Design

Praha oživlá v čase. Muzeum Prahy představuje svou nejambicióznější expozici

Historie, technologie a design v jednom prostoru. Muzeum Prahy otevřelo novou expozici Město v čase, která přetváří tradiční muzejní zážitek v imerzivní podívanou, od Langweilova modelu Prahy rozděleného do dvanácti cylindrických vitrín až po audiovizuální instalace a interaktivní hry. Druhé patro hlavní budovy se mění v živý organismus, jenž ukazuje město tak, jak jsme ho dosud neviděli. 
Autor: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
V Praze se muzeuje jinak. Nová expozice Město v čase v Muzeu Prahy otevírá historii města způsobem, který pracuje s estetikou, technologií a prostorem tak přirozeně, až působí jako instalace současného designu. Místo statických vitrín vznikl dynamický svět, kde se minulost proměňuje v živý, vrstvený a překvapivě osobní zážitek.
„Nechceme věznit historii ve vitrínách. Umíme ji oživit, rozhýbat a návštěvníky do ní vtáhnout,“ říká ředitel muzea Ivo Macek, který stojí za novou koncepcí. Expozice Město v čase spojuje moderní technologie s poetikou městských dějin a přináší audiovizuální podívanou, jaká v českém muzejnictví nemá obdoby.
Ivo Macek
Foto: Ivo Macek

Ivo Macek

Těžištěm celé instalace je ikonický Langweilův model Prahy, papírový unikát z 19. století a jeden z nejcennějších exponátů města. Letošní prohlášení za kulturní památku jen podtrhlo jeho výjimečnost. Muzeum jej však tentokrát nepředstavuje jako monumentální celek, ale rozložilo jej do dvanácti cylindrických vitrín, které umožňují nečekaně intimní pohled na jednotlivé stavby i řemeslné detaily modelu.
„Chceme lidem dopřát možnost prohlédnout si pozoruhodný detail jednotlivých staveb, což při vystavení vcelku zkrátka není možné,“ vysvětluje Macek. Výsledkem je hlubší, citlivější vnímání Prahy jako architektonického organismu.
Expozice se rozkládá na ploše 800 metrů čtverečních a zabírá celé druhé patro hlavní budovy. Její vznik trval více než dva roky a spojil několik výrazných kreativních týmů.
Architektonické řešení vytvořilo studio Loom on the Moon vedené Martinem Hejlem. Filmové a animované sekvence vznikly v Pink Productions. Interaktivní hry byly navrženy ve spolupráci s Ateliérem designu a digitálních technologií UMPRUM.
Audiovizuální charakter expozice zároveň umožňuje pružnou obměnu obsahu. Výrazně se to projeví v Živém sále, který bude pracovat i s prvky umělé inteligence a díky tomu reagovat na témata, výročí a dramaturgii, jež se budou v čase měnit.
Město v čase nabízí způsob, jak lze městské dějiny prezentovat současnému publiku: otevřeně, vizuálně, s důrazem na prostor, rytmus a detail. Vznikl tak svět, který vzdělává stejně intenzivně, jako fascinuje.
Praha touto expozicí získává místo, které přenáší historii do současnosti a zároveň nechává návštěvníky vstoupit do příběhu, který se stále píše.
Page rendered at: 11. 12. 2025 15:29:09