Filmy

Shira Haas o slávě, karanténě a natáčení Neortodoxní

Izraelská hvězda nové netflixové série Neortodoxní vypráví o tom, jaké to je být ze dne na den slavnou, životě v karanténě a proslulé scéně s holením hlavy.
Shiru Haas vystřelila koncem března na vrchol její role Esther Esty Shapiro v sérii Neortodoxní na Netflixu. Čtyřdílná řada byla natočená podle knižní předlohy Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots spisovatelky Deborah Feldman a vypráví o útěku Esty z ultra-ortodoxní židovské komunity v Brooklynu do Berlína.
Opojný mix jidiš, angličtiny a němčiny se prolíná celým příběhem, kdy Esty hledá přátele na hudební konzervatoři, kde cvičí hru na klavír a zpěv, a zkouší vše, co měla doma zakázané. Její nově nabytá svoboda je ale brzy ohrožena, když její manžel Yanky Shapiro (Amit Rahav) a jeho bratranec Moishe Lefkovitch (Jeff Wilbusch) dorazí do německého hlavního města, aby ji našli a odvezli zpět do Brooklynu. 
Foto: Sherban Lupu
Ve svých 24 letech má Haas záviděníhodné CV. Hrála například v režisérském debutu A Tale of Love and Darkness (2015) herečky Natalie Portman, objevila se po boku Jessicy Chastain ve filmu Zookeeper’s Wife (2017) a získala cenu Ophir (izraelský ekvivalent Oscara) za vedlejší roli ve snímku Noble Savage (2018). Pak ale přišla série Neortodoxní, ze které se ze dne na den stal celosvětový hit, jaký si ani v těch nejdivočejších snech nedokázala představit. Haas nám poskytla exkluzivní rozhovor o tom, jak prožívá karanténu v Tel Avivu, své úspěchy a proč je příběh Esty tak univerzální.

Neortodoxní je unikátní projekt. Jaký byl váš první dojem po přečtení scénáře?

Dostala jsem scénář jen k několika scénám, které byly součástí televizního seriálu s názvem The Orchestra. Nikdo mi neřekl skutečný název, že se jedná o příběh inspirovaný bestsellerem nebo že se bude natáčet pro Netflix. Všechno bylo tajné. Když jsem ho četla poprvé, bylo to něco úžasného a okamžitě jsem se s postavou Esty spojila. Následovalo několik dalších etap, kdy za mnou producenti a režisérka přiletěli až do Izraele. Teprve poté jsem si uvědomila, o jak velký projekt se jedná. 

Co vás na postavě Esty nejvíc zaujalo?

Bojuje v sobě s tolika různými konflikty. Je přísná, tvrdohlavá, ví, co chce, ale je také dost naivní a chce se zavděčit lidem kolem sebe a zapadnout do kolektivu. Byla to pro mě velká výzva ztvárnit všechny její podoby. Zároveň si myslím, že je takových příběhů o silných ženách málo.
Foto: Netflix

Učila jste se jidiš, hru na klavír a zpěv. Kolik času vám zabrala příprava na tuhle roli?

Všichni jsme byli tomuto projektu opravdu oddaní. Natáčelo se v Berlíně, kam jsem přiletěla dva měsíce před natáčením. Měla jsem hodiny jidiš. Vůbec jsem tomuto jazyku nerozuměla, protože je úplně jiný než hebrejština, kterou mluvím. To pochopitelně zabralo spoustu času, stejně jako hodiny klavíru a zpěvu. Nacvičování náboženských rituálů vyžadovalo hodně zkoušek. Jen příprava na svatební scény trvala dva dny. Muselo to být dokonalé a každý musel přesně vědět, co má dělat, což zahrnovalo konzultace s naším poradcem přes náboženství.
Foto: Netflix

Neortodoxní nám dává možnost nahlédnout do života kulturně konzervativní a přísné komunity satmarských chasidů. Bylo něco, co vás při natáčení překvapilo?

Bylo toho spoustu. Každá židovská komunita je jiná a těžko je můžeme generalizovat. Satmarští chasidé mají spoustu rituálů, o kterých jsem ani nevěděla, včetně holení hlavy po uzavření manželského svazku. Slyšelo jsem o tom před lety, ale nevěděla jsem, že se tento zvyk ještě dodržuje. 

Jaké to bylo nechat si oholit hlavu kvůli roli?

Byla to poslední scéna z prvního dne natáčení. Když mi to režisérka Maria Schrader řekla, byla jsem v šoku. Bylo to ale skvělé, protože jsem se tak opravdu vžila do role Esty. Hlavu vám pochopitelně mohou oholit jen jednou, takže jsem věděla, že scénu budu muset zvládnout napoprvé. Byla jsem nervózní, ale ochotná to podstoupit, abych mohla příběh představit divákům.
Foto: Netflix

Šatník Esty se radikálně mění, když uteče z Brooklynu do Berlína. Dlouhé sukně a roláky mění za džíny a topy s krátkým rukávem. Jak se vám spolupracovalo s kostýmní výtvarnicí Justine Seymour?

Napsala mi e-mail hned na začátku a hodně jsme o outfitech Esty diskutovaly. Její příběh je o svobodě a změně, takže je oblečení důležité. Chtěly jsme jí dát do šatníku pár barev i v době, když žije obklopená chasidskou komunitou, protože je od ostatních postav hodně odlišná. Pak je tu scéna z Berlína, kdy si poprvé zkouší džíny. Zpočátku jsme si myslely, že si je vyzkouší a rovnou v nich odejde z obchodu. Nakonec jsme se však rozhodly pro variantu, kdy si je vyzkouší a bude toho na ni najednou moc a odejde z obchodu opět v dlouhé sukni. 

Jaké to je vědět, že příběh Esty oslovil po celém světě tolik lidí?

Nečekala jsem takovou reakci, lidé z celého světa nám píšou, že se v příběhu Esty vidí. Pláčou kvůli ní a připomínají si vlastní trauma. Nezáleží na tom, jestli jste židé, muslimové, křesťané, nevěřící, nebo cokoli jiného, lidé jsou pořád jen lidé a o tom tento příběh je. 
Foto: Netflix

Neortodoxní měla premiéru v době, kdy byla většina světa v karanténě. Jak jste tuto zvláštní dobu prožívala?

Všechno je úplně jiné. V tuhle chvíli jsme v karanténě v Tel Avivu. Pesach jsem slavila přes Zoom. Na sociálních sítích ale pořád vidím skvělé ohlasy od našich fanoušků. Samozřejmě bych si přála, kdyby byla premiéra za jiných okolností, ale zároveň je Neortodoxní díky tomu pro mnoho lidí dokonalým únikem před realitou. Jsem za to vděčná.