Filmy

Theda Bara: První žena-vamp, která i po sto letech inspiruje a fascinuje

Poznávací znamení: uhrančivé oči, rty bez náznaku úsměvu a pohled tak tajemný, že dal vzniknout novému, do té doby neznámému typu ženy. Kdo byla Theda Bara, první vamp a femme fatale, která vyvolala šílenství nejen na filmovém plátně?  
Foto: Getty Images
Theda Bara ve filmu Carmen
Vlastním jménem Theodosia Goodman se narodila roku 1885 v Cincinnati do židovské rodiny přistěhovalců. Její otec byl krejčí pocházející z Polska, matka ženou v domácnosti původem ze Švýcarska. Už během studií na univerzitě se snažila prorazit jako herečka, avšak marně. Zlom nastal až v jejích třiceti letech s filmem A Fool There Was, v němž ztvárnila milenku ženatého muže. Právě tato role z roku 1915 dala vzniknout přezdívce vamp a udělala z ní vůbec první sexsymbol v Hollywoodu.
Mám tvář hříšnice, ale srdce feministky.
Dalším zásadním bodem její kariéry byla Kleopatra ve stejnojmenném snímku. Studio Fox zapracovalo na image své nově objevené hvězdy a vytvořilo další legendu. Z Thedy se stala exotická kráska a dostala svůj umělecký pseudonym, který je anagramem Death Arab. Pro veřejnost a tisk se její rodiče mávnutím kouzelného proutku změnili v italského sochaře a francouzskou herečku, jejichž dcera se místo v americkém Ohiu narodila „ve stínu egyptských pyramid“. Za tyto historky si Theda připsala další prvenství; měla za sebou jako ještě žádná herečka před ní celé tiskové oddělení, které jí budovalo image a historkami o jejím soukromí zásobovalo veřejnost. Měly dodat ještě větší jiskru tajemné ženě s tmavě orámovanýma očima a uspokojovat zájem publika neustále toužícího po senzacích a pohádkách. 
Foto: Getty Images
Theda Bara ve filmu Cleopatra
Foto: Mondadori via Getty Images
Theda Bara
Foto: American Stock/Getty Images
Theda Bara ve filmu Cleopatra
Adele Whitely Fletcher, která psala pro magazín Fan, na Thedu vzpomíná jako na jednu z nejvíce zajímavých a zároveň informovaných žen. „Přesně věděla, kdo je. Navíc myslím, že právě ona ve mně vzbudila vášeň pro jídlo. Vyzvedla mě svým autem s řidičem a šly jsme na jedno místo v Jersey, kde servírovali úžasné italské menu, pak zase na Long Island, kde podávali skvělé mořské speciality. Vždy, když jsme potřebovaly zastavit, její šofér vytáhl stříbrný shaker na koktejly a my si daly martini, možná jeden a půl martini, tak akorát na povzbuzení našeho apetitu.“ 

Tmavý make-up a zakázané kostýmy

Vzhled byl pro herce němých filmů velmi důležitý, studio tak Thedu nutilo, aby se silně líčila a svou pleť ztmavovala, aby vynikla její exotičnost. I když se podle svých slov necítila v silném make-upu pohodlně, odlišoval ji od ostatních hvězd a svou roli hrály i filmové kostýmy plné kožešin, saténu, peří a odhalené kůže.
Foto: Profimedia.cz
Theda Bara ve filmu Cleopatra
„Ve 20. letech se odhalovalo více než o dekádu později, ta byla spíše elegantní. Ve 30. letech proto hollywoodská cenzura Thediny kostýmy zakázala, byly až moc sexy,“ říká kostýmní výtvarnice Stanislava Šlosserová, která se během studií na Oregonské univerzitě věnovala mj. 20. létům v Hollywoodu. 
„Není bez zajímavosti, že tenkrát pro herečky vznikaly dvoje až troje stejné šaty. Jedny se udělaly velmi natěsno a další, v nichž ležela na pohovce, musely být volnější,“ vysvětluje.
„Co se týče líčení ve stylu vamp, od toho dnešního se lišilo. Dnes je mnohem drsnější, tehdy make-up musel být zároveň svůdný, sexy, zobrazovat nezávislou ženu, ale i její zranitelnou stránku. Byla to směs protikladů. Například aby rty vynikly v černobílém filmu, nepoužívala se červená rtěnka, ale modrá,“ dodává výtvarnice, která spolupracovala mj. na filmech Gladiátor a Černý jestřáb sestřelen. 
Líčení ani oblečení však neměly zvýraznit jen vnější krásu a něco povrchního, cílem bylo podtrhnout charakter, který Theda ztvárňovala nejen ve filmech. Poctu jedinečné herečce, jejíž většinu snímků zničil velký požár ke konci 30. let, vzdává beauty story A Fool There Was s dánskou modelkou Juliane Grüner v novém čísle Vogue Czechoslovakia.