty Images
Rusko pro retailery ještě nedávno představovalo čtyři procenta celosvětového příjmu. Velké značky si mohly dovolit zavřít jen v průměru deset procent obchodů provozovaných v Rusku. Je to symbolické, proto tedy důležité, ale uzavření celé sítě poboček ve federaci si dovolit nemohou. To vše vychází z aktuálního zpravodajství MR. Při představě, že zisky společností ovlivňuje uzavření i tak marginální části obchodní sítě na východě, se nelze nezeptat, jak ovlivní profit razantnější zásahy?  
Je zřejmé, že dojde na úspory. Což v případě méně etických fast fashion značek znamená jediné, strategie ohleduplné výroby a inovací půjdou stranou. „Samozřejmě jsme ovlivněni důsledky války na Ukrajině, ale plány skupiny zůstávají nedotčeny,“ uvedla v nedávném tiskovém prohlášení pro MR generální ředitelka H&M Helena Helmerssonová.  

Jediným způsobem, jak zachránit plány na ambiciózní produkční proměny, bude navyšování cen v důsledku inflace a války. Toho se však značky prozatím bojí. Jediná, která se k nové cenové politice upřímně přiznala, je znovu H&M. Detaily však zatím nebyly zveřejněny.
Sbírat data bude čím dál těžší a s jasnými stanovisky budou značky váhat. Můžeme se tak dostat do informačního vakua, v němž se utlumí i výraznější marketingové projekty. Situace však překážkám navzdory opět nabízí cenou lekci, jak pro výrobce, tak spotřebitele.