Filmy

Hororové filmy, které chcete vidět kvůli nezapomenutelným kostýmům

Nejstylovější hororové filmy? I taková kategorie existuje. Kostýmy hrají ve filmech jednu z hlavních rolí a často jsou snímky zapamatovatelné jen díky outfitům jednotlivých postav.
Whitby Abbey nasvícené pro finále „English Heritage’s Dracula Season'' u příležitosti 125. výročí vzniku ikonické knihy Dracula od Bram Stokera. Photo by Ian Forsyth/Getty Images
Od Ptáků Alfreda Hitchcocka přes Rosemary má děťátko od Romana Polanského ke Slunovratu od Ariho Astera – nejen dobové, ale i současné filmy hýří detailně vymyšlenými a zhotovenými kostýmy. Často právě v příbězích ze současnosti kladní hrdinové i záporáci oblékají všední (i nevšední) outfity, jež dokonale podtrhují jejich charaktery a utváří atmosféru celého filmu. 
Ptáci (Birds): Přesně v duchu 60. let se hlavní hrdinka psychologického thrilleru Alfreda Hitchcocka filmem prochází (a prchá) v monochromatických kostýmcích a vysoko vyčesaném drdolu. Krvelační ptáci v tomto hororu představují alegorii psychologického násilí a zastrašování obyvatel v politice období studené války. 
Kostýmní designérka Edith Head za svou kariéru získala osm Oscarů, což je nejvíce v historii. Ve své době definovala styl klasického Hollywoodu. Ceny Akademie jí mimo jiné byly uděleny za filmy s Audrey Hepburn Prázdniny v Římě a Sabrina nebo za Podraz s Robertem Redfordem a Paulem Newmanem. 
Rosemary má děťátko (Rosemary's Baby): Snímek, jenž byl možná zastíněn tragédií, která se stala nedlouho po uvedení filmu: Charles Mason se svými kumpány zavraždil těhotnou manželku režiséra Romana Polanského. Mansonův kult, stejně jako téma filmu, byl spojován se satanismem. Drama podle novely Iry Levina sleduje mladý manželský pár Rosemary a Guye Woodhousovy. Ti se s velkými očekáváními přestěhují do newyorského činžáku Bramford House, který nechvalně proslul několika úmrtími spojenými s okultismem. I přes ponurou, znepokojivou a napjatou atmosféru se těhotná Rosemary obléká do roztomilých šatů s límečky a do kostkovaného tvídu. 
Osvícení (The Shining): Rčení, že nějaký hotel vypadá jako z „The Shining”, už ve světě zlidovělo. Jack Nicholson je ve filmu Micka Garrise najat jako správce odlehlého hotelu na hluché zimní období. Přijede sem s manželkou a synem. Zanedlouho je zřejmé, že v hotelu Overlook straší, a Nicholsona potkává stejný osud jako jednoho z předchozích správců.
Na kostýmech pracovala Italka Milena Canonero, která spolupracovala i s Kubrickem na filmu Mechanický pomeranč. V Osvícení vytvořila jasně symbolické paralely mezi oděvem hlavních postav a prostředím, a to prostřednictvím barev.
Dracula (Bram Stoker's Dracula): Hvězdně obsazený snímek Francise F. Coppoly s Gary Oldmanem, Winonou Ryder, Keanu Reevesem a Anthony Hopkinsem je jedním z několika veleúspěšných upírských filmů s nezapomenutelnou výpravou. K dílu F. F. Coppoly vytvořila kostýmy japonská designérka Eiko Ishioka, která do té doby pracovala v reklamní agentuře a byla známá pro svůj avantgardní styl. Za svůj počin získala Cenu Akademie. Film ukazuje Hraběte Draculu v novém, lidštějším světle. Draculu tak vidíme ve speciálním rudém brnění, jak brání vlastní zemi, ve viktoriánském obleku jako gentlemana v Londýně i v obřadních hávech jako starého krvelačného upíra. 
Čarodějky (The Craft): 90's school grunge – co víc si přát v dnešní době, kdy 90's a 00's vládnou módnímu světu? Kromě umění magie se od čtyř hlavních protagonistek můžete přiučit taky stylu. Nebojte se, že se budete bát. I když je film prezentován jako horor, jde spíš o teenagerskou komedii. Zápletka se tedy týká běžného života středoškoláků, milostného života, přátelství a zakládání wiccanských kultů. Kostýmní designérka Deborah Everton oblékla novodobé čarodějnice do PVC kabátů a kůže, jež dominovala šatníkům oněch let, do uniforem s plisovanými sukněmi a doplnila je chokery a ironicky i růženci. Upřímně: její verze uniforem by ve školách neprošla ani dnes.
Cela (The Cell): Sci-fi thriller Cela je opomíjeným počinem Jennifer Lopez z roku 2000. Zrcadlí se v něm pobláznění filmařského světa na sklonku starého milénia, kdy vznikalo nepřeberné množství sci-fi a dystopických snímků z fascinace či strachu z nástupu tří nul. Než ve filmu nastane futuristická část, můžeme vidět JLo v těch nejodvážnějších Y2K outfitech. I zde stojí za kostýmy Eiko Ishioka. 
Režisér Tarsem Singh v tomto psychologickém thrilleru míchá kriminální případ FBI s holotropním sci-fi snem, do něhož se psychoterapeutka Lopez vydává pomocí speciální technologie, aby zjistila polohu poslední oběti sériového vraha. Při vytváření mnoha scén se režisér inspiroval uměleckými díly. 
Crimson Peak: Nebyl by to film od Guillerma Del Toro, kdyby nebyl vizuálně úchvatný. Kostýmy měla na starosti Novozélanďanka Kate Hawley, která spolupracuje hlavně s Royal New Zealand Ballet a New Zealand Opera Company, což vysvětluje divadelní zpracování oděvů v tomto filmu. 
Mysteriózní drama se odehrává v eduardovské éře v Anglii na sídle v Cumberlandu. Mia Wasikowská rozplétá záhady nejen domu, ale také rodiny svého nového chotě. Del Toro měl od začátku velmi jasnou vizi, jak film bude nejen barevně vypadat, a toho se držela i Hawley. 
Slunovrat (Midsommar): Snímek, jež vystřelil do hvězdného nebe mladou Florence Pugh, se inspiruje severským folklorem, což je vidět i na kostýmech. Kroje pro členy sekty byly ušity z maďarského a rumunského lněného plátna (film se natáčel v Budapešti). Nechybí tradiční ruční výšivka, jejíž motivy jsou v tomto případě inspirované runami, ani květinové ozdoby do vlasů. 
Cesta skupiny mladých Američanů (a jejich švédského kamaráda) na letní oslavy do malé švédské komuny se jim stane osudnou. Celý film se odehrává za plného denního světla, což ukazuje zcela novou a nečekanou hororovou perspektivu.