Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Móda

Z dílny do snu. Sharon Gilham, která dělala kostýmy k seriálu The Wheel of Time, o kráse i potřebě ruční práce

Natálie Debnárová13. 11. 2025
Ve světě, kde čas běží v kruzích a realita se rozplývá v mýtu, vznikly kostýmy, které by mohly stát na přehlídkovém mole i v galerii umění. Britská kostýmní výtvarnice Sharon Gilham, autorka vizuální identity fantasy ságy The Wheel of Time, proměňuje látku v jazyk emocí, barvu v děj a steh v niterné vyprávění o moci, kráse a identitě. Proč ruční práce nikdy neztratí duši, jak kostýmy dokáže přetvořit do světa magie a proč i fantazie musí stát pevně nohama na zemi?
Autor: Sharon Gilgah
Foto: Sharon Gilgah

Kostýmy, které jste vytvořila pro seriál The Wheel of Time, jsou propracované jako modely haute couture. Když navrhujete pro svět, který neexistuje, kde začínáte? U historie, fantazie nebo u emocí?

Řekla bych, že je to směs všech tří. The Wheel of Time má obrovský záběr. Spisovatel Robert Jordan zde popsal kulturní odkazy každého národa s takovou mírou detailu, že už to samo o sobě poskytlo bohatý výchozí bod. 
Nejprve jsem shromáždila vizuální reference a pak začala sbírat látky, doplňky, ozdoby a další prvky z kultur, které popisoval, pro inspiraci. Autenticitu i jazyk těchto látek jsme tak měli doslova na dosah ruky. Z historického hlediska bylo jedním ze základních kamenů celého návrhářského procesu v The Wheel of Time to, že kostýmy měly působit, jako by vznikly před průmyslovou revolucí. Při tak rozsáhlém projektu je takový rámec velmi užitečný – pomáhá vyjasnit myšlenkový proces a dává celku jednotnou estetiku. 
Kde to bylo možné, byly látky ručně malované, sítotiskem potištěné a zdobené přímo v naší dílně. V kožedělném oddělení se kostýmy a zbroje ručně stříhaly i zdobily. Emoce hrají při tvorbě kostýmů obrovskou roli. Vždy vycházím ze scénáře a postav, jejich emocionální cesta je proto v samém srdci celého návrhu.

Každý kostým v seriálu je originál, vytvořený z výtvarně mimořádných materiálů. Co znamená „luxus“ v kontextu vyprávění prostřednictvím kostýmu?

Luxus může znamenat mnoho věcí – od nádherných, zdobených látek z Indie přes špičkové technické materiály ze Švýcarska až po ručně tkané textilie z Británie. Každý prvek je vybírán s ohledem na vrstvení a vyprávění, které přináší postavě, jež ho nosí. Luxus však může představovat i vintage kousek látky, který sám o sobě nese svůj příběh a váhu minulosti. Bavilo mě pracovat se všemi těmito úrovněmi a kombinovat různé materiály v kontextu celého seriálu.
Sharon Gilham a Rosamunde Pike
Foto: Sharon Gilgah
Sharon Gilham a Rosamunde Pike

Navrhování pro svět fantazie často znamená vymýšlet celé kultury prostřednictvím oděvu. Jak vyvažujete fantazii a uvěřitelnost?

Vždy jsem kostýmy pro tento projekt popisovala jako „uzemněnou fantazii“. Od samého začátku bylo jasné, že showrunner Rafe Judkins chtěl, aby kostýmy působily naprosto autenticky. Nejde o sci-fi vesmír. Musíme uvěřit, že tento svět by mohl skutečně existovat, a tomu musí odpovídat i oblečení postav. Každé kostýmní rozhodnutí se proto vztahuje k postavě a podporuje vyprávění příběhu.

Popsala jste kostým jako formu neviditelného budování postavy. Vzpomínáte si na okamžik, kdy kostým zcela proměnil herecký výkon?

Vztah mezi hercem a kostýmní výtvarnicí je velmi důležitý a často i hluboký. Herci přicházejí na zkoušky s jasnou představou o své postavě a je důležité je podpořit a vést tak, aby naplnili své očekávání i vizi režiséra a showrunnera. Pamatuji si zkoušku s Álvarem Mortem, který si oblékl své nadrozměrné kimono barvené technikou shibori, a okamžitě se mu změnil způsob držení těla. Měl z kostýmu výborný pocit.

Pracovala jste na produkci obrovského rozsahu – a z velké části v České republice. Co vás při tvorbě tak epického šatníku zde nejvíce inspirovalo nebo překvapilo?

