Filmy

Krásná, chytrá a drzá Adina Mandlová

Nejslavnější megastar prvorepublikového filmu, diva, kterou proslavila její krása, talent a (velmi často drzé) názory na muže, lásku a život. Vogue CS vzdává hold herečce Adině Mandlové, která se narodila 28. ledna 1910.
Foto: Profimedia.cz
Adina Mandlová
Narodila se v Mladé Boleslavi jako Jarmila Anna Františka Marie Mandlová, svět ji zná prostě jako Adinu Mandlovou, německé publikum pod pseudonymem Lil Adina. Svou hvězdnou kariéru začala jako modelka módního salonu Rosenbaum v Praze. Ve svém prvním filmu sice řekla jen jednu větu, ale už v následujícím roce hrála hlavní ženskou roli v komedii Život je pes po boku Huga Haase. Z bezejmenné  tváře nejluxusnějšího salonu v Praze se stala hvězda stříbrného plátna. Dvojice Mandlová – Haas spolu natočila slavné komedie jako Mazlíček, Ať žije nebožtík, Švadlenka, Velbloud uchem jehly, Mravnost nade vše a další filmy patřící dnes do zlatého fondu československé kinematografie.
Foto: Profimedia.cz
Adina Mandlová
Krásná a inteligentní Adina brzy svou popularitou zastínila svého životního partnera a šla z filmu do filmu. Nejvíce ji proslavila role Zuzany v ikonickém filmu Kristián, kde hrála spolu s Oldřichem Novým. Režiséři ji často obsazovali zejména do rolí krásných femme fatale, dobře jí seděly i dramatické postavy. Repliky do filmu Noční motýl si napsala sama.
Do konce druhé světové války natočila 48 filmů a hrála také v Komorních divadle a tři roky byla stálým hostem Divadla Na Vinohradech.
Diváci ji milovali pro její vzhled, ke kterému jí výrazně pomáhaly i její garderoby. Na rozdíl od dnešních hereček si ty prvorepublikové musely oblečení do filmu, s výjimkou historických kostýmů, kupovat samy. Adina si nejčastěji nechávala šaty šít u Hany Podolské (včetně těch slavných saténových ve filmu Kristián) nebo ve zmiňovaném salonu Rosenbaum. 
Její filmová i divadelní kariéra prakticky skončila emigrací z Československa, kde naposledy natočila drama Sobota s Oldřichem Novým a Hanou Vítovou v roce 1944. Poslední záznam v Adinině filmografii je z roku 1948, kdy se objevila v romantickém dramatu The Fool and the Princess jako ruská šlechtična. V 60. letech získala role ve dvou televizních seriálech, více se však věnovala sochařství, které v Londýně také vystudovala. 
Po několika nezdařených manželstvích se nakonec provdala za anglického módního návrháře Bena Pearsona, s nímž žila v Anglii a na Maltě až do jeho smrti. Byla jeho múzou, tváří značky i prodavačkou v obchodě.
Hudební divadlo v Karlíně jí v roce 1966 nabídlo hlavní roli v muzikálu Hello Dolly!, proti však bylo tehdejší ministerstvo kultury i řada herců, a tak se do Československa vrátila až v roce 1991, kde v Příbrami ve věku 81 let zemřela. 
Adina Mandlová je nejen jednou z nejslavnějších hereček v historii československého filmu, ale také autorka celé řady výroků. Připomeňme si ty nejznámější. 
Žít pro budoucnost je stejně chybné jako žít v minulosti, jenom ten, kdo žije pro přítomnost, dovede plně ocenit, co mu přinese dnešek.
Foto:  Imagno/Getty Images
Adina Mandlová ve filmu Harmonika, 1937
Ritz, nebo nic.
Foto: Profimedia.cz
Adina Mandlová
Všichni mužský jsou prevíti. Jeden větší, jeden menší. Ale prevíti jsou všichni. A já měla to štěstí, že jsem potkala vždycky toho většího.
Foto:  ullstein bild/ullstein bild via Getty Images
Adina Mandlová ve filmu Noční motýl (1943)
Svět chce být klamán. A kdo říká, co si myslí, je blázen a zaslouží si, co ho potká. Kdysi za to upalovali, dneska člověka znemožní prolhanou propagandou a umučí ho duševně.
Foto: Profimedia.cz
Adina Mandlová a Eva Gérová ve filmu Bílá vrána (1938)
Přísloví praví, že chybami se učíme. Už neříká, že když se poučíme, je obvykle pozdě.
Foto: Alexandr Malachovský / CNC / Profimedia
Adina Mandlová
Často si myslím, že kdybych byla dělala celý život pravý opak toho, co mi radili moji milenci, byla bych na tom bývala mnohem líp.
Foto: Profimedia.cz
Plakát k filmu Cech panen kutnohorských (1938)
Bez smutných zkušeností, bez utrpení a zklamání, bez té školy života, která mě posilnila a nikdy docela nezlomila, bych se nebyla neučila to, co je v lidském životě nejdůležitější – umět zestárnout bez trpkosti a dosáhnout míru v duši.
Foto: ullstein bild/ullstein bild via Getty Images
Adina Mandlová před filmovými ateliéry na Barrandově
V životě to je obráceně, ty, které hrají takové mrchy, srdce mají a ty hodné ve filmu bývají v životě největší svině.
Foto: ullstein bild/ullstein bild via Getty Images
Adina Mandlová s Jaroslavem Marvanem ve filmu Dva týdny štěstí (1940)
Do Anglie zpátky by mě nedostalo ani písemné pozvání od královny.
Foto: Profimedia.cz
Plakát k filmu Kristián s Adinou Mandlovou a Oldřichem Novým