Považuji se za nesmírně šťastnou, že jsem mohla téměř čtyři roky strávit v Praze na tak rozsáhlé a tvůrčí produkci. Množství talentu, které tu je, je naprosto výjimečné, od krejčích, střihačů a švadlen přes kožedělníky, barvíře, textilní výtvarníky, garderobiéry až po specialisty na patinování kostýmů. Většina našeho oddělení byla česká a dokázali jsme spolu skvěle komunikovat navzdory mým strašným pokusům mluvit česky! Měli jsme společný jazyk a porozumění tomu, co je potřeba. Byla to pro mne nádherná zkušenost.
Sharon Gilham a Caera Coveney
Foto: Sharon Gilgah
Sharon Gilham a Caera Coveney

Jaký je váš proces převodu vnitřního světa postavy do látky, barvy a siluety?

Výchozím bodem je samozřejmě scénář a jakýkoli zdrojový materiál – v tomto případě knihy Roberta Jordana. Poté následuje výzkum. Procházím knihy, muzea a online zdroje. Z toho pak vytvářím moodboard, definuji siluetu a často i barevnou paletu, doplněnou o kulturní, módní a historické prvky. Jakmile je návrh schválen, začínám shánět látky, šperky, obuv a další doplňky. U velkých projektů spolupracuji s ilustrátorem a společně vytvoříme návrh, ze kterého se vychází. Následuje fáze tvorby zkušebních střihů a vzorků, abychom potvrdili tvar a výběr materiálu. Poté přicházejí zkoušky s herci. Když je kostým dokončený a víme, že pro herce funguje, přechází do procesu patinování, což je finální a nesmírně důležitá část, při níž kostým skutečně ožívá.

Připravovaná výstava umožní veřejnosti vidět tyto kostýmy zblízka, jejich texturu, výšivky, řemeslo. Uvidí návštěvníci něco, co kamera zachytit nedokáže?

Kde jen začít? Je toho tolik, co stojí za vidění, když máte možnost se zastavit, přiblížit a vnímat detaily kostýmů na této výstavě. Některé z nich se v seriálu objevily jen na pár minut – někdy jste ani neviděli celý kostým v plné šíři. Teď budete moci pozorovat, obdivovat a ocenit všechny detaily, nápady a obrovský talent mého týmu, který se na jejich tvorbě podílel. Mnohé z těchto kostýmů se šily celé týdny.

Kostýmní výtvarnictví bývá místem, kde se potkává umění, móda a vyprávění najednou. Vnímáte se víc jako vypravěčka, módní návrhářka, nebo vizuální antropoložka?

Řekla bych, že především jsem vypravěčka. Mou prací je pomoci herci najít svou postavu a zajistit, aby tato postava zapadala mezi ostatní a tvořila soudržný celek, který dává smysl v kontextu finálního díla. Móda měla na The Wheel of Time velký vliv, stejně jako hluboké ponoření do různých kultur. Možnost vybírat si z různých historických období a uměleckých směrů dodala práci další antropologickou rovinu.
Sharon Gilham a Marcus Rhuterford
Foto: Sharon Gilgah
Sharon Gilham a Marcus Rhuterford

V dnešním světě rychlé módy a digitálních efektů působí oddanost ručnímu šití ve filmu téměř radikálně. Je to vaše tichá forma vzpoury?

Není nic krásnějšího, než když kamera zachytí dotek lidské ruky na precizní práci, ať už jde o elegantní výšivku, japonské sashiko šití, nebo dokonalé krejčovství. Právě ta pozornost k detailu dává kostýmu hlas. Je radost mít ten luxus možnost věnovat čas těmto detailům. Díky nim působí kostýmy živě, dýchají a umožňují divákům skutečně se ponořit do fantazie.

Chystaná výstava v České republice přenese tyto kostýmy z obrazovky do reálného prostoru. Co mohou návštěvníci očekávat – emocionálně, vizuálně, smyslově – když do tohoto světa vstoupí?

Opravdu jedinečný, vzrušující a pohlcující zážitek. Šanci nahlédnout do zákulisí hollywoodské produkce a pocítit, jako by vstoupili do jiného paralelního vesmíru, do magického světa.

Když se podíváte na tuto kolekci jako na celek, na svět, který jste vytvořila z látky, jaký příběh tyto kostýmy vyprávějí o moci, kráse a identitě?

Vyprávění je klíčem ke všemu, co dělám. Každý z nás vypráví příběh o sobě samotném tím, jak se obléká. Část naší identity se tvoří právě prostřednictvím oděvu a u kostýmů to platí stejně. Power dressing je tu už po mnoho let jako způsob, jak vyjádřit své místo v hierarchii. A pokud jde o krásu, to už nechám na vás, abyste ji objevili sami.
Sharon Gilham
Foto: Sharon Gilgah
Sharon Gilham
Výstava kostýmů Sharon Gilham pro ságu Wheel of Time je k vidění v pražském Mánesu od 14. 11 do 15. 12. 2025.